OVNSBAKT HEL BLOMKÅL MED RAITA

God ettermiddag! Enda en oppskrift står for tur og dette er hva vi hadde til middag på søndag. Jeg har hatt lyst til å prøve å lage ovnsbakt hel blomkål en stund nå og det finnes jo et hav av oppskrifter der ute. Jeg bestemte meg derfor for å stole på magefølelsen og lage min egen oppskrift. Flaks for meg så ble det veldig godt! Men hvis vi skal ha dette til middag igjen (noe vi sikkert skal) kommer jeg nok til å lage stekte kikerter ved siden av. Blomkålen ble skikkelig god, men det manglet jo noe protein i denne retten.

Så må jeg bare dele en skikkelig god nyhet med dere! Fra og med i morgen lettes tiltakene her i Vestfold noe, så fra og med neste uke blir det dansing igjen! Herlighet som jeg gleder meg!! I dag og forrige gang har det vært utedansing, men det har jeg valgt å ikke delta på. Neste uke derimot, da er vi tilbake! Med oppmerkede plasser i studio og avstand, men det går helt fint!

Til blomkål:

•En stor blomkål
•To store ss yoghurt naturell
•1/2 chilli
•3 fedd hvitløk
•1 ts ingefærpulver
•1 toppa ts gurkemeie
•1 toppa ts tandoori kyllingkrydder
•Litt salt
•Litt pepper

Til raita:

•7 ss yoghurt naturell
•1/2 chili
•1 ts spisskummen
•1 ss frisk mynte
•35g pistasjnøtter
•Salt
•Pepper

 

Annet:

•Ris til servering
•Nanbrød om ønskelig

Slik gjør du: 
1. Kutt opp hvitløk og chili
2. Bland sammen yoghurt, krydder, hvitløk og chili til blomkålen
3. Smør miksen på hele blomkålen, men kutt av bladene på blomkålen først
4. Stekes midt i ovnen på over/undervarme i ca 50 minutter på 200 grader.

1. Kutt opp chili, riv opp mynte og skrell nøttene (husk å ta av den brune tynne laget mellom skall og nøtt)
2. Bland sammen i en bolle med resten av ingrediensene

Kok ris etter anvisningen på pakken (jeg hadde litt gurkemeie i isvannet forresten) og stek nanbrødene. Del blomkålen i fire og server. Vi spiste 1 blomkål til sammen og vi er to personer.

 

Vil du prøve denne retten?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg