DROPP DET JÆVLA RASISMEKORTET HELE TIDEN A, PLIS

Er det noe jeg virkelig IKKE aksepterer så er det rasisme. Det gjør meg direkte kvalm og jeg kan ikke fordra det. Å diskriminere et annet menneske på grunn av etnisitet er bare så feil og urettferdig som det kan bli.

Men nå, nå går det virkelig for langt her. Så langt at jeg ikke klarer å holde kjeft om det. Å dra rasismekortet uten grunnlag for det og hvor mye det blir misbrukt gjør meg også svært kvalm. Jeg har sett det ofte og det blir bare mer og mer. Det er direkte krenkende mot de som faktisk blir utsatt for rasisme. Det er ikke greit!

La meg ta et eksempel her: Jeg står ved siden av en gjeng med gutter som ikke er etnisk norske (nei, vanligvis ville jeg ikke tatt med “ikke etnisk norske” i denne setningen fordi det som regel ikke spiller noen rolle, men her gjør det det). Guttene driver å kaster søppel på bakken og jeg snur meg mot dem og sier “herregud, det går an å kaste det i søppelkassa redd ved siden av dere!” Hva får jeg da slengt tilbake? Jo “Jævla rasist!”  Siden når ble man rasist av å be noen om å kaste søppel i en søppelbøtte? Siden når var det å be noen om å kaste søppel i søppelkassen en krenkende handling basert på etnisitet? Dere skal vite at uansett hvem det hadde vært, om det så hadde vært Erna Solberg så hadde jeg sagt det samme. Det handler ikke om å være rasistisk i en slik situasjon, det handler om å si noe basert på helt grunnleggende folkeskikk. Å dra rasismekortet da blir veldig feil, ja det blir rett og slett misbrukt.

Et annet eksempel her er at jeg er med en gjeng mennesker. I den gjengen er det er person som ikke oppfører seg særlig og jeg ber da personen om å slutte å oppføre seg så teit. Svaret jeg fikk overasket meg veldig: “Det er bare fordi jeg ikke er etnisk norsk! Jævla rasist!”. Hadde jeg diskriminert det eller behandlet deg annerledes på grunnlag av din etnisitet, ja da hadde jeg vært rasist. Men vær så snill da, se at det å fortelle en person hva som er galt eller for den sagt skyld riktig er da ikke å være rasist! Slutt å dra rasismekortet hele tiden da, plis. Selvfølgelig dra det når du blir utsatt for rasisme, men ikke misbruk det. Det er svært krenkende mot de som faktisk blir utsatt for rasisme. 

Rasisme er ikke greit uansett, men det plager meg så at svært mange utnytter det. Heldigvis bruker de fleste det kun når det er nødvendig, når det faktisk skjer. Men de dere der ute som drar det frem så fort noen irettesetter dere, dropp det! Slutt å gjøre narr av de som faktisk blir utsatt for rasisme. Jeg personlig har stått opp mot rasisme flere ganger, men da har det faktisk vært rasisme, ikke rasismekortet som har blitt dratt helt unødvendig.

Her har jeg et eksempel på hva rasisme faktisk er: En gang jeg var ute på byen stod jeg ute å tok meg en røyk ved siden av en fra Somalia og plutselig kom det en dame bort å kalte han masse stygt og ba han pelle seg vekk og dra tilbake fordi sånne negerjævler som han skulle vi ikke ha i landet. Jeg er en person som ikke klarer å bare stå og se på at sånt skjer og jeg synes overhodet ikke det er greit å holde på slik. Derfor gikk jeg bort til henne og ba hun roe seg, sa det er bra hun har egne meninger, men at hun ikke kunne gå til angrep på en enkeltperson helt uten videre. Da begynte hun å rope ut høyt mange ganger at “Norge er for nordmenn, svartingene skal ut”. Jeg prøver å forklare til henne at du ikke kan dra alle under samme kam og at han personlig ikke har gjort noe mot henne, men å snakke seriøst til fulle 50 år gamle damer som ikke klarer å bruke hodet sitt funket ikke så bra. Så hun begynte bare å rope hade til meg mange ganger for så å skrike at jeg kom til å ødelegge Norge. Jeg vet ikke helt hvem som av oss som kommer til å ødelegge Norge jeg, men jeg tviler sterk på at det er meg.

Uansett så oppfordrer jeg alle til å si ifra og å stå opp når man ser andre bli dårlig behandlet av andre. Det kan være alt fra mobbing og rasisme til folk som slår hunden sin og diskriminering. Stå opp bare så godt det lar seg gjøre, vær så snill. Det skader virkelig ikke å si ifra og jeg hater når folk bare står å ser på at ting som ikke er greit skjer rett foran øynene til en. Vi har faktisk en stemme vi kan kommunisere med, bruk den.

Men vær så snill, dropp å dra det jævla rasismekortet for ting som ikke er rasistisk.

(og ja, jeg håper noen som leser dette ble personlig truffet og tenker litt over ting)


Fred ut

4 kommentarer
    1. Du får det til å høres ut som det er privilegerte mennesker som opplever rasisme fordi de kan dra rasisme kortet. Jeg tror alle ikke etniske gjerne skulle sluppet å oppleve rasisme på bekostning av å miste det kortet. Det er så sytete å klage over å bli kalt rasist når folk opplever heftig rasisme.
      Det kan hende de guttene som kastet søppel bare var unge, dumme, og bare kalte deg rasist uten grunn. Men det er faktisk sånn at utenlandske barn gjerne blir kritisert i større grad enn norske barn. Det er liksom lettere å komme med kritikk til dem enn norske barn. Det er sikkert noe du ikke kjenner deg igjen i fordi du ikke har opplevd det, men det er en realitet for mange. Hele det innlegget her er skrevet fra et veldig hvitt perspektiv.

    2. Helt enig i det du skriver. Føler jeg flere ganger ikke kan kommentere/si ifra til personer som ikke er etnisk norske pgs det her, og det blir helt feil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg