JEG GRÅT AV GLEDE

Det er helt sikkert mange som har fått med seg at det endelig blir en stor rusreform i Norge og jeg er så glad! En rusreform som fører til behandling fremfor straff, for hvorfor skal vi straffe noen som er syke? Avhengighet er en sykdom og endelig blir det tatt på alvor! Til dere som er veldig negative til dette kan dere søke opp Portugal sin ruspolitikk og se resultatene de har, et bevis på at det fungerer. 

Jeg er personlig glad for at det ikke er rusmidler jeg er avhengig av. Å være avhengig av noe som overstyrer livet ditt er ille nok i seg selv, men at man i tillegg skal gå rundt og være redd for å bli straffet for det blir helt feil. Jeg kan ikke en gang forestille meg hvor ille det er. 

? “Det er ikke fritt fram for narkotikakriminalitet. Men terskelen for straff flyttes. Dette kan frigjøre ressurser hos politiet, som kan gå hardere etter bakmenn, sier Wilkinson”

For hvem er det egentlig vi burde gå etter og bruke ressurser på? Er det han narkomane som sitter hjemme i leiligheten sin og ruser seg eller er det bakmennene? Er det de som er avhengige og ikke klarer å stoppe eller er det de som gjør andre avhengige? Svaret for min del er lett. Det er bakmennene. .

Ruspolitikk er en av tingene jeg brenner for. Ikke fordi jeg har vært rusavhengig, men fordi jeg har/er vært avhengig av mat. Jeg vet hvordan når noe i en er sterkere enn en selv. Jeg vet hvordan det er å føle seg maktesløs, hvordan det er å prøve å slutte uten å klare det, hvordan det er å la avhengigheten overkjøre det livet en ønsker å leve og ikke minst hvordan en avhengighet ødelegger livet til en selv og de rundt en. Heldigvis for meg er det ikke ulovlig. Heldigvis for meg er det slik at hvis jeg blir “tatt” med i en matrunde fører det kanskje til en samtale med psykologen, en ernæringsfysiolog eller en innleggelse for å få hjelp for det. Ikke får jeg bøter for det og ikke blir jeg satt i fengsel for det. Jeg får det jeg trenger: nemlig hjelp. 

“Du kan jo bare slutte å ruse deg” er det sikkert mange som har fått høre. Men tror du virkelig ikke, at om det hadde vært så lett, så hadde flertallet gjort det? For å slutte trenger de fleste hjelp og nå blir det lettere å få hjelp fremfor straff. Vi straffer ikke mennesker som har fått kols som følge av kreft. Så hvorfor i all verden skal vi straffe den narkomane som blir tatt med brukerdosen sin?

Jeg er så glad. Jeg gråter av glede. Og jeg er et veldig stolt Venstremedlem! 

-Elise Amanda

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg