DET ER BARE SÅNN GUTTER ER

Seksuell trakassering er uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom. Seksuell trakassering er forbudt, ifølge likestillings- og diskrimineringsloven § 13.

Se for deg at du sitter ved pulten din på kontoret hvor du jobber. Helt uten forvarsel dukker en kollega opp bak deg og prøver å åpne spenna på bh’en din. Han klarer det. Du blir sint, men aller mest føler du et stort ubehag. Dette gjentar seg ofte og du sier ifra til sjefen din. Ikke at det hjelper, fordi sjefen din sier bare at kollegaen din gjør det kun for å få oppmerksomheten din. Det er bare sånn menn er. At han bare er forelsket i deg. Det er lunsjpause og flere av de kollegaene tar plutselig tak i bh’en bak. Drar den ut så den smeller hardt tilbake inn i ryggen. Går så nærme deg når de skal forbi at de “tilfeldigvis” kommer borti brystene dine. Snur seg så mot hverandre. Flirer. Jeg vet ikke med deg, men jeg synes ikke slikt er ok. Jeg har ikke opplevd dette på jobb, jeg har jo aldri hatt en jobb. Derimot har jeg opplevd dette:

Jeg sitter ved pulten min på barneskolen. Helt uten forvarsel dukker en elev opp bak meg og prøver å åpne spenna i bh’en min. Han klarer det. Jeg blir sint, men aller mest føler jeg et stort ubehag, en klump som knyter seg i magen. Dette gjentar seg ofte og jeg sier ifra til forskjellige lærere. Ikke at det hjelper, fordi flere av lærerne sier bare at medeleven gjør det kun for å få oppmerksomhet. At det bare er sånn gutter er. At han bare er forelsket i meg. Det er storefri og flere av medelevene tar plutselig tak i bh’en min bak. Drar den ut så den smeller hardt tilbake inn i ryggen. Går så nærme meg når de skal forbi at de “tilfeldigvis” kommer borti brystene mine. Snur seg mot hverandre. Flirer. Men jeg sluttet å si ifra. Guttene lo det vekk og lærerne syntes visst ikke det var et problem. Og jeg? Jeg trodde jo det jeg fikk lære: det var jo bare slik gutter var. 

Riktige holdninger må læres så tidlig som mulig. Når slikt ikke er ok i arbeidslivet, hvorfor i alle dager blir det ikke tatt tak i på skolen? Hvorfor blir seksuell trakassering feid vekk med “forelskelse” eller at “det bare er slik gutter er”? Hva lærer man av det da? Og hvordan skal man lære når man blir lært opp til at det er ok og hvilke holdninger tar man da med seg videre? Seksuell trakassering skjer ikke kun i voksenlivet. Jeg håper at flere kan få øynene opp for det. Ta tak. Som mange andre ting: det skal ikke ties om, det skal snakkes ihjel.

En litt forsinket #metoo fra meg. Jeg har villet skrive dette lenge, men slitt med å formulere meg. Bedre sent enn aldri, eller hva?

ps: selvfølgelig avgjør ikke hvilket kjønn du er om du driver med eller blir utsatt for seksuell trakassering, dette var kun et eksempel.

-Elise Amanda

5 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet!! Off å oppleve noe sånt på barneskolen må ha vært veldig ubehagelig. At ikke lærerne gjorde noe mer med det syns jeg ikke er greit i det hele tatt. Jeg har aldri tenkt over at seksuell trakassring skjer ikke bare i voksenlivet. Takk for at du åpnet opp øynene mine<3

    2. Takk for at du deler din historie! Husker selv tilbake på ungdomsskolen så var guttene akkurat sånn, jeg tenkte som deg at det var jo helt greit siden ingen reagerte. Men plutselig en dag klikka læreren! Sa noe sånn: «sånnt gjør man ikke», jeg forsto ikke hvorfor han klikka fordi jeg hadde jo lært meg at det var greit. Men var faktisk da jeg forsto at sånn trenger man ikke akseptere. Herregud, kan enda huske hvor befriende den følelsen var!
      Dette innlegget du skriver her er så viktig og alle lærere, spesielt barneskole/ungdomsskole burde lest dette så de kan være mer obs på det og fortelle at sånnt ikke er greit selvom de er barn.

    3. Det er viktig at gutter læres fra de er svært små at kvinnens kjønnsorganer og bryster er no-go soner for dem. Dette er kvinnens “godsaker” som hun kun deler med den hun synes har gjort seg fortjent til dem. Å gi menn og gutter fri tilgang til dette er å ødelegge systemet. Bra at du tar opp dette og helt naturlig at du føler ubehag og raseri. Ikke godta det! Det er ulovlig. Stå på! Fortsett og kjemp!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg