LONDON DAY THREE

God kveld! Dag 3 i London ble brukt til sightseeing og en god del surring rundt. La oss si det sånn at stedsans egentlig ikke er vår greie i det hele tatt noe som endte med nesten en time bomtur fordi vi ikke forstod vi skulle gå av sightseeing-bussen og bytte til en ny. Så da ble det en god runde i sirkel på oss hahah. Vi gikk av til slutt og gikk like så godt rundt til de forskjellige tingene og vi fikk sett en god del. Noe av det morsomme er at vi gikk forbi mange steder vi var på språkreisen jeg var på for mange år siden og nostalgisk som jeg er måtte jeg fortelle Nora hver gang vi gikk forbi de stedene. Etter noen timer måtte vi komme oss tilbake til hotellet for å ordne oss til kvelden, men bussen år kom jo aldri.. Vi stod på et stopp som var merket med at bussen vår skulle stoppe der, men det gjorde den ei. Da det nærmet seg klokkeslettet vi hadde reservert bord på Planet Hollywood måtte vi bare hive oss i en taxi, slenge på oss klær og freshe oss opp i full fart før vi måtte løpe.

Vi fikk tidenes blideste og koseligste servitør på Planet Hollywood, hun var så utrolig nydelig! Maten var også god og prisen var jo egentlig latterlig lav, i tillegg kom maten fort på bordet og stedet så jo helt rått ut! Etter restauranten så vi musikalen Matilda og jeg ble helt målløs. Hele forestillingen var perfekt og skuespillerne spilte så overbevisende, sang og danset så bra at jeg satt der med tårer i øynene, frustrasjon og andre ganger lo jeg så jeg trodde jeg skulle tisse på meg. Jeg anbefaler på det varmeste å se den om du har mulighet! Kulissene og sceneskiftene var også helt rått! Jeg tror dette er noe av det beste jeg har vært med på! Etter musikalen gikk vi oss litt bort, tok en drink på hotellet og så var det egentlig natta. Det var en utrolig fin dag i alle fall!

-Elise Amanda

Postet: 21.08.2017     Tid: 21:43     Kategori: Reiser     Kommentarer: 2     Copyright ©

LONDON DAY TWO

På mandag stod shopping på planen og jeg kan vel si at vi (spesielt jeg) gikk litt bananas på Primark! Jeg anbefaler virkelig å dra dit tidlig på morgenen, da går det faktisk an å gå rundt der rolig og se og det er heller ikke kø til prøverommene. Utover dager er det jo reine galehuset der inne og helt tettpakket med mennesker. Nervøse etter å ha kommet til hotellet med tidenes største handleposer puttet vi alt vi hadde kjøpt i koffertene for å veie dem. Vi reiste jo kun med cabinkoffert som vil si at vi kunne ha max 10 kg i den. Heldigvis var vi smarte og pakket minst mulig med oss til London. Utrolig nok lå kofferten bare på rundt 7 kilo etter å ha puttet alt det nye i den! Vi ble veldig positivt overrasket for å si det sånn! Etter å ha lagt fra oss det vi handlet gikk vi oppover Oxford street og innom veldig mange butikker for så å sette oss ned ved en sidegate for å spise lunsj. Noe av det jeg likte skikkelig godt med London var at de hadde vegetarmat så og si over alt, det var så deilig å bare kunne gå inn på hvilken som helst restaurant og vite at de faktisk hadde noe jeg kunne spise.

Etter en deilig lunsj plottet jeg inn Freeds på telefonen for å bli guidet dit. Planen der var å kjøpe nye ballettsko (mine har revnet under så undersiden sto ut foran på de haha), tåspissko (mine var døde) og strikk/bånd. Jeg hadde satt av en del til dansesko, men jeg holdt på å gå i bakken da jeg så prisen! I Norge hadde det jeg kjøpte kostet meg nærmere to tusen kroner, men her i England kostet alt meg til sammen under 700kr! Det er jo helt vilt! Jeg har heller aldri hatt tåspissko som har sittet så godt og følt så riktig for foten min og jeg gleder meg til å teste de ordentlig ut på mandag.

På vei tilbake igjen kom vi over en liten butikk som solgte makroner og der måtte vi bare inn. Makroner er seriøst noe av det beste jeg vet! Butikken var jo også supersøt! Vi måtte så tilbake til hotellet igjen for å legge fra oss litt ting og så gikk vi ut igjen for å se i butikker. Vi gikk faktisk et stykke over en mil den dagen. Hvem har sagt at shopping ikke er trening? Middagen på mandag ble på en italiensk restaurant og der hadde de glutenfri italiensk pizza! Åhh dere aner ikke hvor mye jeg har savnet italiensk pizza. Det smakte helt himmelsk!

-Elise Amanda

Postet: 20.08.2017     Tid: 14:44     Kategori: Reiser     Kommentarer: 2     Copyright ©

LONDON DAY ONE

På søndag var vi skikkelig spente, endelig var dagen her! Vi ble kjørt til flyplassen og noen timer senere stod vi utenfor hotellet vårt i London. Hotellet lå under 100 meter fra oxford street, så det var jo helt perfekt. Vi trengte faktisk ikke å ta t-banen en eneste gang! Etter å ha slappet av litt på hotellet og pakket ut litt turet vi ut for å se oss litt rundt og gjøre oss litt kjente. Siden det var søndag så stengte alle butikkene klokken seks og vi var ute etter det, så det ble ikke noe shopping på oss på søndagen. Planen var uansett å sette av mandagen til shopping og tirsdagen til sightseeing, i tillegg til at vi var på musikal på tirsdag kveld. Etter å ha gått litt rundt spiste vi middag på hotellet og jeg spiste en helt sinnsykt god vegansk burger med søtpotet fries.

Jeg har begynt å filme på en innkjøpsvideo i dag som jeg skal filme ferdig til uken, så gled dere til å se den! Eller jeg håper dere vil se i alle fall hahah. Nå skal jeg straks avgårde for å ordne til bursdagsfeiring! Jeg skal feire med venner i dag og får låne huset til pappa (fordelen med å alltid har holdt løfter i forhold til fest og lignende er at man får mye mer tillit fra foreldre fordi de vet at de kan stole på deg, anbefales!). Jeg gleder meg skikkelig!

-Elise Amanda

Postet: 19.08.2017     Tid: 15:22     Kategori: Reiser     Kommentarer: 1     Copyright ©

LATVIA

Riga var en kjempefin by som jeg virkelig trivdes i! Vi kom hjem på torsdag, så var det bare å skifte om og hive seg avgårde til Stavernfestivalen. Festivaldagene gikk i ett og det var så gøy! Det var tre fine (men slitsomme haha) dager. Karpe Diem var definitivt høydepunktet, det var så bra! Siste kvelden (natten) endte vi på nach hos tante og der var vi vel til nærmere klokken fire på natten. Jeg skal innrømme at det var temmelig hardt å stå opp på søndag og pakke til hyttetur. Nå sitter jeg på hytta til Simone med Nora og Maja. På programmet akkurat nå står cluedo så nå må jeg løpe! Under her ser dere de siste bildene fra Riga som jeg ikke har publisert tidligere.

-Elise Amanda

Postet: 10.07.2017     Tid: 17:40     Kategori: Reiser     Kommentarer: 4     Copyright ©

RIGA DAY THREE

Endelig sol og litt varme her i Riga! Frokosten i dag tok vi på pubben utenfor hotellet, søtpotetfries for min del. Som mormor sier: er vi på ferie, så er vi på ferie.  Etter frokost skulle vi en tur på markedet, men det ble regn så vi stoppet et sted for noe drikke og mat til lillebroren min. Da det lettet litt gikk vi innom to klesbutikker og fikk handlet en del der. Andreas som klager på at jeg ofte bruker lang tid på klesbutikker måtte faktisk nesten bli dratt ut av den ene, så lang tid som han brukte hahah. Markedet kom vi oss forresten ikke på, vi ble egentlig mettet av de butikkene vi var innom på vei til markedet. Så nå sitter vi på rommet og skal straks ut for Escape Room. Det er så himla gøy og jeg gleder meg til å teste ut et rom her også! Nå må vi nesten løpe, så titter jeg innom i kveld.

maten til Andreas

-Elise Amanda

Postet: 05.07.2017     Tid: 15:59     Kategori: Reiser     Kommentarer: 3     Copyright ©

SILVER

God kveld! I dag har det ikke vært så fint vær her i Riga, så da brukte vi dagen på å shoppe litt. Klager ikke akkurat på det! Først gikk vi til et senter/varehus som heter Stockman (tror jeg), men der var det ingenting som falt i smak hos meg. Det var bare merkeklær og i tillegg var de fleste dameklærne for damer i alderen 40+. Derfor turet Andreas og jeg avgårde for oss selv for å sjekke et senter som het Gelerija, det var det mange butikker heldigvis! Vi var en tur innom Reserved som et en butikk jeg er veldig glad i, der har de mye fint og prisene er ganske lave, dermed passende for mitt budsjett. Fra senteret fikk jeg med meg skoene dere ser på bildet under, en bluse, en t-skjorte, et skjørt og en shorts. Jeg tenkte å vise dere innkjøpene når jeg kommer hjem, hvis noen vil se?

Omtrent akkurat kom vi tilbake til hotellet etter å ha spist mat på en restaurant som heter Tokiyo. Det var mange mennesker der og litt ventetid, men veldig verdt det! Prisene var veldig greie og maten god! Andreas og jeg bestilte hver vår tallerken med 24 biter sushi-mix og for begge to kostet det 320 kroner. Jeg fikk til slutt overtalt mormor og besse til å smake og heldigvis falt det i smak hos dem, så de tok flere biter. Resten av maten ble med oss hjem. De har den tykkeste menyen der jeg noen gang har sett, det var jo en hel katalog med bilder av maten og beskrivelser. Alt fra sushi og asiatiske retter til hamburger og fitness mat. Jeg anbefaler virkelig den restauranten! Supergod service var det der også!

-Elise Amanda

Postet: 04.07.2017     Tid: 19:30     Kategori: Reiser     Kommentarer: 3     Copyright ©

RIGA DAY ONE

Hei og god kveld/natt fra Riga! For to timer siden kom vi tilbake til hotellet etter å ha spist middag og hatt noe godt i glasset. Vi satt ganske lenge og skravlet og det var veldig koselig! I morgen er det meldt regn så da står kjøpesenteret på planen og kanskje utforske byen litt. Så langt ser det veldig fint ut her! Da vi ankom hotellet brukte hun i resepsjonen 50 minutter på å sjekke han før oss i køen og oss inn, så det var utrolig godt da vi endelig fikk rommet vårt! Jeg prøve i to timer å laste opp ett bilde, både med hotellet sitt internett og med mobilnettet uten å komme noen vei.. tregt sa du? Men så kom jeg på å prøve å laste bildene inn i bildearkivet her først og da var alle bildene oppe på 5 minutter! Så hvis det er noen som sliter med tregt nett så anbefaler jeg det!

Flyturen gikk forresten over all forventning! Jeg har hatt en skade i det ene øret mitt som gjør at det ikke kan utgjevne trykket man får i fly, noe som har resultert i at trommehinnen min har sprengt hver gang (bortsett fra en gang, pga kort mellomrom mellom flygningene) jeg har tatt fly. Jeg har fått beskjed om at det er ingenting de kan gjøre bortsett fra å råde meg til å ikke fly. Men å fly har jeg gjort, noe som har ført til høylytt hylgrining på flyet og store smerter i flere uker etter flyturer. Dere aner ikke hvor vondt det er å sprekke trommehinna gang på gang. Men sist jeg var hos ørespesialisten for noen uker siden fortalte han meg at trommehinna mi grodde veldig fint etter sist den sprakk og hvis jeg var heldig så kunne det hende jeg slapp at den sprakk på neste flytur, så jeg var veldig spent! Det var store smerter under denne flyturen også, men jeg hadde tatt sterke smertestillende og plutselig klarte jeg å utgjevne trykket! Jeg ble så lettet at jeg satt med tårer i øynene! Det var så godt å endelig kunne fly kun med store smerter i øret fremfor helt ekstreme smerter og sprengt trommehinne! Men nå er det natta, så får dere en oppdatering fra meg i morgen:)

-Elise Amanda

Postet: 04.07.2017     Tid: 00:00     Kategori: Reiser     Kommentarer: 6     Copyright ©

OCEAN

Døgnrytmen min er helt på bærtur for tiden, noe som irriterer meg grønn. Jeg var oppe tidlig hver eneste dag i vinterferien og til tross for at jeg nå legger meg relativt tidlig, så klarer jeg bare ikke å stå opp. Derfor ble det halv skoledag på meg i dag og jeg krysser fingrene for at jeg klarer å stå opp i morgen. Jeg er dessverre ekstremt flink til å ikke høre alarmen på mobilen og til å skru den av i søvne. På skolen i dag har vi hatt kor og øvd til danseprøve. I morgen har vi generalprøve på danseprøven og jeg skal innrømme at jeg gruer meg litt.. Jeg har også en vanskelig muntlig spanskprøve på fredag som jeg må få øvd på, så jeg har litt å gjøre om dagen. Etter skolen i dag har Andreas og jeg fått handlet inn mat for hele uken og jeg har laget middag. Nå blir det en eller to episoder med Lilyhammer (flere som ser eller har sett den serien?), så skal jeg gå løs på litt øving. Under her ser dere to mobilbilder fra vinterferien.

...

Postet: 02.03.2016     Tid: 17:46     Kategori: Reiser     Kommentarer: 1     Copyright ©

BLUE

God kveld♥♥ Tenk at vinterferien er over allerede! I morgen er det tilbake på skolebenken og jeg skal innrømme at jeg gleder meg litt til hverdagsrutiner og ikke minst til å danse igjen! Det er jo kun tre uker til påskeferie så jeg skal ikke klage! Nå har jeg nettopp søkt skole til neste år og det er så deilig å snart ha fullført første vidregående! Jeg har jo hengt en del etter på grunn av sykdom, men bedre sent enn aldri! Hva synes dere foresten om antrekket jeg hadde på meg her om dagen?

...

Postet: 28.02.2016     Tid: 19:47     Kategori: Reiser     Kommentarer: 1     Copyright ©

HOME

Da var vi dessverre hjemme igjen etter en fantastisk fin ferie på Gran Canaria. Vi har kost oss utrolig mye og akkurat nå ligger jeg helt utslitt i senga med begge kattene oppå meg. Å reise tar virkelig på! Det var veldig trist å dra fra Gran Canaria og jeg skulle gjerne ha vært der en uke til, men det var også veldig fint å se kattene igjen! Jeg tror de ble veldig glade for å se oss også, for her i huset fotfølger de oss, maler og skal ha masse kos. Jeg kommer til å poste litt flere bilder fremover og så skal jeg prøve å få en film ut av det jeg filmet med go pro'en til lillebroren min.

...

Postet: 27.02.2016     Tid: 20:54     Kategori: Reiser     Kommentarer: 3     Copyright ©

SPANIA

Vi koser oss utrolig mye her nede i varmen og snø? Jeg har mistet tellingen på hvor mange som har sendt meg melding ang snø her nede, men snøen er høyt oppe i fjellene. Her vi bor er det 28 grader i skyggen og sol! I går badet vi, solte oss og spilte biljard så mange ganger at jeg har mistet tellingen. Middagen ble spist på favorittrestauranten her nede og dit skal vi i dag også. Jeg er så takknemlig for å være her nede og vi har det så fint. Under her er antrekket fra i går. I morgen skal jeg prøve å ta litt flere bilder enn bare antrekk, problemet er bare at objektivet ikke vil endre fokus fordi det er ødelagt, men jeg skal nok få til noe likevel. Nå blir det enda en runde med biljard, så hører dere fra meg i dag eller i morgen.

...

Postet: 22.02.2016     Tid: 17:25     Kategori: Reiser     Kommentarer: 4     Copyright ©

Reiseguide Rhodos

Hei! Ryggen min har virkelig protestert siden søndag kveld så dagene har gått til å ligge i sofaen og vri meg, skjønner virkelig ikke hva som har skjedd. Det er heldigvis litt bedre nå så i dag har jeg klart å rydde litt. Jeg tenkte at jeg kunne lage en reiseguide for Rhodos til dere, det er et av de fineste stedene jeg har vært! Vi var der heldigvis ikke i turistsesongen, men litt før. Så det var mye roligere der med tanke på turister, men likevel deilig og varmt! Har du mulighet til å reise hit så anbefaler jeg det på det varmeste!

Lindos
Åh vakre vakre Lindos! På bussen fra flyplassen fikk vi høre at "har du ikke vært i Lindos så har du ikke vært i Rhodos" og jeg kan si meg helt enig. Trange gater med brostein og kritthvite hus, blomster i alle mulige farger og masse grønne blader. For ikke å glemme i bunnen av Rhodos, det klareste vannet du kan tenke deg! Vi hadde dessverre ikke med badetøy, men vi var der en stud og bare nøt utsikten. Dessverre er en del av gatene stappfulle av turistsjapper, noe som ødelegger litt. Men hit, hit MÅ dere om dere er på Rhodos! Vi tok buss i litt over en time og var her nesten hele dagen. Det er også massevis av restauranter der og busstilbudet til/fra er veldig bra! Jeg skulle også ønske at vi fikk tatt en tur i fjellet og sett i borgen der, men det rakk vi ikke.

Aktiviteter
Hvis du klarer å kjede deg her så er du veldig god! Det er så mye å gjøre! Hesteridning, diverse vannsport, badeland, tivoli, tennis, fult av fine badestrender og masse masse å se! Et lite tips er å spørre lokalbefolkningen om hvilke strender de bruker. Da finner du de fineste strendene som er litt bortgjemte og ikke stappfulle av turister eller folk generelt. De fleste hoteller arrangerer også aktiviteter man kan melde seg på, men jeg anbefaler å dra på egenhånd da dette er mye billigere.

Hotell
Vi bodde en natt på et hotell som jeg virkelig ikke klarer å huske navnet på.. Men det var så koselig der! Rommet var veldig lite, men området på hotellet hadde så sjarm! Det var en superkoselig veranda, badebasseng, en liten gressplen og en superkoselig restaurant, helt skjermet fra det rundt. Rett utenfor finner man gågate med butikker og restauranter og bare noen få minutter til en strand. Bildet av verandaen på hoteller er det nederste bildet og her var det flest voksne som bodde. Resten av ferien bodde vi i family suite på Sunwing sitt hotell og det var jo helt WOW! Leiligheten var så stor og fin og sjekk den utsikten! På hotellet var det mange badebasseng, underholdning hver kveld, flere restauranter, treningsrom, tennisbane og til og med en egen strand. Det var et familiehotell så for vår del var det litt kjipt med unger over alt og stappfulle basseng og alt lagt opp til familie og masse barnegreier. Men vi koste oss der veldig likevel og for familier er vel dette midt i blinken! Begge lå i Kalithea.

Mat og drikke
På Rhodos er de veldig veldig flinke med mat! Anbefaler spesielt fisk på restaurantene, så god fisk har jeg vel omtrent aldri smakt! Vi fikk vel ikke en spesifikk favorittrestaurant da service og mat generelt var god og ikke minst var jo alt mye billigere enn hjemme. Gresk mat burde dere så absolutt spise masse av der også. Hvis dere skal handle mat og lage hjemme så er det små minimarked over alt, mens vanlige matbutikker er litt sjeldnere og vanskeligere å finne. Likevel anbefaler jeg å finne en matbutikk med mindre dere bare skal ha snacks, alkohol eller brus. Alt står jo på gresk i matbutikkene, men det var ikke noe problem å få hjelp av de som snakket engelsk når man skulle finne mat. Jeg som har cøliaki spurte om hjelp til å finne glutenfritt og da fikk jeg beskjed om å bare spørre i vei, så skulle de oversette alt hva som stod på produktene!

Annet
I storbyene der er det gode shoppingmuligheter med kjedebutikker som Zara og lignende og fra Kalithea tok det bare 10 minutter i Taxi til nærmeste storby. Taxi er også veldig billig der, vi betalte vel rundt 50-60 norske kroner for å kjøre steder og mange har også fastpris fra forskjellige byer til byer. Ruteussene er også veldig fine å bruke der nede om man skal litt lengre. Bar street var også veldig bra til tross for at vi var utenom sesongen. I helgene var det stappfult og litt mindre i hverdagene, men i sesongen er det stappfult hele tiden og masse liv. Det er veldig trygt der nede og lite kriminalitet så det er jo et stort pluss! På en hel uke, inkludert hotell, fly, mat og egentlig alt så betalte vi totalt 10 000 kr for to personer! Hvordan? Jeg sjekket restplasser og så det gikk et fly på kvelden den dagen.. Fikk overtalt Andreas og så dro vi bare. Så er du fleksibel så kan du få en kongeferie veldig veldig billig. Fly og hotell kostet oss 2 500kr totalt og reisen vår var egentlig verdt 44 000 kr, så det er mye å spare der!

Håper denne reiseguiden falt i smak!
...

Postet: 02.02.2016     Tid: 15:53     Kategori: Reiser     Kommentarer: 2     Copyright ©

Nå er det ikke lenge igjen, for..

.. om bare 89 dager går turen igjen til Gran Canaria! De siste dagene har jeg sett på bilder fra turen i vinterferien og jeg gleder meg bare mer til å dra i år! Jeg har vært der nede annenhvert år på samme hotell så jeg kan vel si jeg er ganske så heldig! Denne gangen blir kjæresten med også og det er så utrolig koselig gjort av besteforeldrene mine å ta oss med! De reiser ned en uke før oss og blir i tre uker. Den andre uken (altså vinterferien) reiser Andreas, lillebroren min og jeg ned og blir en uke med dem. Åh, som jeg trives der nede og det er alltid så utrolig koselig å være på reisefot med besteforeldrene våre. Enn så lenge får dere se noen bilder fra turen som var, så gleder jeg meg masse til å ta nye bilder som jeg skal vise dere når vi reiser ned igjen!

Nå er det snart klart for premiere på juleforestillingen "Helt konge" med dansestudioet jeg går på og jeg anbefaler alle som bor i Larvik eller i nærheten å komme for å se! Denne forestillingen blir kjempekul med fantastiske kulisser, skuespill, kjempekule danser og ikke minst så må jeg si at jeg elsker kostymene og rett og slett hele forestillingen! Premieren er første desember klokken 18.00 i storsalen på Bølgen kulturhus og man kan kjøpe billetter på Bølgen.

...

Postet: 23.11.2015     Tid: 19:17     Kategori: Reiser     Kommentarer: 3     Copyright ©

GDANSK PT. ||

Fine og vakre Gdansk! Her har dere bildedryss nummer to fra familieferien til Polen fra gamlebyen i Gdansk. Det er så synd at jeg glemte minnekortet til kameraet da vi var i Sapot, der var det en kjempelang strandlinje med nesten helt hvit sand og hele byen var ganske ny, likevel med så utrolig mye sjarm! Har jeg mulighet så blir det uten tvil en ny tur hit neste sommer og da med Andreas på slep. Haha kanskje ikke helt på slep da, men med han i alle fall. Heldigvis drar vi til Gran Canaria sammen i vinterferien og det er jo ikke sååå lenge til.

...

Postet: 04.07.2015     Tid: 18:00     Kategori: Reiser     Kommentarer: 3     Copyright ©

Innkjøp fra Polen

Hei! Da jeg var i Polen så ble det selvfølgelig litt shopping på oss alle og nå tenkte jeg å vise dere hva jeg kjøpte. Selv om mat og drikke var ekstremt billig der nede så lå faktisk prisen på klær på omtrent det samme som i Norge. Litt billigere var det jo, men ikke noen ekstreme forskjeller. Jeg ble i alle fall veldig fornøyd med innkjøpene og jeg har også blitt flink til å heller kjøpe ting jeg virkelig vil ha fremfor å bare kjøpe fordi det var litt fint og billig. Da slipper jeg også at ting bare blir liggende å slenge i klesskapet :) Egentlig så hadde jeg tenkt til å lage en innkjøpsvideo til dere eller vise alle plaggene på, men følte ikke helt for det i dag og må også beklage for litt dårlige bilder. Uansett, her er hva jeg kjøpte:

veske fra h&m

jumpsuit fra reserved - jumpsuit fra h&m

bukse fra miniklær - genser fra reserved - hårolje fra frisør - hårbånd fra h&m - snøkule og strikk fra random butikk - øredobber reserved - krem og tørrshampo fra rossmann - såpe fra TGR - singlett og t-skjorte fra sportsbutikk - løpejakke fra reserved

...

Postet: 29.06.2015     Tid: 16:17     Kategori: Reiser     Kommentarer: 6     Copyright ©

GDANSK PT. |

Hei! I går kveld kom vi hjem fra en helt super tur i Gdansk i Polen med familien. Mormor og Besse hadde som sagt 50 års bryllupsdag og på selve dagen dems som var på fredag gikk vi ut på en restaurant og ble der vel egentlig en god del timer. Etter restauranten ble det en tur opp på hotellrommet til tante og onkel før vi tok turen videre til hotellrommet til fetteren min, Lena og babyen deres. Kvelden ble veldig fin og besteforeldrene mine ble kjempeglade for gavene som var felles fra oss alle. Vi ble også en mye mer spleisa gjeng etter den turen! Men likevel så var det så utrolig godt å komme hjem til Andreas igjen, jeg savnet han faktisk så mye at det gjorde vondt. Det ble en veldig stor gjensynsglede for å si det sånn!

Lørdagen måtte vi sjekke ut av hotellrommet klokkem 12 og vi vandret litt rundt før vi til slutt satte nesen mot flyplassen. Det ble ikke noe blogging de to dagene da det var så utrolig mye annet som skjedde. Har dere forresten hørt om escaping game? Hvis dere er i nærheten av et sted som har det anbefaler jeg på det sterkeste å prøve det! Man blir låst inn i et rom og man får en viss tid på å prøve å komme seg ut ved å løse forskjellige koder og kodelåser som er gjemt i rommet.

Gdansk må være et av de mest sjarmerende stedene jeg har vært! Vi bodde i gamlebyen med brostener omtrent over alt, masse fine hus med utrolig mange detaljerte og fine detaljer og åh, hit må man bare reise en gang i løpet av livet! Men mer om Gdansk kommer jeg tilbake til senere, nå tenkte jeg først og fremst å vise dere det første bildedrysset derifra.

Fine hus i hovedgata.

Utenfor flyplassen på veien hjem.

Ved kanalen med tante, grandtante, Lena, Wiliam og babyen deres Bjørn Wiliam.

Lillesøsteren min.

Verdens beste mormor og besse.

onkel og lille Bjørn Wiliam.

...

Postet: 28.06.2015     Tid: 15:32     Kategori: Reiser     Kommentarer: 4     Copyright ©

Morgentrening

God morgen! Eller morgen og morgen, det er vel mere formiddag nå. Dagen min startet litt før klokken åtte for jeg løp rundt 3 km ute med mamma etterfulgt av noen sit ups, planke og push ups. Vi har jo bestilt frokostbuffet på hotellet til hver dag og etter løpeturen i dag var jeg faktisk skikkelig sulten! De hadde lovet å skaffe glutenfritt brød til i dag, men definisjonen deres av det var visst riskaker. Riskaker er jo omtrent bare luft så man skal ikke se bortifra at jeg spiser en frokost nummer to ute et sted om ikke så alt for lenge. Uansett var det deilig å starte også denne dagen med en løpetur og nå skal vi snart på stranda hvis solen bestemmer seg for å titte frem og været blir litt varmere.

...

Postet: 26.06.2015     Tid: 10:27     Kategori: Reiser     Kommentarer: 2     Copyright ©

S T R I P E R

God kveld fra Gdansk! Dagen i dag har egentlig gått i ett og startet med en joggetur med mamma på knappe tre kilometer. Jeg er jo vandt med å løpe på mølle og det er jo ikke til å stikke under en stol at det faktisk er mye tyngre å løpe ute. Rett etter joggeturen ble det en rask tur i dusjen etterfulgt av frokostbuffet på hotellet for så å dra til et stort kjøpesenter. Det tok litt tid å gå til togstasjonen og vi shoppet i.. tre-fire timer? Det ble en løpejakke, genseren under, en jumpsuit og noen sokker på meg. I morgen satser vi på fint vær så vi får tatt en tur på strander, så krysser fingrene!

Nå har vi nettopp kommet hjem etter middag som ble litt vel sent i dag også og fiskesuppen jeg spise var himmelsk! Mens vi ventet på maten knipset lillesøsteren min noen bilder av meg og buksa jeg har på meg låner jeg faktisk av henne. Synes stripete bukser er kjempekult og disse var utrolig behagelige i tillegg! Nå skal vi kose oss videre og så blir det kvelden. Viser noen flere bilder fra Gdansk i morgen, men akkurat nå vil jeg heller nyte ferien fremfor å sitte på dataen.

...

Postet: 24.06.2015     Tid: 22:16     Kategori: Reiser     Kommentarer: 5     Copyright ©

G D A N S K

Vet dere hva? Jeg tror at jeg aldri har vært så fornøyd med hårfargen min som det jeg er nå! Mamma har en fast frisør her nede som er veldig flink og det var henne vi var hos istad. Siden håret mitt ble ødelagt etter en frisør hjemme i Norge satte hendene sine i det så ville hun ikke farge eller stripe siden håret mitt er så ødelagt. Løsningen ble å tone håret og etter hun var ferdig har jeg bare smilt fra øre til øre. Hun fikk det NØYAKTIG den fargen jeg ville ha og egentlig har ønsket meg helt siden jeg bestemte meg for å bli blondine igjen. Fargen ser veldig naturlig ut og ikke minst så er den superfin! Bilde nummer to av meg gir forresten best inntrykk av hvordan fargen ser ut i virkeligheten.

For en liten stund siden kom vi hjem fra restaurant og det ble en litt tidlig kveld på meg. Jeg presisterte sikkert fem tusen ganger at maten måtte være helt glutenfri og at de ikke kunne bruke samme smør som de brukte til andre ting osv. Likevel klarte de å få gluten i maten min så nå ligger jeg her med skikkelig vondt i magen.. Kjipt altså! I morgen skal jeg opp og løpe en tur med mamma klokken åtte og deretter blir det frokostbuffet på hotellet etterfulgt av en tur til et stort shoppingsenter. Regnet har pøst ned i dag bortsett fra noen få opphold og bortsett fra fredag er det ikke meldt særlig fint, men vi skal da klare å kose oss selv om. Men nå må jeg nesten ta kvelden så god natt fra Polen.

...

Postet: 23.06.2015     Tid: 21:52     Kategori: Reiser     Kommentarer: 5     Copyright ©

I never liked you anyway

Endelig er vi på plass på hotellrommet i Gdansk og wow det er et av de fineste hotellrommene jeg noen gang har vært på og jeg må definitivt få vist dere det! Vi ankom for en god del timer siden, satte fra oss bagasjen siden rommet ikke var klart og ruslet litt rundt i byen. Lunsjen ble en gigantisk skål med tykk yoghurt, masse friske bær og honning, nam! Ellers har vi tuslet litt rundt og blitt litt kjent og tatt turen innom en torghall. Nå skal mamma og jeg straks en tur til frisøren og jeg kan ikke vente med å bli kvitt det fæle gule håret som frisøren i Norge presterte å få det i forrige uke. Egentlig ville jeg farge og stripe, men de turte ikke å gjøre det siden håret er så ødelagt. Heldigvis skal håret mitt fint tåle å bli tonet, så det hjelper jo en del.

Jeg har også lært i dag at tynne hæler og brosteiner ikke er en god kombinasjon. Egentlig så vet jeg jo godt det fra før, jeg visste bare ikke at det er brosteiner over alt her. Byen er i alle fall fantastisk og jeg gleder meg til å se meg mere om i morgen. Under ser dere dagens antrekk.

...

Postet: 23.06.2015     Tid: 15:17     Kategori: Reiser     Kommentarer: 5     Copyright ©

Lag din egen sommerferie

Sommerferien nærmer seg med stormskritt og jeg vet at det er veldig mange som ikke har noen planer i sommer bortsett fra å være hjemme og ha ferie. Det er trivelig det også, men selv liker jeg å reise på sommeren og finne på noe annet enn å bare være på stranda. De fleste på min alder har ikke råd til dyre ferier, men det betyr ikke at man ikke kan finne på noe! En av våre planer for i sommer er å dra avgårde i skogen med venner, telt og sekk. Jeg er skikkelig naturmenneske og sene sommerkvelder med bål, grilling, telt og venner er perfekt. Hvis man ikke har utstyr så er det sikkert noen man kan låne av og mat må man jo ha uansett! Her kommer noen flere tips til hva man kan finne på:

♥ Dra på telttur med venner ♥ Arrangere grillkveld ♥ Dra på besøk til familie eller venner som bor langt borte ♥ Roadtrip ♥ Finne en billig hopp på reise ♥ Leie eller låne en hytte og dra på hyttetur ♥ Samle masse venner som bor langt unna og ha noen fine dager sammen ♥ Dra på camping ♥ Gå opp på et høyt fjell som Gaustadtoppen for eksempel ♥ Byttelåne leilighet med noen du kjenner som bor i en annen by ♥ Har man båt eller venner med båt så kan man dra på båttur og sove i båt eller telt på en øy ♥ Festivaler

(bilder fra tumblr, mangler nøyaktig kilde)

Har du noen andre forslag og hva skal du i sommer?

...

Postet: 07.06.2015     Tid: 22:13     Kategori: Reiser     Kommentarer: 0     Copyright ©

G`night

God kveld! Nå sitter vi hjemme i Norge igjen etter en flytur og litt lang kjøretur. Å pakke ut i dag er ikke noe alternativ engang, for nå er det sofaen og viaplay som gjelder. Rart det der, hvor sliten man blir av å reise når omtrent alt man gjør er å sitte på rompa. Tittet egentlig bare innom for å ønske dere alle en god natt og slenge med noen telefonsnaps fra reisen.

...

Postet: 13.05.2015     Tid: 23:10     Kategori: Reiser     Kommentarer: 4     Copyright ©

helgen

Hei! På lørdag fikk vi høre om en superfin strand som ikke var stappfull av turister og dermed gikk turen dit. Ingen av oss er så veldig begeistret for steder som omtrent er ødelagt fordi det florer av turister og turistsjapper der, så denne stranden var perfekt. Hotellet vi bor på er jo et familiehotell så det er jo en god del folk her og ikke minst barn løpende overalt, noe som gjør det ekstra deilig å komme seg litt ut og faktisk se Rhodos og ikke bare turistene her. Ellers går dagene som de går: strålende vær på en helt fantastisk plass, god stemning og beste reisefølget jeg kan tenke meg.

Allerede på onsdag reiser vi hjem, men jeg kan garantere at jeg skal tilbake hit engang! Blir trist å dra, men vi kunne ikke ha fått en bedre tur og vi skal nyte de siste dagene. I dag skal vi kanskje prøve å spille tennis (det blir nok spennende for jeg har aldri spilt før), få litt farge på kroppen og ut å spise. Slenger med litt bilder fra fredag/lørdag under her:)

...

Postet: 11.05.2015     Tid: 14:34     Kategori: Reiser     Kommentarer: 2     Copyright ©

Lindos

Endelig fikk vi tatt oss en tur til vakre Lindos! Det er det vakreste stedet jeg noen gang har sett tror jeg: smale gater med masse hvite hus, klareste og mest turkise vannet noen sinne og ikke minst ruinene. Bussturen tok en time hver vei, men det var verdt det. Vi ble en del timer for det var så mye å se og mange steder å gå . Hvis dere noen gang skal til Rhodos så må dere ta turen innom Lindos for som de sier "har du ikke vært i Lindos så har du ikke vært på Rhodos".

Nå har vi akkurat spist en kjempegod middag på hotellrommet og vi sitter på verandaen og slapper av. Ellers i dag ble det en tur på stranda. Hvis det er noen som har noe å anbefale som man burde se eller gjøre her så skrik ut. Gruer meg allerede masse til å reise hjem, vi har det så bra her!

Er det ikke vakkert?

...

Postet: 10.05.2015     Tid: 18:53     Kategori: Reiser     Kommentarer: 2     Copyright ©

sunwing

Hei! Åh været her er så deilig, dere aner ikke! I dag skulle vi bytte hotell for på flyplassen valgte vi å oppgradere hvor vi skulle bo for noen få hundrelapper og vi skulle ha en natt der vi var i går før vi kunne flytte hit vi er nå. Og om vi var veldige? Gjett om! På hotellet fikk vi en royal suit og wow, leiligheten er bare helt fantastisk! To store balkonger med perfekt havutsikt, stort soverom med walk in closet og resten er også så stort og fint! Vi har også fått testet ut tråbåter og pakket ut av kofferten vår og funnet ut (endelig) hvor en vanlig matbutikk ligger og handlet der. Nå skal vi bare kose oss masse videre!

(følg meg på instagram for flere bilder og film av nesten hele leiligheten @eliseamandan)
...

Postet: 07.05.2015     Tid: 15:49     Kategori: Reiser     Kommentarer: 2     Copyright ©

Rhodos!!!!

God ettermiddag fra Rhodos! De fleste som kjenner meg godt vet at jeg er temmelig spontan og heldigvis har jeg en kjæreste som også, så i går var jeg tilfeldigvis innom restplasser og fant en reise til Rhodos. Jeg har alltid hatt lyst til å reise dit, jeg var så oppslukt i Rhodos og historien i slutten av barneskolen og siden den gang har jeg visst at jeg bare MÅ dra dit. Så vi bestilte reise i går og nå er vi her! Det er så vakkert her og jeg er helt forelsket allerede!

Det ble ganske mye stress i går: kofferten skulle pakkes, dyrepass skulle skaffes, leiligheten skulle bli vasket og ryddet, billetter bestilles og vi måtte komme oss avgårde. Men vi rakk det og endelig sitter vi her nede! Vi landet klokken 12 i dag formiddag og hotellet er så flott! Dagen i dag har blitt brukt til å bli kjent her, handle inn litt mat, ta en tur på stranda (og samtidig gå på sitronslang) og se i litt klesbutikker! Nå skal vi ordne oss og så er det tid for å spise middag på restaurant og deretter går turen ut på en bar for å se en fotballkamp.

...

Postet: 06.05.2015     Tid: 18:24     Kategori: Reiser     Kommentarer: 3     Copyright ©

gran canaria

Hei! Jeg er alt for dårlig til å bruke kameraet mitt for tiden, så jeg skal prøve å bli flinkere til å ta det med rundt omkring. I vinterferien var jeg i Spania med besteforeldrene mine, tante og lillebroren min, og det var en kjempefin tur! Vi lå vel for det meste ved bassenget på dagen og jeg fikk lest ut noen kjempegode bøker (og fjellene ga gjenlyd anbefales virkelig!). Vi var også på to markeder hvor jeg fikk kjøpt noen fine ting og på kvelden var vi på senteret for å spise middag, for så å sitte på verandaen på hotellet og bare prate og kose oss. Jeg fikk også tatt min andre tatovering og om noen vil se kan jeg vise den senere? Jeg tror egentlig jeg avslutter her jeg og viser dere noen bilder. Kommer nok til å poste flere etter hvert, men det ligger også en del bilder på instagrammen min @eliseamandan

...

Postet: 23.02.2015     Tid: 21:46     Kategori: Reiser     Kommentarer: 3     Copyright ©

london

Savn! Jeg var i London i sommer for andre gang, bare at jeg var med mamma denne gangen. Det var en veldig fin tur og jeg savner England supermasse! Gleder meg allerede til å komme tilbake, ikke det at jeg vet når det blir, men tilbake skal jeg.

...

Postet: 28.11.2012     Tid: 21:26     Kategori: Reiser     Kommentarer: 5     Copyright ©

stranden

Postet: 08.10.2012     Tid: 15:00     Kategori: Reiser     Kommentarer: 1     Copyright ©

livet er litt fint noen ganger

Fine, fine Tyrkia! For litt siden kom jeg hjemm etter en uke der borte og nå har jeg en haug med bilder å dele med dere + en god del å fortelle! Vi har blitt intervjuet av VG, så følg med for det kommer i avisen og på nettet, jeg har blitt innvitert med til VG for å lære om hvordan det fungerer og mere om fotografering, jeg fikk være med fotografene på hotellet på jobb og lære av dem, jeg har ENDELIG fått lov til å ta den tattoveringen jeg bestemte meg for å ta da jeg var åtte år og mere skal jeg fortelle senere!

...

Postet: 07.10.2012     Tid: 12:02     Kategori: Reiser     Kommentarer: 9     Copyright ©

when the sun goes down

Tyrkia, første kvelden/natten.

...

Postet: 02.10.2012     Tid: 18:36     Kategori: Reiser     Kommentarer: 4     Copyright ©

little sister - flowers - kitty

Hallo! Akkurat nå sitter jeg på et hotell i Tyrkia, varmt og godt her! Jeg har egentlig ikke så god tid, jeg får bare ha macen til de andre er ferdig å stelle seg. Derfor slenger jeg med noen bilder jeg har tatt som ble ganske gode helt uredigerte. Får jeg tid nok forhåndsskriver jeg noen innlegg som jeg poster i kveld. Håper dere har en fin ferie (til dere som har ferie)!

...

Postet: 02.10.2012     Tid: 14:35     Kategori: Reiser     Kommentarer: 5     Copyright ©

blue water

Bare noen få, få timer igjen så sitter jeg på hotellet i Tyrkia! Står opp tidlig imorgen for å rekke flyet, håper denne ferien blir superfin! Jeg tror også at jeg trenger den( og bildene er fra Tyrkia 2011)

...

Postet: 29.09.2012     Tid: 22:43     Kategori: Reiser     Kommentarer: 12     Copyright ©

waves and kitty

Tre uker igjen. Gleder meg masse! Noen som kan gjette hvor jeg skal?

...

Postet: 10.09.2012     Tid: 21:13     Kategori: Reiser     Kommentarer: 4     Copyright ©

bayswater

Jeg vil bo i en av de fine leilighetene over, jeg vil sitte i vinduet og drikke te på morningen mens jeg hører på fin musikk og en katt ligger i fanget mitt. Jeg vil gå i de travle gatene med alle menneskene, likevel helt alene. Jeg vil snakke flytende bririsk og jobbe på en merkelig kaffebar. Det er lov til å drømme, eller hva?

...

Postet: 20.08.2012     Tid: 14:19     Kategori: Reiser     Kommentarer: 3     Copyright ©

london pt. I

Det var så fint å være i London igjen, elsker virkelig den byen! Alle de fine husene over alt, alle menneskene som tør å skille seg ut, butikkene og gatene, travelheten og egentlig alt. Jeg har kost meg kjempemasse i alle fall og shoppet masse, legger nok ut innkjøp hvis jeg husker det. Gleder meg masse allerede til å dra tilbake en eller annen gang!

Nå burde jeg vel egentlig prøve å få meg litt søvn, for imorgen er det kjøretimer på meg og jeg skal en tur til kjærsten. Det har jeg foresten helt glemt å si, jeg har fått meg kjærste. Fint, eller hva?

...

Postet: 06.08.2012     Tid: 01:51     Kategori: Reiser     Kommentarer: 3     Copyright ©

London!!

Hehehe, bilde fra 2010 - digitalkamera, zooming  og ett av tre bilder jeg fikk tatt før jeg gikk tom for strøm.

Mamma ringte meg for litt siden og sa at vi skulle til London i sommer! Jeg har villet tilbake dit helt siden jeg var der for to år siden og jeg gleder meg allerede! Derfor lurer jeg på om dere har noen tips til hva jeg burde gå innom mens jeg er der. Topshop, Primark og lignende vet jeg jo om allerede, men er det noen som vet om noe annet setter jeg stor pris på en kommentar.

...

Postet: 28.05.2012     Tid: 21:02     Kategori: Reiser     Kommentarer: 5     Copyright ©