TIL ALLE DERE SOM ENDELIG KAN STEMME

Jeg hører ofte ungdommer si at de ikke er interesserte i politikk, men der tror jeg de fleste tar helt feil heldigvis. Jeg vet også at mange føler de ikke kan nok, vet nok eller bryr seg nok. Men jeg ser dere og dere er jo så engasjerte! Da fraværsgrensen kom på banen skrev ungdommer over hele landet leserinnlegg til avisene, det ble snakket om i klasserommene og mange engasjerte seg voldsomt på andre måter også. Det var helt fantastisk å se så mange vise at de bryr seg, og fraværsgrensen det er politikk.

Kollektivtransporten her i Vestfold vet jeg også engasjerer mange ungdommer. For hvor ofte har man ikke stått på busstoppet og irritert seg grønn over alt for sene busser, prisene på billettene og ikke minst avgangstidene. Jeg hører i alle fall at kollektivtransporten blir diskutert masse! Det er også noe som engasjerer de fleste som bruker det jevnlig.

Jeg har så mange andre eksempler på ting jeg vet engasjerer mange ungdommer: pelsindustrien, lekser, hvordan undervisningen på skolen foregår, kvaliteten på lærere, rasisme, stipend, psykisk helse, likestilling, seksuell trakassering og så mye mer. Kanskje ser dere det ikke selv, men jeg hører dere snakke om det, jeg ser at dere har en stemme dere bruker og det er så flott!

Å sette seg inn i alt de forskjellige partiene står for skjønner jeg godt er alt for komplisert. Ikke minst blir ting ofte skrevet og formulert på en kronglete måte som gjør det vanskelig å forstå. Skulle man satt seg inn i alt hadde man dessuten blitt sittende i dagevis å lese. Mitt tips til alle dere ungdommer der ute som er heldige nok til å være gamle nok til å stemme er å klikke dere inn på partiene sine hjemmesider og få et overblikk, ta tester på nettet som forteller dere hvilke partier dere er mest enige med, dra på politiske temakvelder og arrangementer og snakk med andre som er medlem i de forskjellige partiene. Da blir det plutselig veldig mye enklere å forstå, det er jeg veldig sikker på.

Politikk trenger ikke være så komplisert som det virker som, det kommer litt an på hva man velger å gjøre det til selv. Vil du sette deg veldig dypt inn i de forskjellige partiene så er det kjempeflott! Finner du et parti som virkelig støtter noe som er din hjertesak og det er det du bryr deg om så er det også kjempeflott! Dere er så engasjerte, dere ser det bare ikke alltid selv.

Jeg håper så mange som mulig unge vil stemme i år! Dere kan, dere vet og dere vil! Jeg hører dere og ved å stemme kan dere være med på å bruke stemmene deres til å bestemme. For dere bryr dere, det vet jeg! Og jeg kan virkelig ikke få sagt det nok hvor flinke dagens ungdom er til å engasjere seg!

Godt valg!

-Elise Amanda

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg