It`s all about the food

Mat er veldig viktig, man trenger det for å få i seg næring, for at kroppen skal fungere og mat er også ofte forbundet med sosiale sammenkomster og kos. Jeg har fått intrykk av at de fleste som er på min alder og bor alene er veldig flinke til å kjøpe noe som omtrent er ferdig laget og som går raskt å varme opp. Men med tanke på at jeg er pescetarianer (spiser ikke kjøtt eller fugl, men jeg spiser fisk), har cøliaki og er laktoseintollerant så er det ikke bare bare å finne ferdig mat i butikken som jeg faktisk kan spise. Laktosen er det ikke så nøye på, men likevel er det en stor utfordring med de to andre tingene. Heldigvis er jeg veldig glad i å lage mat! Derfor blir omtrent all maten jeg spiser laget fra bunn av. Alt fra sauser og protein, til brød.

Jeg tenkte å begynne å poste matoppskrifter her en gang i uken og alt kommer til å være kjøttfritt og glutenfritt, men det betyr ikke at maten ikke er god av den grunn, tvert om! Hvis det er noen spesielle retter dere ønsker oppskrift på så er det bare å skrike ut, så skal jeg prøve så godt jeg kan. Enn så lenge kan dere se litt på middager fra den siste tiden, det ser godt ut ikke sant?


fritert torsk, båtpoteter og salat – grønnsaker, villris, laks og chillisaus – vegetarboller, potetstappe og grønnsaker – vegetarkylling, saus og ris – vegetarkebab, båtpoteter, bernaise – wok og ris – vegetarkylling, pasta, brokkoli og ostesaus – ovnsbakt laks, pasta, fløtesaus og grønnsaker – vegetarhamburger med ost og brød


vegetarpizza – bacalao med min egen vri – grønn pastasalat med masse krydder – marinert vegetarkylling, ris og brokkoli – pasta, tomatsaus med grønnsaker og vegetarboller – tunfisksalat – soyamarinert grillet laks, hvitløksdressing, potetgull og salat – wok med ris og marinert scampi – indisk gryte lagd med ris, krydder, ananas, vegetarkylling og grønnsaker.


Den første oppskriften jeg skal dele er en oppskrift på brent kjærlighet som vi hadde til middag igår. Jeg glemte selvfølgelig å ta bilde underveis, men det skal jeg huske neste gang. Denne retten er ganske lett å lage, men smaker kjempegodt! Den kan også lett gjøres om til en vegansk rett.

Ingredienser:
-1 kg poteter
-2 dl melk
-salt/pepper/muskat (smak til)
-revet ost
-2 spiseskjeer med smør
-6-8 vegetarpølser
-smør til steking

Først setter du stekeovnen på 225 grader. Potetene må skrelles og kuttes opp for så å koke i usaltet vann til de blir myke. Når potetene har kokt heller du av vannet og moser dem. Rør så inn melk og krydder, for deretter å røre inn smøret. Kutt opp vegetarpølsene og stek de i en panne med smør til de får en fin stekeskorpe. Deretter blander du pølsene inn i potetstappa og legger alt i en ildfast form. Riv ost og strø den over og la det steke til osten på toppen har smeltet og fått den fargen du ønsker på osten. Kjempegodt å servere med salat og sprøstekt løk til. Velbekomme!

Vil du se flere oppskrifter?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg