Å ELSKE ER EN MENNESKERETT

Det finnes så mye å hate her i verden, men kjærlighet er ikke en av de tingene. Å hate andres kjærlighet er litt som å hate på personen foran deg i køen på McDonalds fordi hen bestiller sylteagurk på hamburgeren sin, bare fordi du ikke liker det. Ikke påvirker det ditt liv, ikke skader personen foran deg på noen som helst måte og ikke er det noe galt i å like forskjellige ting. Hatet er rett og slett grunnløst for din egen del, men det skader dermed de rundt deg. 

Det er en menneskerett å være seg selv og elske hvem man vil. Da jeg gikk på ungdomsskolen satte mamma seg ned med meg rundt kjøkkenbordet på en helt vanlig hverdag. Det er mange år siden nå, men jeg husker ordene hennes så godt som om det skulle ha vært i går: “jeg ville bare fortelle deg at når den tiden kommer for at du skal ta med en kjæreste hjem, så vil jeg bare du skal vite at det ikke spiller noen rolle for oss om det er en gutt eller jente”. Og det synes jeg var så fint, for selv om det endte med at det var en gutt jeg tok med hjem, visste jeg at jeg uansett var akseptert og plass til min kjærlighet helt uavhengig av hvordan den var. Den tryggheten i å vite det håper jeg flere kan gi videre til sine barn. 

Dessverre er det ikke alle som gir den tryggheten til de rundt seg. Når mennesker blir slått ned på gaten på grunn av legning eller kjønnsidentitet, når vi opplever terror rettet mot homofile, når mennesker blir utstøtt av sin nærmeste familie på grunn av kjønnsidentitet eller legning har vi et virkelig problem. Vi alle trenger Pride og Pride trenger at vi alle viser vår støtte og aksept. 

Jeg gleder meg til Pride, til å fargelegge byen, og gleder meg til å feire mangfold og kjærlighet!

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg