DIY: PROSJEKT INTERNASJONAL MAT

Forrige uke kom jeg på en artig idé! Det er helt sikkert noen som har gjort noe lignende før altså, men jeg kjenner ikke til noe. Det har seg jo sånn at både Andreas og jeg er glad i å lage mat og vi synes begge at det er spennende å prøve mat fra ulike kjøkken. Likevel så er det jo ofte at man holder seg til det kjente, men det finnes jo så mye spennende smaker der ute! Derfor kom jeg på et forslag som Andreas var helt med på med en gang: la oss teste ut mat fra mange forskjellige land! Noen av landene vi har er land vi har smakt mat fra før, blant annet Kina, Italia, Hellas og Spania. Men det er også en del land på lista hvor vi ikke vet noe om mattradisjonene engang.

Vi kommer hver uke til å trekke en lapp og så skal vi samme helg lage en middagsrett fra det landet vi trekker. Dette er en spennende måte å utvide middagsrepetoaret på og ikke minst til å lære om andre land sine mattradisjoner. Det blir jo gjort en del research på forhånd for å finne en rett vi vil lage og så må jeg også gjøre om oppskriftene til å være både vegetarisk og glutenfri på grunn av meg. Dette blir spennende!Jeg elsker jo å gjøre litt ut av ting og hvis du ønsker det samme kan du finne frem: en skål/krukke/bolle eller lignende, snor, en penn, ark og saks. Ting man har hjemme fra før av med andre ord.

 

Deretter kom vi med forslag på forskjellige land begge to. Noen land vi vet en del om mattradisjonene fra og har spist fra det kjøkkenet tidligere, noen land vi vet litt om mattradisjonene til og noen land hvor vi faktisk ikke har peiling.

 

Hvert land ble klippet ut, papiret rullet sammen, snørt sammen med en snor og lagt i potteskjuleren. Ja, jeg brukte en potteskjuler haha.

 

Så nå har vi noe spennende å se frem til hver helg og ikke minst utfordrende! Denne helgen trakk vi den første retten og det ble..

 

Estland! Så på fredag lagde jeg og vi spiste en middagsrett fra nettopp Estland. Hva det var og oppskrift kommer til uken, men bildene er tatt og ingrediensene skrevet ned. Jeg håper dere vil følge denne lille matreisen vår fremover!

 

Ble dere inspirert til å gjøre noe lignende?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

1 kommentar
    1. Det var en lur idé. Jeg skal følge med på innleggene dine. Det blir spennende å lese om, og se bilder av rettene fra de forskjellige landene😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg