TIPS FOR Å STRESSE NED

Bøker. Da jeg var liten var jeg en skikkelig lesehest. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg fint leste over 1000 sider i uken i bøker fra både ungdomsavdelingen og voksenavdelingen. Når man leser ut alt bortsett fra science fiction i ungdomsavdelingen på biblioteket må man rett og slett over til bøker beregnet for voksne. Det ble periodevis så mye lesing at jeg fikk beskjed fra både lærere, foreldre og venner om å kutte ned litt. Nå derimot er jeg veldig dårlig på å ta meg tid til å lese, men når jeg først gjør det merker jeg at jeg senker skuldrene. Det er noe helt annet enn å se på en serie, det krever mer konsentrasjon samtidig som man forsvinner inn i en annen verden en liten stund.

Naturen. Noe jeg ofte har gjort når jeg har vært veldig stresset eller har hatt det ganske vanskelig er å snøre på meg skoene og gå meg en god tur med musikk på øret. Er man i tillegg så heldig at man bor ved en skog burde man så absolutt bruke den! Man kommer vekk fra alt rundt og man kan rett og slett puste skikkelig, føle seg fri og ta en pause. Alt står stille rundt en, i motsetning til hverdagen hvor omtrent alt rundt en beveger seg og lager lyder.

Planleggingsbok. Jeg er fast tillhenger av planleggingsbøker! I de står alt fra time hos legen til å ta ut søpla. Jeg elsker følelsen av å kunne krysse av at ting er gjort, i tillegg til at man husker viktige ting og dermed slipper unødvendig stress når man glemmer ting. Og er ikke alt på dagslista krysset ut? Vel det kommer en dag i morgen også.

Yoga. Jeg er helt seriøs når jeg sier at dette MÅ dere bare prøve! Da jeg var på Capio hadde vi yoga to ganger i uken og jeg husker at jeg synes det var drit kjedelig. Men i går kom jeg over denne youtubekanalen og jeg er helt frelst. Etter hver “time” har jeg følt meg så rolig og avslappet innvendig, samtidig som jeg har følt meg flere kilo lettere. At det hjelper på smidighet og styrke er jo bare et stort pluss.

Senk forventningene. Å senke forventningene til meg selv er nok noe av det smarteste jeg har gjort. Man kan ikke være best i alt, være med på alt eller rekke alt. Ved å ta meg mer tid til ting som gjør meg glad og gir meg positiv energi har jeg prestert bedre på områder som virkelig betyr noe for meg. Selvfølgelig er det kjipt å ikke kunne være med på eller klare alt man vil, men når det ofte har resultert i at jeg blir totalt utbrent og resultatet av det igjen er at man ikke lenger klarer noen ting er egentlig valget lett. Å ta seg vann over hodet er jeg alt for flink til, men jeg har blitt bedre på å ikke gjøre det.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg