SPØRSMÅLSRUNDE

Når hadde jeg egentlig en spørsmålsrunde sist? Jeg kan ikke huske det en gang, det må nok ha vært flere år siden. I tillegg til at jeg finner det underholdende å svare på spørsmål så tenkte jeg at det kanskje er noe dere lurer på? I det siste har jeg fått en del spørsmål som går mye i det samme, så da tenkte jeg det var greit å kunne svare i plenum. Spør om hva du enn nå måtte lure på, ingen spørsmål er for dumme eller teite. Om det så er hvilken farge jeg har på tannbørsten min til hvordan spiseforstyrrelsen påvirker livet mitt. Svarene kommer i et eget innlegg. 

-Elise Amanda

10 kommentarer
    1. Hvordan begynte spiseforstyrrelsen? Vet du hvorfor du får den trangen til å spise/kaste opp? Feks. er det noe vondt du rømmer fra?
      Og hva er din motivasjon for bli frisk?

    2. Hvor lenge har du vært sammen med forloveren din? Og hvor tidlig i forholdet fortalte du om spiseforstyrrelsen?

    3. Hva er det lengste du har gått uten å b/p mens du har vært syk? Når var den «friskeste» perioden i sykdommen og hvorfor?

    4. Beundrer hvor åpen og ærlig du er om spiseforstyrrelsen din❤️ Det krever mot! Hva var det som fikk deg til å åpne opp? Spiseforstyrrelser handler jo mye om å holde ting hemmelig og skjule pga skam..

    5. Kan du nevne fem positive egenskaper ved deg selv?
      Hva er dine styrker og svakheter?
      Har du et overordnet mål for dette året?
      Ønsker du å ta høyere utdanning i fremtiden? I så fall: Hvilken studieretning vil du gå for?
      Er du offisielt diagnostisert som bulimiker, eller veksler du mellom anorektiske perioder, bulimiske perioder og perioder med overspisning uten oppkast og kompenserende trening? Har du kun en enkelt diagnose eller overlapper flere av dem i ditt tilfelle?
      Hvor mange innleggelser har du bak deg?
      Hva har du fått ut av innleggelsene tidligere – på godt og vondt?
      Har du erfaring med kognitiv terapi og eksponeringsterapi? Synes du at disse terapiformene fungerer for deg?
      Har du et støtteapparat og et sosialt nettverk rundt deg?
      Hvilke faktorer tror du vil være avgjørende for at du i fremtiden skal kunne bli frisk fra spiseforstyrrelsen?

    6. Jeg prøver å kutte ut kjøtt mest mulig pga miljøet. Ble ganske så skremt av hvor mye en liten 200grams biff kan skade. Og jeg er ikke så glad i kjøtt heller så tenker at jeg kan jo likegodt gå for noe vegetarisk da. Men noe forslag til hva jeg kan lage til middag? Eller andre gode tips? Hadde vært spennende å hørt, siden jeg er litt «ny» i det.

    7. Hvordan påvirker bulimien forholdet mellom deg og kjæresten din? Vet han at du sliter, eventuelt hvordan er det for han å måtte leve med det?

    8. Har stilt spørsmål tidligere, men kom noen til.
      Hva er din grunn for at du ble vegetarianer?
      Og tok det tid, noe du tenkte på en god stund før du ble det? Hva bør man evt. tenke gjennom/gjøre før man blir det?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg