Å SKILLE GODE VALG FRA DÅRLIGE VALG

Som regel synes jeg det er relativt lett å skille et dårlig valg fra et godt valg. For eksempel så gjør det meg godt å strikke, uten å egentlig ha noen negative konsekvenser for meg. Et dårlig valg for meg kan være å overspise/kaste opp. Til tross for at det er hva jeg drives mot der og da er jeg fullt klar over at det er et dårlig valg. At det egentlig ikke gjør meg noe godt, men kun står i veien for det livet jeg ønsker å leve. Er det noe man møter mye i løpet av en dag så er det forskjellige valg, både store og små. Hva skal jeg ha på brødskiven? Skal jeg se på nyhetene eller Paradise Hotel? Skal jeg gå ut med søpla eller drøye det til i morgen? Lista går videre og videre mer relativt enkle valg.

Men hva med de litt mer kompliserte valgene? De valgene som man ikke klarer å se hva som gagner en og ei. For noen ting gjør en nemlig godt og vondt, men hva bruker man det egentlig som? Kan det være lurt å velge det ene valget en dag og det andre valget en annen dag? Det er noe det kan være verdt å tenke over. La meg gi dere et eksempel fra mitt eget liv på et valg som både kan være godt og være dårlig for meg: å gå tur.

Å gå tur har mange positive effekter for meg. Jeg får frisk luft som ofte hjelper meg til å sortere tankene mine når de er kaotiske. Jeg får kjent på en ro om jeg går turen i skogen. Istedenfor å overspise kan jeg ende med å heller gå meg en tur for å få bort rastløsheten til å ta dumme valg. Det er sunt for kroppen å bevege seg. Ved å gå fremfor å kjøre sparer man miljøet. Å gå en tur får meg ofte i bedre humør. Hvis jeg hører på musikk og går samtidig forsvinner jeg litt i min egen lille boble.

Her er bare noen av de gode effektene av å gå en tur har på meg. Det er en del, eller hva? Så hvordan i all verden kan det å gå tur også være en negativ ting for meg? Vel…

Å gå tur har også noen negative effekter for meg. Ved å gå tur kan jeg bli veldig opphengt i å forbrenne mest mulig. Jeg kan ende med å gå og gå, til tross for at kroppen ber meg om å hvile. Hvis jeg går med tanken kun å forbrenne mest mulig trigger jeg ofte meg selv og fristen for vektnedgang blir enda større. Noen ganger sier jeg til meg selv at jeg skal gå meg en tur, selvom jeg vet at jeg egentlig bare skal på butikken for å overspise. Tur er også noe jeg kan bruke for å slippe å kjenne på følelser og dermed slippe å forholde meg til dem eller takle dem.

Tur kan med andre ord også være sykdomspreget for meg og ofte kan jeg selv ha vanskeligheter med å vite hvorfor jeg går meg en tur. For å gå tur er ikke bare positivt for meg, men så absolutt ikke bare negativt heller. En dag kan det være en god ting for meg selv at jeg velger å gå meg en tur, mens en annen dag kan det rett og slett være en ting som er ødeleggende for meg. Dette er noe jeg prøver å være mer bevisst på, slik at jeg kan ta mer av de gode valgene. Men det er jammen meg ikke så lett bestandig!

 

Synes du det er lett å skille på valg som er gode og dårlige for deg?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

3 kommentarer
    1. Ja, jeg synes det er lett å skille egentlig. Kan godt velge de dårlige innimellom, men vet hva jeg velger. Tar hodepinetabletter for 7. dag på rad, selv om jeg VET at det kan trigge hodepine å ta for ofte tabletter også…Fordi det hjelper der og da.

    2. Når det kommer til alt annet enn mat og trening synes jeg det er lett. Men jeg sliter en del med tanker om konsekvensene valgene jeg tar har. Som om tomatene jeg spiser er dyrket og høstet på en ansvarlig og forsvarlig måte for naturen, dyrene og menneskene som blir direkte påvirket av den prosessen. Det samme gjelder klærne jeg velger å gå i. Dessuten vet jeg at jeg er privilegert som bor i Norge. At jeg attpåtil er så privilegert at jeg ikke skjønner rekkevidden av det. Derfor er jeg hele tiden veldig bevist på dette med valg. Og på å ta det rette. Jeg er et fornuftig, reflektert og logisk menneske så det går som regel fint.

      Når det kommer til mat og trening derimot er det som om fornuft har forlatt kontoret (aka hodet mitt) og dratt på ferie til Australia. Eksempelet du bruker med tur er veldig relevant. Jeg merker selv hvor godt en tur i skogen eller på fjellet kan være. Så å ta valget om å bevege meg er aldri vanskelig, men å skjønne når det valget er gått over i tvang/sykdom og å deretter ta valget om å stoppe? Det er noe av det vanskeligste jeg vet.

    3. Jeg sliter med samme problematikk som deg….
      Det er i alle fall lurt å legge bankkortet igjen hjemme!

      Livet er tøft!…..men du er tøffere!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg