VI MÅ TA EN PRAT

…om bikinibilder! 

Været de siste dagene har ikke akkurat vært noe å klage på og flere andre, inkludert meg selv har brukt noe som hører sommeren med: bikini. Flere, inkludert meg selv igjen, har også postet bilde på sosiale medier fra stranda eller badested. Greit nok det, men her kommer selve problemet: åh all dobbelmoralen! Er det noe jeg har lagt merke til så er det kommentarfeltet under slike bilder. Nå snakker jeg om bilder hvor man er kledd i badetøy i et miljø det er helt naturlig å gå kledd slik og ikke sexy poseringer  i speilet på soverommet forresten (bare for å understreke poenget mitt litt, ikke at det burde ha så mye å si, sånn egentlig).

For hva ser jeg? Joda er du litt større blir du hyllet! Kommentarer som “du er råtøff!”, “du er kjempeflott!”, “alle har like mye rett til å gå kledd slik, uansett størrelse”, “ja til kropper i alle størrelser, du er vakker!”, “alle burde være stolt av kroppen sin” og lignende hagler inn. Helt greit det altså, men det er ikke her problemet ligger. Problemet ser du først hvis du tar en titt på kommentarfeltet til jenter med kanskje “litt for lite” på kroppen. “Du burde ikke legge ut bilder av deg selv, du er et dårlig forbilde som fronter undervekt”, “du bidrar til økt kroppspress”, “du bidrar til dårlig selvtillit til unge jenter” og noen går til og med så langt at de skriver “du fronter anoreksi”.

Hva skjedde med “ja til kropper i alle størrelser” da? Eller “alle burde være stolt av kroppen sin”? Hvorfor gir det noen jenter “større rett” til å poste bilder enn andre? Kan vi ikke bare en gang for alle innse at alle kropper er fine på hver sin måte? At vi alle ser forskjellige ut? Bare jeg poster bilder av meg betyr det ikke at jeg fronter kroppen min. På lik linje som at om jeg poster bilder av ansiktet mitt fronter jeg ikke alle kvisene jeg har av den grunn. Jeg har heldigvis sluppet billig unna for slike fæle kommentarer, men det stikker i hjertet å se det har blitt skrevet til andre. Bare fordi man kanskje er litt mindre enn gjennomsnittet er det ikke fritt fram å kommentere kroppen til andre. Bare ta meg på barneskolen som et eksempel. Flere kalte meg et skjelett og jeg ble spurt om jeg ikke fikk mat hjemme. Jeg ville da aldri i min villeste fantasi sagt noe som “får du alt for mye mat hjemme?” til en overvektig person. Aldri. Så hvorfor er det “ok” så lenge det går andre veien?

Bare for å gjøre det klart vil jeg neve nå at ja jeg må faktisk opp en del i vekt, det er jeg klar over. For akkurat min kropp skal egentlig være større enn den er nå. Men bare fordi jeg ser slik ut jeg gjør, mister jeg da retten til å gå i bikini? Mister jeg retten til å legge ut bilde av at jeg har det hyggelig på sommeren hvor jeg tilfeldigvis har på meg bikini? Eller i dette tilfellet badedrakt? Kan ikke jeg også få være stolt over at jeg har turt å dele et slikt bilde? For jeg skal love dere at selv om jeg kanskje ser for liten ut gjennom andres øyne, så ser jeg ofte for stor ut gjennom mine. Jeg kan love dere at å poste et slikt bilde kan være modig, utfordrende og tøft, uavhengig av størrelse. La oss slutte å være så dobbeltmoralske og heller bruke tiden på noe litt mer produktivt. Ingen burde skamme seg over kroppen sin, så slutt å få andre til å prøve å skamme seg. Og det gjelder ens egen kropp også, husk, du skal faktisk bo i den resten av livet ditt. Ja til å bedre forholdet til sin egen kropp, uavhengig av størrelse!


 

Følg meg gjerne på insta: @eliseamandan

-Elise Amanda

2 kommentarer
    1. Enig enig enig!
      Må legge til at kommentarer som “du er tøff som tør!” også er problematiske – for hvorfor skulle man IKKE tørre å legge ut bildet? Det er jo det samme som å si at det er noe “feil” med kroppen på bildet, at det skal være en grunn for at man ikke skal kunne legge det ut…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg