DERFOR STUDERER ELLER JOBBER JEG IKKE

Jeg har fått en del spørsmål i det siste om hvorfor jeg ikke studerer eller jobber og det skjønner jeg godt at folk lurer på. Helt ærlig så lurer jeg faktisk på det selv, for jeg vil jo så gjerne! Dessuten har jeg tro på at jeg kan få det til ved hjelp av litt tilrettelegging. Jeg velger å legge ved tre av kommentarene jeg har fått angående hvorfor jeg ikke bare studerer og det interessante er jo det at jeg er veldig enig i poengene. Dessverre er ikke det bestandig nok.

Istedenfor et vanlig innlegg hvor jeg svarer på spørsmål velger jeg å heller vise dere noen av kommentarene / spørsmålene jeg har fått ang jobb/studier og heller svare utfyllende på disse. Resten av spørsmålene som kom inn tar jeg bare å svarer på på Instagram. Før jeg skal forklare kan dere få lese kommentarene for å få et bedre innblikk i hva jeg faktisk svarer på:)

Frodith: Kan du ikke begynne å studere? Må man vente til man er friskere? Du har jo ønsker om en utdannelse, og jeg tenker at å begynne med noe man vil bli vil få fokuset litt vekk innimellom fra det som har fått så mye fokus i livet ditt. Jeg kan jo ikke mye om din sykdom, så jeg vet ikke om dette vanskelig lar seg gjøre, når man sliter med spiseforstyrrelse? Håper du får det bedre snart <3

Anonym: Frodith stilte et godt spørsmål på et tidligere innlegg her, som jeg også lurer på hva du ville svart på. Hvorfor må du vente til du er frisk før du starter på studier? Hvis du drømmer om ting for fremtiden, hvorfor ikke begynne å gå på veien mot drømmene dine allerede nå? Jeg skjønner at det å kjempe mot psykdom er en stor jobb i seg selv, men hvis du lar andre positive ting begynne å få større plass i livet ditt, og prioriterer det, kanskje sf får mindre plass som en følge av det?

Anonym: Anonym over har et godt poeng. Jeg har vært syk i mange år, riktig nok hemmelig syk til tross for at det stort sett var ganske lett å se. Men fullførte både bachelor, master og profesjonstudie. Det var først da jeg tok tak i problemene og ble enig med fastlegen om å sykemelde meg ting begynte å gå ganske skeis. Det ble ikke 100% tid til å fokusere på å bli frisk, men 100% til å dyrke alt det syke. Men ved å fylle på dagene med friske aktiviteter, blir det litt mindre tid igjen til å være syk. For å ha syk som en identitet er noe dritt jeg ikke unner noen, det blir man kun dårligere av.
Men om studere er noe du virkelig vil, synes jeg du skal prøve det. Kanskje tar det lenger tid enn normert, kanskje må du starte på det samme studiet et par ganger, men å fullføre er jeg sikker på du klarer. Høgskoler og universitet skal jo også tilrettelegge ved sykdom m.m
Og det å komme ut i jobb og føle at man bidrar i samfunnet kan være en real confidence boost. Herregud som jeg gleder meg til å kunne skatte av inntekt igjen.

Aller helst vil jeg begynne å studere og jeg hadde sett for meg barnehagelærer over nettstudier, der er det kun fire mandager pr termin man må møte opp fysisk. Jeg er strukturert når det kommer til skole/studier, mye av skolegangen min tidligere har tross alt foregått over nett og da må man være strukturert for å få det til og iallfall for å få gode karakterer. Det positive med nettstudier er at jeg da kan studere hvor som helst og det går fint an å kombinere det med behandling.

Problemet er bare det at jeg har fått avslag fra NAV til å kunne studere. Egentlig ville jeg søke meg inn i vinter og begynne å studere denne høsten her, men slik ble det altså ikke. Det er flere årsaker til det, men hovedårsaken er at det ikke kan garanteres at jeg er i stand til å jobbe 100% som barnehagelærer etter endt studier. Spør du meg er det et helt tåpelig argument da man aldri kan garantere noe slikt 100%. For alt jeg vet (lite sannsynlig, men et eksempel blant hundre ting som kan skje) kan jeg bli utsatt for en ulykke og ende opp lam. Man vet aldri. At den ene behandleren min har bekreftet for NAV at jeg kommer til å klare oppfølging av studier kombinert med behandling og at det er stor sannsynlighet for at jeg kan begynne å jobbe som barnehagelærer etter studiene var ikke godt nok for NAV.

Alternativ to er jo å begynne å jobbe. Slik som situasjonen er nå så er det noen dager som er så dårlige at jeg ikke kan garantere å kunne møte opp eller være hele tiden til faste tider. Jeg vil ikke gå mer inn i konkrete årsaker da det er privat, men slik er det altså. Derfor kom jeg med en idé til NAV at det kanskje kunne gå an å lage en avtale med en barnehage hvor jeg var ekstra, slik at jeg kunne ha noe å gå til, føle meg som en ressurs og få litt arbeidserfaring. Altså å ikke være ansatt i starten eller en å regne med, men at det er en bonus når jeg er der. Det synes jeg hadde vært en fin ting, både for meg og barnehagen. De får en ekstra resurs innimellom og jeg får en jobb på en måte. Litt vanskelig å forklare dette skriftlig, men jeg håper dere skjønner.

Dette fortalte jeg da til NAV at jeg ønsker å begynne med og tenkte at dette var en flott idé, noe det er. Problemet? Jeg får ikke lov da NAV mener at et slikt system / avtale ikke er innenfor reglementet deres. Jeg har også sagt at jeg selv kan ta kontakt med barnehager og ordne en slik avtale for meg selv uten innblanding fra NAV, men det fikk jeg heller ikke lov til. Avslag igjen.

Det er så frustrerende når jeg så gjerne vil og er veldig sikker på at jeg kunne fått til, men ikke får lov. Hadde det vært opp til meg hadde det blitt et av alternativene over her, kanskje til og med kombinert. Så derfor skjønner jeg veldig godt at dere lurer på hvorfor jeg ikke studerer eller jobber litt, for jeg lurer faktisk selv. Jeg ser virkelig ikke problemet med noen av de alternativene jeg har kommet opp med. I oktober har jeg nytt møte med NAV hvor vi skal diskutere veien videre og jeg kommer til å ta opp disse alternativene igjen. Det kommer også til å være noen til stede som støtter meg i mine ønsker angående jobb og studier. Ønsk meg lykke til, for det trenger jeg!

 

Håper det var oppklarende! Hvis noen av dere har noen tips eller råd til situasjonen jeg står i setter jeg stor pris på det!

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

6 kommentarer
    1. Men hvis du er klar for å studere så trenger du vel ikke være i NAV systemet? Når du er student får du jo penger fra Lånekassen?😊

    2. Du trenger ikke NAV for å studere! Vi studenter søker selv via samordna opptak også søker vi lån og stipend fra lånekassen❣️ Der får du ekstra stidend om du har en sykdom, slik at du får to store stipend på over 20 000,- i august og januar, og ca 11 000,- de andre månendene☺️
      Heier på deg<3

    3. Dette synes jeg høres veldig spesielt ut! Har dessverre ingen gode råd her for jeg har ikke så mye peiling på nav-systemet men det er jo rart at de ikke vil at du som er så ung og har mange år fremfor deg i arbeidslivet, skal få litt erfaring og ikke minst som du sier, komme deg ut og føle deg som ressurs og fått mestringsfølelse da det har utroolig mye å si på det psykiske! Jeg kjenner flere folk som er i lignende situasjon som deg som har fått ‘jobb’ via fønix og lignende (litt som du forklarte over, at du er der når du orker og at det er en bonus for begge parter) så synes det er rart at de ikke kan ordne noe lignende for deg også. Håper du får noe ut av det møte, for jeg synes det er veldig leit at du ikke får lov, når du har så lyst! <3

    4. Nå kjenner ikke jeg din situasjon utover det du har skrevet her men jeg vet dette: en god venn av meg hadde lenge utbetalinger fra NAV som sin inntektskilde. Hun var avhengig av å ha det sånn. Hun jobber i barnehage i dag, og det gjorde hun også da hun var avhengig av NAV. Jobbingen den gangen gikk ut på en avtale som du beskriver, hvor hun ikke skulle regnes som en ansatt i barnehagen men som en bonus/en ekstra ressurs. Hvis hun hadde en dårlig dag trengte hun derfor ikke å stresse med at barnehagen ville streve fordi hun ikke kom på jobb. Jeg vet at dette fungerte. Og når det kommer til studier så blir jeg veldig oppgitt over NAV. Jeg synes holdningen du beskriver er skremmende, spesielt når du har behandler sin støtte (for det er nok av dem som ikke er støttende her og heller oppmuntrer til det motsatte). Det er lov å ha det vanskelig, men når systemer som skal hjelpe deg straffer noen for det får jeg nok. Jeg håper dere kan komme frem til noe du er fornøyd med og som er bra for helsen din! Lykke til ☺️

    5. Har hat minne runder med NAV i forhold til utdanning, jobb og min helse. Spurte selv om jeg kunne få starte på studie nå som jeg søker jobb og er arbeidsledig for det var tanken vis jeg hadde jobb. At jeg skule studere ved siden av jobb uansett. Fikk klart nei der fra. Så er tydelig vis bedre at jeg sitter hjemme og tvinner tomer og søker på de få jobbene som er der uten enn at jeg tar taket i framtiden min med utdanning ved sinden av og søke jobb og sånt.

      Man kan bli litt rar av vise ting med NAV når de vil ha folk ut i jobb.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg