STUDY TIPS

Hei! I går laget jeg en liten video jeg tenkte er veldig grei nå som vi nærmer oss eksamenstiden! Noe jeg glemte å få med i videoen er at jeg anbefaler å skrive for hånd. Da bruker du lenger tid på å skrive og fokuserer dermed mer på det du skriver, i tillegg til at du får et muskelminne på det du skal huske. Håper videoen er til hjelp 🙂 Siden tipsene gikk litt fort skal jeg oppsummere her:

1. Alltid gjør leksene, denne er så viktig! Les det du skal gjennom først, deretter les spørsmålene og så svar på dem. Går du løs på spørsmålene først er det så lett å være helt fokusert på dem og dermed ikke få med seg annet av stoffet enn det som er svarene på spørsmålene. Spør også læreren om du lurer på noe eller er usikker, så er du sikker på at du vet det rett.

2. Når du har en prøve, begyn å lese dager i forveien og del opp stoffet. Har jeg to kapitler i prøve begynner jeg å øve 5 dager før prøven. De fire første dagene tar jeg for meg følgende på en dag: jeg leser 1/2 kapittel, svarer så på spørsmål til det og noterer ned stikkord og forklaringer fra hvert avsnitt. Selv om jeg har gjort spørsmålene tidligere i lekse så gjør jeg dem på nytt. En fin måte å repetere på. Få noen til å høre deg i spørsmålene og stikkordene eller hør deg selv. Dagen før prøven leser jeg begge kapitlene, øver på spørsmålene og stikkordene til alt jeg skal kunne og så er jeg klar for prøve! Her er det også lurt å få noen til å høre deg.

3. Er det noe som er vanskelig å huske? Lag din egen huskeregel! Feks i ballett betyr “en dehors” innover/bakover. Ordet uttales omtrent som merket Dior. Dermed tenker jeg at Dior var inn bakover i tid og slik husker jeg at ordet betyr bakover. Er det et årstall du må huske kan det være litt mer tricky. La oss si jeg skal huske noe som skjedde i USA i 1915 så kan jeg koble det med at venninne x er 19 år gammel og vi ble kjent i USA da jeg var 15. Det med alder her stemmer, men ikke det med USA. Men ved å tenke slik klarer jeg å huske det årstallet og forbinde det med USA. Dere tar poenget? Dette har reddet meg så mye. Noen ganger har jeg laget små rare historier også for å huske ting.

4. Skriv for hånd!! Ok, dette er kanskje det viktigste! Ved å skrive for hånd fokuserer du mer på informasjonen du skriver ned og du skaper et muskelminne på informasjonen. Etter jeg sluttet å gjøre lekser og ta notater på PC har ting blitt mye enklere å huske. Det er også dessuten lettere å finne frem i skriveboken da jeg alltid noterer på toppen hvilken uke vi er i og hvilket kapittel jeg noterer/gjør lekser til.

-Elise Amanda

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg