HVA ER GALT MED BENA MINE?

“Ikke kritikk, men lurer på hvorfor du alltid poserer med beina i de merkeligste posisjoner? Som å ha tærne mot hverandre og hælene så langt fra hverandre. Har det med spiseforstyrrelsen å gjøre? :-)”

Jeg tenkte at jeg kunne svare på denne kommentaren i et eget innlegg da det kanskje er flere som lurer på det. Helt ærlig så har jeg ikke tenk så mye over det, men når jeg blar gjennom innleggene på bloggen ser jeg at jeg ofte står slik. Jeg kan jo fortelle med en gang at det ikke har noe med spiseforstyrrelsen å gjøre. Jeg har noe som heter innovervendte hofter, noe som ble oppdaget på barneskolen en gang. Siden hoftene mine er vendt inn er også knærne og føttene mine det. Noe som førte til at jeg ofte snublet i mine egne føtter og tråkket over / vrikket foten ganske ofte og har slitt leddbåndet veldig. Heldigvis ble det oppdaget før jeg ødela leddbåndet og jeg fikk en spesialtilpasset skinne til den foten hvor det var verst på som jeg skulle bruke hver dag. Jeg har også hatt en del smerter i hoftene, men sånn er det nok bare. Det hjelper heldigvis litt å tøye dem ut! 

Men så skjedde det noe. Jeg begynte på dansing og opparbeidet med smidighet og styrke nok til å klare å holde hoftene på riktig plass. Ikke minst ble jeg mye sterkere å anklene også og nå har jeg ikke brukt skinna på flere år. Jeg skal egentlig ennå bruke den når jeg går i ulent terreng, men jeg har ikke følt behov for det. Det kreves en del styrke å holde hoftene mine vendt ut slik at de er rette, det blir som om de med vanlige hofter skulle ha gått og holdt hoftene sine vendt utover. Derfor, de gangene jeg er sliten “faller” ofte hoftene innover fordi jeg ikke orker å bruke styrke på å holde dem rette. Jeg pleier ikke merke det selv egentlig, bortsett fra de gangene jeg snubler i mine egne føtter hehe. 

Hadde dette blitt oppdaget da jeg var liten hadde jeg blitt lagt i skinner, men siden det ble oppdaget sent fikk jeg da altså skinne til foten isteden. Problemet sitter altså i hoftene, noe som da naturlig nok påvirker resten av beina. Men jeg forstår jo at noen tror det sitter i bena, for det er jo det man ser. Det plager meg egentlig ikke så mye i hverdagen, ballettdansingen holder det ganske så i sjakk. Jeg må bare bli flinkere på å bli litt ekstra oppmerksom på å holde hoftene mine rette når jeg er sliten. Så da vet dere hvorfor jeg noen ganger står på bilder med tærne mot hverandre og hælene fra hverandre. 

-Elise Amanda

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg