CIRKUS ARNARDO

Hykleren har vært på sirkus! Neida/Joda? Greia er at jeg har vært den typen som i årevis har revet ned sirkusplakater fra stolper da jeg ikke synes det grann om bruk av feks elefanter i sirkus. Jeg har heller ikke vært på sirkus siden barneskolen på grunn av at jeg i protest har nektet. Men da jeg hørte at Arnardo har fokus på mennesker i år og heller ikke har med store eksotiske dyr fant jeg ut at jeg skulle gi det en sjanse. På forhånd undersøkte jeg dyrene som skulle være med og informasjon om dyreholdet deres. Dyrene som er med i år er altså ponny, lama, papegøyer og hunder.

 

 

Showet i seg selv var veldig bra og det var både imponerende, nervepirrende og spennende opptredener! Når det kommer til dyrene så virket det som at papegøyene og hundene trivdes og de ble oppmuntret med ros, kos og godbiter. Hun som hadde dem og dyrene kunne man se på hadde et godt bånd seg i mellom. Ponnyene derimot og lamaene har jeg et litt annet innrykk av.. musikken ble dempet da de var inne, noe som sikkert var fint for dem. Men han som opptrådte med dem hadde med seg to pisker i manesjen. Han bruke dem ikke direkte på dyrene, men i bakken foran dem og til å vise vei.

Det er jeg litt skeptisk til, men så kan ikke jeg så veldig mye om hester. Jeg vet det var vanlig å bruke pisk før i tiden, men jeg trodde vi var ferdige med det nå? Ponnyene og lamaene fikk også godbiter, men det virket som at de handlet i frykt av pisk fremfor godbiter som motivasjon. Nå må dere ikke ta min uttalelse her som fakta, da jeg ikke har kompetanse innenfor dette, men dette er altså hva det som ut som utenfra.

MEN: noe som skal trekkes frem som veldig positivt: dyrene utførte kun triks og ting som virket naturlig for dem!

 

 

Om jeg kommer til å dra på sirkus igjen? Jeg vet ikke. Garantert om sirkusene slutter helt med dyr, men som sagt så sitter jeg med en veldig blandet følelse nå. Dyrevelferden innenfor sirkus i Norge har uten tvil kommet svært mye lenger enn fra jeg var barn og showet i seg selv var veldig bra, det skal de ha! Men jeg skal innrømme at selv om jeg koste meg sitter jeg nå med en bismak i munnen..

 

 

Hva er dine tanker rundt sirkus?

 

//Elise Amanda

4 kommentarer
    1. Jeg har ikke vært på sirkus på 28 år 😀 Og DA hadde jeg ikke vært på sirkus siden jeg var 8 eller noe… Jeg husker jeg syntes det var så SMÅTT da jeg var 25. Teltet, manesjen, sitteplassene. ALT. Jeg husket det som så stort og flott og imponerende, og så var det bare lite og beskjedent 😀 Fordi jeg var blitt stor 🙂

    2. Jeg hadde kanskje tenkt litt likt som deg. Skeptisk til dyr på cirkus, men husker nesten lukta av cirkus enda og stemningen enda. Håper du har det bra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg