Alle snakker sant

Hvor skal du gå 
når alle veier fører til en vegg 
og i den veggen er et lite søkk 
fra gamle møter med ditt hode? 
hvem hører du på 
når alle snakker sant og sier hør 
og du har hørt det tusen ganger før? 
og du lurer på 
hvor skal du gå? 
du trenger en ny vei nå 

togene går 
og andre mennesker klarer fint 
riktig tog til riktig tid 
du våkner alltid opp i feil by 
hvor lenge holder et håp 
når du tror at du skal klare deg 
men beina bare vil en vei? 
og du lurer på 
hvor skal du gå? 
du trenger en ny vei nå 

når du ikke orker kjempe mer 
du lukker øynene og ser svart 
det mangler tegninger på ditt kart
 

hvem skal du slå 
hvem skal overvinnes i duell 
når den eneste du møter er deg selv 
igjen og igjen? 
hvor mange ganger skal du gå 
den samme veien gang på gang 
fordi det er den eneste du kan? 
og du spør med din klareste stemme 
hvor skal du gå?

Siri Nilsen – Alle snakker sant. Min kusine på åtte år viste meg denne sangen for noen måneder siden. Jeg må si at jeg ble helt sjokkert, ordene er som tatt ut av meg. Den sangen sier ikke bare mye, den sier alt.  

5 kommentarer

Siste innlegg