ANTREKK + SVAR PÅ SPØRSMÅL + DE SISTE DAGENE

Hahha uff, bloggen har blitt skikkelig nedprioritert i det siste. Det samme har strikkingen. Jeg har vært så himla trøtt og har mange dager sovet mesteparten av døgnet. Så har jeg også hatt noen planer/avtaler og da har energien min gått til det. I går var jeg på café med Nora og deretter på trening. Jeg var vel på treningssenteret i 30 minutter, men til mitt forsvar så må jeg si at det er første gang jeg satte et ben innenfor der siden det forrige året. Egentlig hadde jeg ikke planer om å trene nå, men jeg glemte å fryse abonnementet mitt, så da ble det sånn. Forhåpentligvis blir jeg litt sterkere i armene da!

I dag får vi besøk av Maud, så frem til det skal vi orde litt hjemme og slappe av bare. Det regnet forresten skikkelig her i stad og stakkars Lucy ble så redd at hun krøp under sofaen. Hun har kommet frem nå da:)

Hva syns du er vanskeligst for tiden, mtp spiseforstyrrelsen? Feks holde vekten, overspising/ oppkast osv. Hm, jeg vet egentlig ikke. En god blanding kanskje.

Hvor mange overspising/ oppkast episoder har du på en uke? Det varierer for tiden med alt fra 1-2 til 5-7. Før var det jo mange ganger hver eneste dag, så det er en stor forbedring!

Er du på normalvekt? Nei

Dine tre største triggere? Føle meg for mett, være fysen på noe og så er det div matvarer som trigger ekstra.

Ferieplaner? Være hjemme.

Planer om jobb eller skole? Veldig lyst til begge deler etterhvert. Først studere og så jobbe.

Korleis går det med deg? Det går greit tror jeg. Noe går bra og noe går ikke så bra. Takk som spør!

Du har fortalt at man blir hoven i spyttkjertler når man kaster opp. Aldri tenkt over det før, men har jo skjønt at det seff er derfor jeg alltid er hoven i ansiktet og halsen. Blir man dette av en enkelt gang, eller må det skje flere ganger. Og hvor fort går det over? Det vet jeg ikke. På meg ser man ikke sååå stor forskjell etter en enkelt gang. Hvor fort det går over er nok veldig individuelt.

Kva skjer videre nå framover for deg? Sånn generelt. Jeg har lyst til å studere etterhvert iallfall! Det håper jeg at jeg får gjennom. Jeg ville egentlig studere fra høsten av, men fikk det ikke gjennom. Men jeg kommer til å bruke tiden fremover på å jobbe med meg selv, bli friskere og bruke tid på ting som gjør meg godt.

Og kva føler du er betre nå enn før? Jeg har MYE større kontroll over overspisingen/oppkast og kroppen min har det mye bedre nå, som gjør at jeg orker mer.

Klare du på egenhånd å holde vekt med hjelp av dagbehandlingen? Jeg takket nei til dagenheten, så nå har jeg bare poliklinisk oppfølging. Men behandler har ferie for tiden.

Kan du svare på video? Kanskje nestegang. EVentuelt om dere har noen andre videoønsker?

Er det slik at du må klare deg alene i sommer pga behandler skal ha ferie? Ja, men jeg vurderer å ta kontakt før å høre om jeg kan komme inn til samtale med en annen behandler.

Hvordan takler du det å overspise også føle at man må “vente” på en ny uke eller dag for å prøve på nytt å ikke overspise? Sånn tenkte jeg veldig før. Mandag, det var en ny start det. Og siden det var tirsdag og jeg hadde tullet det til kunne jeg like så godt vente til neste uke med å prøve ordentlig på nytt for uken var allerede ødelagt. Nå derimot klarer jeg å prøve på nytt med en gang. Det vil si samme dag. Det har hjulpet meg ekstremt mye! Å ikke tenke alt/ingenting.

Er du en slik alt eller ingenting når det kommer til mat? Jeg var det.

Hva er planene dine for behandling videre i sommer og utover høsten? Gå til poliklinisk behandling på spis og på dps.

Du er vegetarianer? Jupp!

Når du overspiser og kaster opp, spiser du utelukkende da vegetar? Eller spiser du kjøtt også? Kun vegetar.

Hvorfor spiser du ikke gluten? Er det cøliaki eller IBS? Cøliaki dessverre.

Er du vegetarianer, og fikk du lov å være det på RASP? Ja og ja.

Har du mistet menstruasjon pga spiseforstyrrelsen? Nei, ikke som jeg vet.

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

4 kommentarer
    1. Elise ver så snill å hjelp meg! Jeg er veldig syk og kan kaste opp over 100 ganger på en dag! Hvordan klarte du slutte å tenke så svart/ hvitt? Det er mange mnd siden jeg gikk en eneste dag uten oppkast. Jeg går i behandling to ganger i uka men hjelper ingen verdens ting. Ting blir bare verre og verre. Hva skal jeg gjøre?!?

      1. Åh, kjære du, da trenger du nok mer hjelp enn hva du får nå<3 Jeg skulle så gjerne ha gitt deg tips til en Quick fix, men det har jeg rett og slett ikke. Ta det opp med behandleren din, om dere kan se på annen type behandlinger. Prøv å være ærlig med behandleren og fortell hva du føler og tenker og hva du trenger. Stor klem<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg