BIDRAR JEG TIL FÆLE ARBEIDSVILKÅR?

Litt artig at dette egentlig ikke er et sett, eller hva? Mønsteret er nøyaktig likt, den eneste forskjellen er at rutemønsteret på skjørtet har et liiite blåskjær i seg. Toppen jeg har på meg er fra Bikbok og skjørtet er fra Wish. Dere har sikkert lagt merke til det om dere leser bloggen min fast, hvor glad jeg har blitt i sett i det siste! Altså en underdel og en overdel som hører sammen. Til tross for at dette ikke gjør det velger jeg likevel å kalle det for et sett. Det går jo fint sammen, gjør det ikke?

Er det forresten noen av dere som vet om Wish har noen vilkår/krav til produsentene? Da tenker jeg på arbeidsvilkår. Slik jeg har forstått det er det uavhengige småbutikker som selger ting der, samtidig så burde jo Wish ha et visst ansvar da Wish er en side som markedsfører produktene og de selges via dem. Jeg har nemlig bestilt en del klær fra Wish det siste året grunnet min egen økonomi, men jeg skal ærlig innrømme at jeg bestiller med en liten klump i magen. Jeg håper virkelig ikke at jeg bidrar til umerkelige arbeidsvilkår og manglende sikkerhet på arbeidsplass. Når det kommer til prisen på produktene håper jeg at det er fordi lønnen generelt er lavere i landene produktene blir produsert i og at ting som masseproduserer er billigere. Men jeg vet jo ikke..

Når det kommer til punktet om barnearbeid (kan like så godt slenge inn hva jeg mener om det) skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke er totalt i mot. Misforstå meg rett, i en drømmeverden så er det ikke noe som heter barnearbeid. Men for flere barn er dette eneste måten å ha en inntekt på og eneste måten å overleve på. Blir det da riktig å ta fra barna den muligheten og la dem dø? Hvis barnearbeid skal avskaffes MÅ det finnes et nett som fanger opp disse barna og passer på at de får hva de trenger. Det må være noen til å ta imot dem. Men jeg tenker at et første mål er å bedre arbeidsforholdene. Det er i det minste en start.

 

//Elise Amanda

8 kommentarer
    1. Elsker at du lager sånne innlegg! Har i det siste tatt meg tida til å bli kjent med så mange folk som mulig over flere land, til og med gitt litt penger til folk grunnet min medfølelse.. men det jeg har lagt merke til er kursen på pengene deres.. jeg har tilbudt å hjelpe med det jeg har og kan selv om det ikke er mye, men.. f.eks en filipinsk peso som er verdt 1/6 av den norske krona.. 1 amerikansk dollar er 48kr.. og det er nok til å bli mett på mcdonalds mat.. D et vi betaler i norge for en big mac meny er nok til å spise på 5 stjerners restauranter i fattigere land.. Jeg føler meg utrolig dårlig av å tenke på det! Har møt flere over 25 år med måneds inntekt på 15000 pesos i mnd (2500 nok)… En mac book koster 30 000- 50 000 ny, altså 5000 nok- 9000 nok.. For noen kan det lille de tjener på wish være utrolig mye, for noen kan det være barne arbeid, og for andre så kan den krona ekstra de tjener på det være verdt det.

      Helt ærlig så blir jeg kvalm over økonomi, hvor griske folk kan være.. folk som bare kan selge “et av husa sine til 40 000 000 kroner” mens andre ikke tjener det iløpet av et liv en gang. Jeg synes at penger var et feilgrep i begynnelsen.. Det som har noe verdi er PASCALS BEHOVSBYRAMIDE… er ikke mye man trenger for å ha det bra i livet.. hvorfor ha en ferrari i garasjen når du heller kunne hatt en god venn..

      Er utrolig hvor mye penger kan få til.. men en ting jeg har ment og alltid vil mene.. er at makt, religion, penger og politikk er 4 emner som aldri burde ha krysset hverandre..

      Jeg synes at det er mange organisasjoner som gjør utrolig gode jobber!! og jeg anbefaler sterkt å sjekke ut serien Flukt med Leo Ajkic som selv har opplevd flukt.. vi har Bakir Ahmethodzic som skriver utrolig bra om en sterk hendelse som har påvirka mange mennesker, som han selv har opplevd.

      Jeg mener at for å starte å i det hele tatt hjelpe noen, burde man ha litt mer peil på landet, vite hva man bør hjelpe med for å få gode resultater, og rett og slett kastrere makt fra de som aldri burde hatt makt.

      Tusen takk for et sånn oppvekkende innlegg Elise. Hadde jeg turt å gjøre noe for å få gjort en forskjell så hadde jeg gjort det.. Vi har nok av folk som lover ting men aldri gjør det grunnet dårlig planlegging eller rett og slett bare tomme løfter..

      Dette er bare et av verdens problemer.. jeg ser ingen mulige løsninger for at den verden vi har idag skal kunne bli noe bedre, men om jeg får muligheten til å gjøre en liten forskjell for å gi noen et bedre liv så gjør jeg det.
      Angrer litt på studie valget mitt, men kommer enten til å studere diplomati eller politikk etter realfag på vgs.. for jeg orker ikke mer av denne verden.

      For å få dette til må jeg nok jobbe mye med meg selv først.. har alltid brydd meg om alle andre før meg.. tusen takk for tidligere tips du har gitt meg, kanskje jeg en dag vil tørre å vise deg hvem jeg er. Du har sikkert muligheten til å sjekke e-posten min og sende meg epost da :$

    2. Det settet er et sett i mine øyne 😀 he-he..Det passer jo helt 🙂
      Jeg har kjøpt noe fra Wish jeg også, var jo så gøy at det er så billig. Og jeg fikk litt dilla en stund. Men etter flere bomkjøp, har jeg gitt meg. Jeg får feil inntrykk av stoffene ofte. Tror det er en type stoff, og så sitter det helt annerledes og har en helt annen stoffkvalitet enn det ser ut som. Jeg aner ikke noe om arbeidsforholdene til arbeiderne som lager dette. Har undersøkt alt for lite. 😮

    3. Veldig bra at du tenker på arbeidsvilkår for arbeiderne når du kjøper klær! <3 hm, jeg vet faktisk ikke hvordan Wish gjør det.. jeg kjøper ikke lenger derfra for jeg har fått så mange plagg i så dårlig stand 😂 så jeg er ikke helt oppdatert!

    4. Som student som lærer om temaet barnearbeid har du et poeng, men i utrolig mange kulturer i utviklingsland er det ikke slik at dette er muligheten barn har for å få inntekt. Problemet her er at barna som regel ikke ender opp med denne inntekten i det hele tatt. For det første; barn blir sendt i arbeid fordi fedrene syns det er alt for flaut å sende sin egen kone i arbeid da, i følge samfunnet, dette ikke er sosialt akseptert, som er hvorfor de sender barn istedenfor konene sine. For det andre vil ikke store fabrikker etc. ansette gifte kvinner og eldre kvinner, fordi gifte kvinner plutselig trenger betalt fri pga. svangerskap eller mammaperm, og eldre kvinner har ikke små nok hender til noe av arbeidet som blir gjort, så barn er ofte tvunget til å stå ansvarlig for familiens inntekt. For det tredje pleier de fleste familier med barn i arbeid å kreve at barna gir hele lønna si til sine foreldre, som ofte går til alkohol i farens tilfelle. Men såklart, om barna er foreldreløse kan dette være eneste mulighet, noe som er bra/dårlig avhengig av hvordan du ser på det. Poenget er at det er mange andre faktorer enn inntekt her. Det handler også om hvorfor barn er satt i arbeid, og hvor pengene faktisk ender opp til slutt. Det er landenes kultur som må bli gjort noe med.

      1. herlig innleg M 🙈 kunne tenk meg å studere det:) hvilken studieretning, og hvor i landet studerer du?:)

        1. Hei! Så hyggelig å høre. Jeg tar en bachelor i utviklingsstudier på OsloMet. Verdt å sjekke ut, for det er innmari spennende, og veldig dyktige forelesere! Hvis ikke kan kulturstudier.no ha mange andre kule tilbud, om du interesserer deg for slike ting.

    5. Sant det. Det blir litt som med palmeolje. Vi kjemper for å få produkter uten palmeolje både fordi det er usunt og fordi det går utover regnskogen. Det som samtidig skjer er at tusenvis av fattige mennesker mister arbeidsplassen sin.
      Er ikke lett.
      Skulle vært interessant å få vite hvor alt fra Wish kommer fra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg