DET ER BARE SLIK GUTTER ER

Etter at tre jenter har vært mye i media i det siste rundt problematikken med seksuell trakassering på ungdomsskolen velger jeg å poste dette innlegget jeg skrev i høst på nytt. Jeg er så glad for at disse jentene har tatt ordet og fått spredd sitt budskap til så mange, for det er så sant og det er så viktig! Det er sjokkerende at flere først har blitt klar over disse problemene etter disse tre jentenes ord. Likevel er det ikke overraskende, for jeg vet så godt selv hvordan det var.

Seksuell trakassering er uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom. Seksuell trakassering er forbudt, ifølge likestillings- og diskrimineringsloven § 13.

Se for deg at du sitter ved pulten din på kontoret hvor du jobber. Helt uten forvarsel dukker en kollega opp bak deg og prøver å åpne spenna på bh’en din. Han klarer det. Du blir sint, men aller mest føler du et stort ubehag. Dette gjentar seg ofte og du sier ifra til sjefen din. Ikke at det hjelper, fordi sjefen din sier bare at kollegaen din gjør det kun for å få oppmerksomheten din. Det er bare sånn menn er. At han bare er forelsket i deg. Det er lunsjpause og flere av de kollegaene tar plutselig tak i bh’en bak. Drar den ut så den smeller hardt tilbake inn i ryggen. Går så nærme deg når de skal forbi at de “tilfeldigvis” kommer borti brystene dine. Snur seg så mot hverandre. Flirer.

Jeg vet ikke med deg, men jeg synes ikke slikt er ok. Jeg har ikke opplevd dette på jobb, jeg har jo aldri hatt en jobb. Derimot har jeg opplevd dette:

Jeg sitter ved pulten min på barneskolen. Helt uten forvarsel dukker en elev opp bak meg og prøver å åpne spenna i bh’en min. Han klarer det. Jeg blir sint, men aller mest føler jeg et stort ubehag, en klump som knyter seg i magen. Dette gjentar seg ofte og jeg sier ifra til forskjellige lærere. Ikke at det hjelper, fordi flere av lærerne sier bare at medeleven gjør det kun for å få oppmerksomhet. At det bare er sånn gutter er. At han bare er forelsket i meg. Det er storefri og flere av medelevene tar plutselig tak i bh’en min bak. Drar den ut så den smeller hardt tilbake inn i ryggen. Går så nærme meg når de skal forbi at de “tilfeldigvis” kommer borti brystene mine. Snur seg mot hverandre. Flirer.

Men jeg sluttet å si ifra. Guttene lo det vekk og lærerne syntes visst ikke det var et problem. Og jeg? Jeg trodde jo det jeg fikk høre: det var jo bare slik gutter var og det måtte jeg bare finne meg i.


Dette er kun ett eksempel av holdninger og oppførsel jeg har opplevd på barne og ungdomsskole som har blitt normalisert. Hvor sinnsykt er ikke det? Det virket som om seksuell trakassering hadde en aldersgrense, noe slikt som at hvis man var under en viss alder, nei da var det ikke seksuell trakassering, da var det kun slik gutter er. Hvorfor i all verden er det ikke flere som setter foten ned? Ingen skal måtte finne seg i å bli utsatt for slik adferd. Seksuell trakassering er seksuell trakassering, det er faktisk ikke “bare slik gutter er”. Punktum.

 

//Elise Amanda

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg