CLEAN CUP MENSKOPP

Har dere hørt om clean cup før? Hvis ikke burde dere lese videre og klikke HER for å komme til nettsiden. Dama bak det hele heter Lene Elisabeth Eide og jeg har aldri sluttet å la meg imponere av henne! En liten kort historie før jeg begynner å fortelle om selve menskoppen og bakgrunnen: Lene og jeg ble kjent da vi gikk på ungdomsskolen, allerede da forstod jeg at Lene kom til å virkelig få til noe her i verden. Hun har så lenge jeg har kjent henne vært utrolig reflektert, omsorgsfull, kreativ og sterk. Så at Lene skulle få til å starte opp noe som dette kom ikke akkurat på meg som en overraskelse!


Så hva er clean cup? Fremfor å la meg forklare det for dere kopierer jeg rett og slett tekst fra nettsiden:

“CleanCup menskopp er den praktiske, miljøvennlige og økonomiske erstatningen for bind og tamponger. 

Menskoppen er laget av medisinsk silikon, og den settes inn nederst i skjeden, som du ville gjort med en tampong. Mensblodet ditt samles i menskoppen, og så må du ta ut koppen for å tømme den hver 10-12 time. Det at den kan være inne i opptil 12 timer av gangen, gjør at du kan fokusere på noe annet enn mensen og tampongskifte. Digg!

CleanCup er et sunnere alternativ for underlivet ditt på flere måter. CleanCup har en glatt overflate som det er vanskelig for bakterier å feste seg til. I stedet for å absorbere mensvæsken slik en tampong gjør, samler menskoppen det opp. CleanCup tørker heller ikke ut slimhinnene, og endrer ikke det naturlige miljøet i underlivet. Det reduserer blant annet risikoen for soppinfeksjon.

CleanCup er laget av 100 % medisinsk silikon. Både materialet og fargen er sertifisert og SGS-godkjent. Når den brukes og vedlikeholdes riktig, kan den holde i opp til 10 år”.

I tillegg til at dette er mer praktisk, mer miljøvennlig og mer økonomisk doneres det en clean cup for hver som blir kjøpt! Lene skriver dette på nettsiden:

“Hvorfor er det så viktig for meg å donere bort CleanCups, og hvordan kan de hjelpe?

Dessverre er mensen noe som holder kvinner tilbake over hele verden, men kanskje aller mest i de landene hvor sanitærprodukter som bind og tamponger er utilgjengelige på grunn av høye priser. I Zimbabwe koster en pakke med bind omtrent 5 dollar, som i skrivende stund tilsvarer litt mer enn kr. 40. For oss i Norge er dette prisen av en kaffe på farta, men det er en stor utfordring når familiene lever på mindre enn én dollar om dagen. Skal familien kjøpe brød, melk og mat, eller skal de kjøpe bind? Situasjonen er så alvorlig i Kenya at 10 % av jenter under 15 år har hatt sex for penger til å kjøpe seg bind. Den manglende tilgangen på produkter for å håndtere menstruasjonen, fører til at millioner av jenter i land som Kenya, Uganda, Sør-Sudan og Ghana går glipp av deler av skoleåret etter at de har kommet i puberteten. Situasjonen er ikke slik bare i de afrikanske landene – i India slutter 23 millioner jenter på skolen hvert år på grunn av manglende tilgang på sanitærprodukter. Blant det store antallet analfabeter i India, er de fleste av disse kvinner.

Jeg kunne fortsatt å ramse opp disse tallene og fortelle om disse jentene til denne siden ble en hel bok, men jeg tror dere skjønner poenget. Noe må gjøres.”

Og tenk at det kan være så lekende lett å ha mensen! Om menskoppen er satt inn riktig vil man ikke oppleve noen lekkasjer, man trenger ikke tømme den mer enn 1-2 ganger i døgnet! Dette er så absolutt fremtidens løsning når det kommer til produkter man kan bruke under menstrasjon. Jeg var så heldig at jeg fikk teste denne koppen her helt gratis, men siden jeg synes at dette her er en så flott bedrift spurte jeg Lene om jeg kunne få lov til å skrive litt om den, noe jeg fikk lov til så fort koppen var lansert. Jeg anbefaler dere virkelig å teste ut denne! Klikk HER for å komme til clean cup sin nettside. Der finner dere også mye mer informasjon, både om hvordan koppen brukes, dama bak det hele og intensjonen rundt menskoppen. Denne anbefales virkelig<3

 

Har du testet menskopp før? Og kommer du til å ta en titt på nettsiden til clean cup?

 

 

//Elise Amanda

3 kommentarer
    1. Altså; Disse her tømmes istedet for å skiftes??.. Dette er vel det jeg i utgangspunktet har litt problemer med å svelge med produktet.. Hvor mange ‘tømninger’ er det eventuelt snakk om før en kopp har gjort sitt, for å si det slik?.. -Varer den i en periode, flere perioder?.. Skal den desinfiseres på noe vis i forbindelse med tømningen, eller går den bare rakt tilbake på plass?..

    2. Gjenbrukbare tøybind er også flott! 🙂
      For de som ikke vil ha noe oppi dåsa
      Kan lage selv eller kjøpes og hygienen funker på samme måte som koppen. De vaskes når du bytter det med et nytt 🙂

      Veldig godt skrevet forresten<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg