Reiseguide Rhodos

Hei! Ryggen min har virkelig protestert siden søndag kveld så dagene har gått til å ligge i sofaen og vri meg, skjønner virkelig ikke hva som har skjedd. Det er heldigvis litt bedre nå så i dag har jeg klart å rydde litt. Jeg tenkte at jeg kunne lage en reiseguide for Rhodos til dere, det er et av de fineste stedene jeg har vært! Vi var der heldigvis ikke i turistsesongen, men litt før. Så det var mye roligere der med tanke på turister, men likevel deilig og varmt! Har du mulighet til å reise hit så anbefaler jeg det på det varmeste!


Lindos
Åh vakre vakre Lindos! På bussen fra flyplassen fikk vi høre at “har du ikke vært i Lindos så har du ikke vært i Rhodos” og jeg kan si meg helt enig. Trange gater med brostein og kritthvite hus, blomster i alle mulige farger og masse grønne blader. For ikke å glemme i bunnen av Rhodos, det klareste vannet du kan tenke deg! Vi hadde dessverre ikke med badetøy, men vi var der en stud og bare nøt utsikten. Dessverre er en del av gatene stappfulle av turistsjapper, noe som ødelegger litt. Men hit, hit MÅ dere om dere er på Rhodos! Vi tok buss i litt over en time og var her nesten hele dagen. Det er også massevis av restauranter der og busstilbudet til/fra er veldig bra! Jeg skulle også ønske at vi fikk tatt en tur i fjellet og sett i borgen der, men det rakk vi ikke.

Aktiviteter
Hvis du klarer å kjede deg her så er du veldig god! Det er så mye å gjøre! Hesteridning, diverse vannsport, badeland, tivoli, tennis, fult av fine badestrender og masse masse å se! Et lite tips er å spørre lokalbefolkningen om hvilke strender de bruker. Da finner du de fineste strendene som er litt bortgjemte og ikke stappfulle av turister eller folk generelt. De fleste hoteller arrangerer også aktiviteter man kan melde seg på, men jeg anbefaler å dra på egenhånd da dette er mye billigere.

Hotell
Vi bodde en natt på et hotell som jeg virkelig ikke klarer å huske navnet på.. Men det var så koselig der! Rommet var veldig lite, men området på hotellet hadde så sjarm! Det var en superkoselig veranda, badebasseng, en liten gressplen og en superkoselig restaurant, helt skjermet fra det rundt. Rett utenfor finner man gågate med butikker og restauranter og bare noen få minutter til en strand. Bildet av verandaen på hoteller er det nederste bildet og her var det flest voksne som bodde. Resten av ferien bodde vi i family suite på Sunwing sitt hotell og det var jo helt WOW! Leiligheten var så stor og fin og sjekk den utsikten! På hotellet var det mange badebasseng, underholdning hver kveld, flere restauranter, treningsrom, tennisbane og til og med en egen strand. Det var et familiehotell så for vår del var det litt kjipt med unger over alt og stappfulle basseng og alt lagt opp til familie og masse barnegreier. Men vi koste oss der veldig likevel og for familier er vel dette midt i blinken! Begge lå i Kalithea.

Mat og drikke
På Rhodos er de veldig veldig flinke med mat! Anbefaler spesielt fisk på restaurantene, så god fisk har jeg vel omtrent aldri smakt! Vi fikk vel ikke en spesifikk favorittrestaurant da service og mat generelt var god og ikke minst var jo alt mye billigere enn hjemme. Gresk mat burde dere så absolutt spise masse av der også. Hvis dere skal handle mat og lage hjemme så er det små minimarked over alt, mens vanlige matbutikker er litt sjeldnere og vanskeligere å finne. Likevel anbefaler jeg å finne en matbutikk med mindre dere bare skal ha snacks, alkohol eller brus. Alt står jo på gresk i matbutikkene, men det var ikke noe problem å få hjelp av de som snakket engelsk når man skulle finne mat. Jeg som har cøliaki spurte om hjelp til å finne glutenfritt og da fikk jeg beskjed om å bare spørre i vei, så skulle de oversette alt hva som stod på produktene!

Annet
I storbyene der er det gode shoppingmuligheter med kjedebutikker som Zara og lignende og fra Kalithea tok det bare 10 minutter i Taxi til nærmeste storby. Taxi er også veldig billig der, vi betalte vel rundt 50-60 norske kroner for å kjøre steder og mange har også fastpris fra forskjellige byer til byer. Ruteussene er også veldig fine å bruke der nede om man skal litt lengre. Bar street var også veldig bra til tross for at vi var utenom sesongen. I helgene var det stappfult og litt mindre i hverdagene, men i sesongen er det stappfult hele tiden og masse liv. Det er veldig trygt der nede og lite kriminalitet så det er jo et stort pluss! På en hel uke, inkludert hotell, fly, mat og egentlig alt så betalte vi totalt 10 000 kr for to personer! Hvordan? Jeg sjekket restplasser og så det gikk et fly på kvelden den dagen.. Fikk overtalt Andreas og så dro vi bare. Så er du fleksibel så kan du få en kongeferie veldig veldig billig. Fly og hotell kostet oss 2 500kr totalt og reisen vår var egentlig verdt 44 000 kr, så det er mye å spare der!

Håper denne reiseguiden falt i smak!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg