“because of you… I laugh a little harder, cry a little less, and smile a little more”





canon eos 550D + 50mm f/1.8 II Day 181

Kaninen min Maike ble veldig glad idag da jeg flyttet hun fra det lille kaninburet sitt til det gigastore som tar opp all gulvplassen min omtrent (det er nesten like stort som en enkeltseng!). Jeg vet ikke en gang om dere visste at jeg har kanin, for jeg har nesten aldri blogget om henne. Maike heter hun i alle fall, hun er en løvehodekanin, rundt tre år gammel og hun venter en kull med unger hvor faren er en dvergvedder. En ganske vanlig, men fin blanding med andre ord. Ta kontakt med meg på mail ([email protected]) hvis du ønsker mere info om kullet/er interessert.

Maike er en veldig snill kanin, kosen og kan ligge lenge på fanget og kose, samtidig som hun liker å hoppe litt rundt. Hun er veldig glad i løvetannblader og sitte på fanget mitt og ligge oppved halsgropen min er noe av det beste hun vet. Hun er stueren, kommer når man roper på henne og så har hun utrolig fine blå øyne! Hun er veldig liten til tross for at rasen i seg selv er ganske liten, men det er bare søtt.  Hun er nydelig, er hun ikke? :3

16 kommentarer
    1. Søt hun var! Du trenger altså ikke bur for å ha hun inne 😉 Lag omså noen binger av kompostgjerder. 🙂 Og sorry, klarer bare ikke la være å kommentere. Men det er veldig mange kaniner som ikke har hjem, så jeg synes det egentlig er unødvendig at flere setter kull på kaninene sine. Ikke ment som slem eller stygg kommentar, men klarer bare ikke la være å kommentere. 🙂 Heheh 🙂

    2. Julia: Vi pleier å ha hun i slike gjerder fra biltema, men hun er så flink til å hoppe over og gnage på ledninger, derfor tør jeg ikke det.. Ja, jeg vet.. finn.no er full av kaniner som trenger hjem og dyrebeskyttelsen har fult opp med kaniner, så sånn sett så er det egentlig dumt av meg, det er jeg helt enig i! Haha, klarer ikke selv å la være å kommentere tilbake heller! 🙂

      Men hun skal ikke ha flere kull etter dette (det er hennes første, vet det ikke er anbefalt å ha første kull etter fylte to år, men slik jeg har forstått det så er risken liten). Jeg skal også sette meg veldig godt inn i å få gitt de bort til gode hjem, noe jeg vet går bare jeg bruker energi nok på det. Kattene mine har hatt flere kull hvor de har fått opp mot ni unger og alle har blitt gitt bort til gode hjem hver gang (: Men igjen.. sumt å “bruke” opp plassen til kaniner som allerede fins, her må jeg rett og slett legge meg flat og si det er fordi jeg selv ønsker et kull på henne.

    3. Skjønner deg. Hun kan jo få kreft også, veldig stor sjanse 😉 80% av alle hunnkaniner får livmorkreft. Men slike gjerder(kompostgjerder) fra biltema er supre, du kan jo sikkert ta å lage en netting over så hun ikke hopper ut? 🙂 Eller ledningssikre. 🙂 http://kanin.org/smartkabelsikring
      Men har du tenkt å kastrere hun etter dette da? Jeg tenker på faren for kreft mest da.. :/ Er jo selvfølgelig koselig med å få unger, men mye styr. På forumet på kanin.org så er det iallefall en som hadde folk som skulle kjøpe ungene. Også en etter en trakk seg. Så hun ente vel opp med å selge en eller noe. Husker ikke helt. 😉 http://kanin.org/kaninunger http://kanin.org/begrense_avl

    4. Julia: Ja, jeg tenker å kastrere henne etter det. Vet du foresten sånn ca hva det koster? 🙂 Spør litt mere jeg, siden det virker som om du har en god del peiling: Jeg kjøpte en kanin i tillegg til denne, i tanken om at de kunne stå sammen, men uansett hvor mye og hardt jeg prøvde tålte de ikke synet av hverandre (kan ha noe med at begge var hunkaniner og ingen av dem var kastrert). Men jeg tenker å skaffe Maike noen å stå med, vet du om det er mulig at hun kan stå med en av ungene hvis begge blir kastrert? Eller vil det oppstå konflikt da siden det er mor-barn?

      Åh, det er utrolig kjipt når så mange trekker seg. I verste fall her så har jeg i alle fall kapasitet nok til å ha noen kaniner selv en stund og i tillegg står jeg og hun som eier faren sammen om å få gitt dem bort. Jeg håper bare virkelig at hun ikke får mange unger, men det får man bare se på hva det blir.

      Til sommeren tenkte faren min og jeg foresten å bygge en stor “kanin”hage ute, det blir bra! :3

    5. De bør være kastrerte, hvis ikke kan det oppstå homonell atferd. Har du den store kaninboka? Iallefall kan du gå inn på bloggen til Marit Emilie Buseth, maritemilie.com. Bli medlem i gruppa på facebook da også! 🙂 Og så kan du lese på kanin.og om det. Liksom litt lettere enn å skrive her 😉 Blir vel litt mye. Bare søk på kanin.org og i bloggen til Marit. 🙂 Står om kastrering og kaniner sammen osv. Masse der! Det koster vel sånn ca rundt 1000-2000kr for å få kastrert en kanin. Her kostet det 2100kr for kastreringen med narkose osv for hun. Og for hann 1600kr. Sikkert litt dumt spm, men hvor i landet bor du? Jeg har mine kontakter, så kan sikkert spørre de om en bra klinikk man kan få kastrert kaniner på. Evt. pris. 😉 Og de må jo avgjøre rang, så de bør få løpe og herje på et område. Jeg kan ikke såp mye med dette med to kaniner og flere, da jeg ikke har “opplevd” det. Men jeg ønsker en nr to. 🙂 I skrivende stund ligger min kanin, Sofia og slapper av. 🙂 Koselig da!
      Høres bra ut, de planene! 😀

    6. Julia: Takk for svar! Nei, har ikke den boken. Hahah, litt av en tilfeldighet, sittet å lest bloggen hennes nå i en halvtime ca! Oki 🙂 Jeg bor i Larvik, som ligger i Vestfold. Noen spessiel rase du tenker å kjøpe som kan stå med Sofia? Hvilken rase er hun foresten?
      Maike driver og bygger rede i buret sitt akkurat nå :´)

    7. http://kanin.org/dyreklinikker <- Der fant jeg en klinikk som var på natterøy. Men er det kanskje langt unna? Sto ikke noe om den, men den er iallefall anbefalt. 🙂 Tenker aldri rase om jeg skaffer en til kanin. Jeg tar de som trenger et hjem:) Sofia er løvehode/dvergvedder, om mer, hakke peiling. :3 Haha, rase betyr lite for meg. Men hun ligner litt på Maike, bare med neddoverører og kanskje litt mer skjegg.. 🙂 Om det er noe, bare ta kontakt ^_^ hihi

    8. Om hun må stå mye i bur så kjøp to etasjes bur på Buddy, 3000 kr, verdt alle pengene for det øker livskvaliteten for en “bur-kanin” betraktelig 🙂 Dobbelt så stor plass men tar ikke noe mer plass i bredden enn buret du allerede har.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg