BULIMI: TING MAN IKKE TENKER PÅ

God regnværsdag! Dette er jo det perfekte været til å sitte inne og strikke, helst med en god kopp te! For å si det sånn så tok jeg bildene under forrige uke, de ble ikke tatt i dag. Nå pøser det jo ned i bøtter og spann. Men det er greit med noen sånne dager innimellom også, spesielt nå som vi nettopp har plantet blomster ute. Det gir meg også en slags ro, til tross for at jeg også blir stresset. Den dårlige samvittigheten over å sitte inne nesten en hel dag gnager ikke like mye, samtidig som den dårlige samvittigheten over at jeg ikke får bevegde meg så mye som jeg pleier gnager. Ja, jeg vet dette kanskje ikke ga så veldig mening, men jeg tror flere av dere skjønner hva jeg mener haha.

Men over til hva dette innlegget egentlig skulle handle om! Jeg synes det er ekstremt lite informasjon å finne på nett om bulimi (iallfall på norsk) og det er sikkert flere enn meg som er frustrerte over det noen ganger. Derfor synes jeg det er kjekt å kunne være med å spre litt informasjon, slik at man kan lære litt mer. Ofte så står det kun hva bulimi er på nett: “kjennetegnes ved overspising og kompenserende adferd”. Det stemmer jo for så vidt det, men det gir ikke akkurat et dypdykk inn i sykdommen. Nå går jeg ikke svært dypt inn i ting i dette innlegget heller, men samtidig tror jeg det kan skape litt mer forståelse og ikke minst mer lærdom. Overspising/oppkast blir nedenfor skrevet som b/p (binge/purge) forresten.

Hvor mye tid det tar – akkurat nå sikter jeg ikke til spiseforstyrrelsen generelt, men b/p. Når jeg først starter så spiser jeg gjerne to timer i strekk og så kvitter jeg meg jo med det etterpå. Tenkt dere å gjøre slik flere ganger om dagen, det blir en god del timer det.. Ikke rart jeg dessverre ofte må utsette ting/planer.. For ikke å glemme hvor mye oppvask det blir etterpå! Det har jo vært “greit” med korona nå da, at feks møter og sånt er over nett. For da kan jeg bare skru av mic og kamera, men fortsatt være tilstede på møtene iallfall.

Hvor mye penger det koster – til tross for at jeg gjør det så billig som mulig og velger First Price produkter så langt det går og lager ting fra bunn, så blir det fryktelig dyrt. Jeg har jo fra før av et lavere matbudsjett enn gjennomsnittet og dette skal da dekke vanlig mat (altså mat til frokost, lunsj, middag og kvelds), men på toppet av det kommer maten jeg overspiser på. Og når jeg overspiser så spiser jeg flere kilo mat. Tenk hva jeg kunne bruke de pengene på istedenfor.. eller bare på hvor mye bedre jeg heller kunne spist til “vanlig”.

Når/situasjonene det skjer – akkurat når det blir b/p føler jeg at jeg har svært lite kontroll over. Det er ikke slik at jeg bare kan si til meg selv at jeg skal holde det fra klokken 8 om kvelden og utover. Neida. Det skjer “når som helst” og det blir jo ofte svært upassende situasjoner. Det er så himla frustrerende og skamfullt ofte, spesielt om det er folk rundt. Det er jo relativt åpenbart hva jeg driver med for de som kjenner til situasjonen min. Familiemiddag, politisk møte, tid jeg egentlig skulle ha vært på skole/jobb, med venner osv osv. Jeg skulle virkelig ønske at jeg i det minste klarte å holde meg til når jeg var alene, men sannheten er at jeg ikke gjør det.

Hva det stjeler fra livet mitt – Mine største motivasjoner til å bli frisk er å kunne leve et helt vanlig A4-liv. Jeg tror mange ikke tenker på hvor mye tid, penger, ressurser, følelser og krefter denne sykdommen faktisk koster. Den stritter så i mot ALT jeg vil her i livet, til tross for at jeg har lært meg til å være noe fungerende selv om jeg er syk. Det er skikkelig vondt når det er så mye man vil få til, ting som mange andre ser på som en selvfølge. Jeg vil jo så gjerne jeg også! Jeg får det bare ikke til akkurat nå…

 

Lærte du noe nytt? Sitter du igjen med noen tanker etter å ha lest dette?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg