BULIMI & JUL

Juletiden kan være veldig fin, men den kan også være ganske vanskelig for de som sliter med forskjellige ting. Nå er det bulimi som har preget mitt sykdomsbilde mest (eller, som gir mest symptomer for å være ærlig) så derfor er det nettopp dette jeg snakker om i videoen under. Jul og bulimi. For hvordan er det egentlig å være bulimiker i juletiden? Det er som himmel og helvete på en og samme tid. Jeg spurte også andre som sliter hvilke situasjoner som er spesielt vanskelig i juletiden og ikke overraskende nok var det akkurat det samme som jeg synes. Nøyaktig hva det er finner dere ut ved å se videoen under.

For ikke å glemme skammen, den er stor den. Derfor er det så viktig å snakke om det, slik at skammen kan bli mindre og folk tør å si ifra. Tør å be om hjelp. Videoen under er ikke laget på noen triggende måte og “real life” klippene viser ikke ekte situasjoner, bare så det er sagt. Det er ikke for å glamorisere en spiseforstyrrelse, men fordi det er svært sårbart og skamfullt. Jeg håper videoen kan være til hjelp for dere som er syke og jeg håper så inderlig at noen pårørende også ser den og kanskje får litt større forståelse. Nå sitter jeg ikke på noen fasit, husk det, men likevel så må det nevnes igjen: alle som svarte slet med akkurat den/de samme situasjonen. Håper alle dere som har litt ekstra utfordringer nå i juletiden får det så fint som mulig <33

-Elise Amanda

4 kommentarer
    1. Tusen takk for at du deler dette! <3 Selv om jeg ikke har hatt en direkte spiseforstyrrelse, så har jeg, som mange andre jenter, hatt et anstrengt forhold til mat.
      Det er som du sier, at det kunne gå fint under middagen, og jeg tenkte at "det her går bra, jeg spiste egentlig et ganske sunt måltid nå", også kommer desserten og man får rare blikk og folk presser på, fordi de blir ukomfortable av at noen sier nei til det vanlige. Så sa jeg til slutt ja for "å bli akseptert igjen".
      Selv om jeg synes det var kjempegodt med dessert og kaker og alt sånt, husker jeg alltid at jeg følte meg kjempedårlig da jeg kom hjem igjen! Og dette kunne vært ungått hvis folk tok nei for et nei.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg