OCTOBER GOALS

Faktisk klare å si nei til ting som jeg vet gjør recovery vanskelig, til tross for at det er ting jeg har lyst til å bli med på. Bare det å besøke venner kan være vanskelig og jeg sier ofte ja til ting, selv om det kan bli for mye for meg. For jeg har jo lyst! Jeg må bli flinkere til å faktisk klare å si nei. Minne meg selv på at vennene mine ikke slutter å ville være med meg om jeg sier nei til å finne på noe en gang eller to. Det gjelder andre ting også. Jeg må rett og slett ta mer hensyn til meg selv. Jeg har tatt meg vann over hodet så mange ganger, for jeg vil jo så gjerne klare det alle andre klarer og da ender det bare med skuffelse. Det er kjipt at sykdommen setter begrensninger og jeg må få det inn at jeg ikke har mulighet til å klare alt friske mennesker klarer. For noen ganger må jeg klare å si nei, fordi jeg vet innerst inne at jeg faktisk trenger å kunne være hjemme og ta det rolig for å kunne klare å følge behandlingsplan. 

Begynne å trene for fult igjen på treningssenteret. Jeg merker etter bare 2 måneder pause at jeg er svakere og ikke minst mindre fleksibel. Jeg vet at det ikke anbefales å trene på treningssenter når man er syk, fordi det fort kommer ut av kontroll. Heldigvis har jeg en treningsplan jeg følger som er satt opp helt for meg og i tillegg er jeg for lat til å trene mer enn den sier haha. Trening hjelper meg en del, det er deilig å kjenne at jeg blir sterkere, ikke minst er det fint å kunne føne håret uten ti pauser på grunn av melkesyre i armene *kremt*. Så tommel opp for trening!

Virkelig ta opp igjen fotograferingen. Før tok jeg bilder hele tiden, jeg var skikkelig kreativ og hadde mange idéer. De siste årene har kreativiteten dabbet av og  jeg har ikke hatt følelsen av at fingrene klør etter å fotografere. Men jeg savner det virkelig! Å nesten ikke få sove om natten fordi jeg gleder meg så til dagslys hvor jeg kan sette fotoidéene mine ut i live. Jeg er så lei av å bare knipse hverdagsbilder eller hva jeg skal kalle det haha. Nå venter jeg et fotstativ i posten og jeg klarer nesten ikke vente! Mitt forrige kollapset i 2016 så det var virkelig på tide.. 

Lese flere bøker. Visste dere at jeg elsker å lese? Så mye at jeg til og med hadde maxgrense på hvor mange bøker jeg fikk lese i uken før, fordi jeg heller ville lese enn å leke med venner haha. Når jeg leser detter jeg helt ut av virkeligheten og jeg lever meg inn i bøkene uten å ense alt rundt. Det er som å være i en boble. Hvis det er noen som har noen boktips blir jeg glad! Jeg leser for det meste romaner som handler om sterke mennesker i forskjellige tidsepoker og livssituasjoner. Som “Ikke uten min datter”, “Blomstenes hemmelige språk”, “Det vokser et tre i Brooklyn” og “Drageløperen” (alt av Khaled Hosseini er fantastisk). Det hadde vært gøy å gi dere noen boktips en dag også forresten! 

Være snillere mot meg selv. Dette tror jeg det er mange som burde prøve å være. Jeg må i alle fall senke forventningene til meg selv. Det er faktisk ok at det ikke ser strøkent ut til en hver tid hjemme, det er ok å si nei til andre mennesker, det er ok å ikke få gjort alt man ønsker å få til i løpet av en dag. Det er også ok å være lei seg og være sint. Det er ok at ikke alt går på skinner og at jeg ikke får til alt, så lenge jeg reiser meg igjen. Ikke minst er det helt ok å gi komplimenter til seg selv og klare å ta imot dem andre gir meg. Jeg må bli flinkere til å gjøre ting jeg virkelig liker, ting som får meg til å slappe av og tenke snillere tanker om meg selv som menneske.

Bedre rutiner. Både med måltider, måltidsregistrering, trening, døgnrytme og alt mulig annet egentlig. Det eneste faste jeg har nå er dansing på mandager. Samtidig så er jo det å skulle bli frisk i seg selv en fulltidsjobb uten pauser. Jeg vet det ble mye snakk her om recovery og at flere av målene smelter litt inn til det samme, men så er jo det en stor del av hverdagen min, det å jobbe for å bli frisk(ere). Og rutiner er så viktig! Å skulle somle rundt hjemme uten mål og mening må jo gjøre folk gale. 

Hva er dine mål for oktober?

-Elise Amanda

2 kommentarer
    1. Det første punktet, ER SÅ VANSKELIG.. går så fint i noen uker også sier det bom. Sykt irriterende og slitsomt, si ifra hvis du finner en god løsning 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg