Å VILLE REDDE VERDEN

Jeg skulle så gjerne ha reddet verden. Det smerter meg å vite at jeg ikke kan gjøre alt, at jeg ikke kan hjelpe alle. Det finnes så mye urettferdighet og det er så mange mennesker som ikke har det noe godt. Jordkloden vår blir heller ikke tatt vare på slik vi burde. Vi masseproduserer varer vi egentlig ikke trenger, vi forurenser havet, forsøpler strendene, hugger ned skogene og produserer alt for mye CO2. Jeg forstår ikke hvordan vi kan holde på slik, jeg forstår ikke at ikke alle tar konsekvensene på alvor. Jeg prøver å gjøre mitt. Jeg kildesorterer, jeg kaster aldri søppel i naturen, jeg er vegetarianer og jeg prøver å ta mest mulig miljøvennlige valg i hverdagen. Men jeg skulle så gjerne ha gjort mer.

Det er så mange dyr som lider. Lider av at vi masseproduserer dem som om de hadde vært et produkt som var et objekt. Dyr er ikke objekter. Dyr har følelser, de kjenner på det å være redd og de kjenner smerte. Vi masseproduserer og dreper kun for egen nytelse, for vi trenger faktisk ikke kjøtt for å overleve. Vi har i tillegg pelsfarmer, hvor grufullt det er skal jeg ikke en gang gå innpå. Det finner også flere mennesker som rett og slett er slemme med dyr, som finner det greit å mishandle dem eller vankjøtsler dem. Jeg forstår det ikke. Jeg skulle så gjerne ha gitt alle dyr i hele verden et godt liv. Jeg prøver så godt jeg kan å passe på at dyr har det bra. Men jeg skulle så gjerne ha gjort mer.

For ikke å snakke om hvor mange mennesker som har det vondt og som lider. Mennesker som må flykte fra krig eller naturkatastrofer, mennesker som opplever mobbing eller hat, mennesker som har det så vondt at de skader seg selv eller mennesker som er psykisk syke og mennesker med grusomme sykdommer. Eller mennesker i helt andre, men vonde situasjoner.  Jeg skulle så gjerne ha gjort noe for dere alle. Gitt dere alle de riktige ordene og holdt rundt dere. Jeg skulle så gjerne ha kunne stilt opp for dere og virkelig gjort noe for dere. Jeg vil så gjerne være der for dere alle. Jeg prøver å gjøre det jeg kan for å være et godt medmenneske. Men jeg skulle så gjerne ha gjort mer.

Jeg vil så gjerne være med å redde verden. Jeg prøver så godt jeg kan. Men jeg skulle så gjerne ha gjort mer…

 

 

 

//Elise Amanda

2 kommentarer
    1. Man kan ikke redde hele verden. Men redder du bittelitt. Betyr du noe for et menneske, og gjør det ene menneske sin hverdag bedre, eller hjelper du et dyr. Vel, så tenker jeg at det er DER man må gjøre noe. FOR vidt blir urealistisk. Og viktig å hjelpe i det små 🙂

    2. Kjenner du til “the starfish story”? Hvis ikke, google it og se på bilde-resultatene. Ingen kan redde alt og alle. Men alle kan gjøre litt, og det betyr mye 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg