ANOREKSI OG SLANKETIPS

Det jeg skal skrive om nå har jeg tenkt på ganske lenge, jeg har bare ikke visst helt hvordan jeg skal formulere meg. Det vet jeg fremdeles ikke, så jeg bare hopper i det, prøver å skrive uten å tråkke noen på tærne eller få noen til å føle seg ille. Jeg er ikke redd for å si meningene mine, men jeg synes man skal være forsiktig med å ytre seg om temaer som poteniselt kan være skadelige. Det er nemlig et slikt tema jeg skal skrive om nå, med vinklingen mot media. Grunnen til at jeg velger å ta det opp er at jeg synes det er svært uheldig hvordan media legger frem ting noen ganger, spesielt når det kommer til kropp og helse. Jeg vet at mange blir negativt påvirket av det og jeg vet at flere til og med tar skade av det, derfor synes jeg det er viktig å få frem iallfall en stemme om temaet.

Så, hvilket tema er det egentlig snakk om? Jo, hvordan skrive om restriktive spiseforstyrrelser og hvordan skrive om slanking, overvekt og helse (for å presisere: det er ikke spiseforstyrrelsen overspisingslidelse jeg mener her). For det er et faktum at økningen av anoreksi har vært stor de siste årene. Folk er yngre enn før, folk blir fortere syke enn før. Samtidig så er store deler av norges befolkning overvektige, noe som kan føre til helseplager (sistenevnte gjelder forsåvidt anoreksi også) og media elsker å skrive om nettopp dette. Gjerne i kombinasjon med en ny mirakeldiett eller hvordan gå ned så og så mange kilo på så få uker.

For noen år siden så jeg noe i en nettavis som tok kaka. To artikler på forsiden, side om side. Artikkel nummer en handlet om en dame som holdt på å dø av anoreksi, hvor også vekten hennes ble nevnt (dette er forøvrig noe media burde unngå å skrive konkret om)og man fikk se bilde av damen. Ved siden av var en artikkel med bilde av en mage til en overvektig person, som holder et målebånd rundt magen, om jeg ikke husker helt feil. Tittel på artikkelen der magebildet ble brukt? “Slik går du ned xx kilo på x uker” eller noe i den duren. Her har vi da altså to artikler side om side: en om en dame som holdt på å dø av undervekt og ved siden av en artikkel om tips og oppfordring til å gå ned i vekt. Og det er her problemet ligger synes jeg.

Man skal kunne skrive om helsegevinster og generelle sunne kostholdsråd, det synes jeg. Å sette to grupper som begge har et uheldig matinntak (av mangel på andre ord å bruke) opp mot hverandre slik derimot, det synes jeg ikke er greit. Saken er den at begge to trenger helsehjelp, men da er det viktig å kunne skrive om den ene gruppen uten å gjøre den andre gruppen syk(ere). Jeg synes også at fokuset media ofte bruker er helt feil, spesielt når det kommer til overvekt. Det er sjeldent fokus på en normalt kosthold og positiv aktivitet, men fokus på ekstremdietter og stor vektnedgang raskest mulig. Med fokus på skam, på mangel på selvdisiplin og ikke minst uheldig selvfølelse. Dette er ikke sunt, hverken for undervektige, normalvektige eller overvektige. Dessverre er det ofte slike ting som selger, noe som er unnskyldningen media ofte bruker. Likevel, det er jo faktisk ikke greit, eller hva?

Nå er det sjeldent to slike artikler som nevnt over her er plassert ved siden av hverandre og den aktuelle avisen tok selvkritikk etter at flere reagerte. Samtidig er typiske slike artikler å finne på ett og samme nettsted/nettavis/avis, til tross for de ikke er plassert ved siden av hverandre. Det burde vært et større fokus på hvordan man kan skrive om kropp, helse, vekt, diett og lignende for forskjellige grupper uten å føre til at artikklene blir skadelige for folk. Selvfølgelig har man et ansvar selv også, men media har faktisk et ansvar de også og det er det på tide at det ansvaret blir tatt.

Jeg er ikke for å innskrenke ytringsfriheten, jeg er for større bevissthet på hvordan man kan skrive om sårbare temaer uten at det skader folk. Større bevissthet for hvordan noe som skal nå en målgruppe kan være direkte farlig for en annen målgruppe. Større fokus på helse, fremfor vekt. Sånn hvis man først absolutt skal skrive om det.

 

Hva er dine tanker rundt dette?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

1 kommentar
    1. Det er alt for mye fokus på utseende i samfunnet i dag, det er det som gjør at folk utvikler problemer i forhold til kroppene sine. Det er min mening. Hvis ikke det hadde vært så stort fokus på kropp og utseende tror jeg ikke folk hadde slitt så mye, men tatt seg selv som man er. Å trene litt og være ut i frisk luft, gå turer, holde seg i form det er noe alle trenger. Men tynnhet og tykkhet, alt for mye fokus på det..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg