“..du er liksom hoven i ansiktet men så tynn ellers? “

“Dette høres kanskje rart ut. Men har det med bulimi å gjøre at du er liksom hoven i ansiktet men så tynn ellers? Håper du ikke misfostår, du er helt nydelig. Virkelig. Bare ønsker å lære for å forstå mer. Ønsker deg ALT godt!”

Dette spørsmålet dukket opp i kommentarene for en del dager siden og jeg tenkte å vie et helt innlegg til å svare på dette. Først og fremst så høres det ikke rart ut, fordi jeg forstår at folk lurer. Dette er jo ikke noe man lærer om på skolen når det kommer til spiseforstyrrelser, for på skolen pirker man så vidt borti det mest overfladiske. I tillegg er dette et fysisk symptom på bulimi som er svært fremtredende på meg. Hvor godt det er synlig eller ei er svært individuelt, men på meg kan man altså se det svært lett.

Jeg kaller det for bulimikinn, enkelt og greit. Ved gjentatte selvfremkallende brekninger over tid skjer det nemlig noe med ansiktet. For å kaste opp bruker man muskler og som alle andre muskler i kroppen: musklene vokser jo mer de brukes. Som regel har jeg en svært kul under hver kjeve som, om jeg skal si det rett ut, rett og slett er oppkastmuskler. Glamorøst, eller hva? Ikke særlig. I tillegg blir jeg svært hoven i kinnene mine, noe som får ansiktet mitt til å se hovent ut, i tillegg til at klumpene under kjeven gjør at man ofte ikke en gang kan se kjeven min. Så jo lenger tid jeg holder meg unna oppkast, jo smalere ser jeg faktisk ut i ansiktet, noe som er en fin motivasjon for meg. Altså å få tilbake sitt egentlige ansikt. For det ansiktet jeg har nå, det er jo ikke slik jeg egentlig ser ut.

Så jeg håper dette ga svar til deg som spurte og til dere andre som eventuelt lurer. Jeg synes bare det er flott at dere spør, slik at jeg kan bidra til å skape større kunnskap rundt dette! Jeg er veldig der at det er bedre å stille et konstruktivt spørsmål og få svar enn å gå rundt å lure eller lage seg opp egne teorier. Så dere må ikke være redd for å spørre meg, jeg blir ikke sint eller noe i den duren. Og tusen hjertelig takk for gode ord! <33

 

 

 

//Elise Amanda

7 kommentarer
    1. Jøss.. Det der hadde jeg ingen anelse om i det hele tatt! Jeg har sett utkommet av en del spiseforstyrrelser opp gjennom årene, men de har alle vært å regne innenfor det anorektiske spektret, om en kan bruke det uttrykket. Enkelte har jo som du garantert kjenner en mix av anoreksi og bulimi/overspising, så også blandt mine bekjente, men det anorektiske har vært det domminerende i sykdomsbildet..

      – Og nå som jeg er her, har jeg et spm som dukket opp i forbindelse med en opplevelse på jobben noen mnd tilbake..
      Jeg jobber nemmelig i resturantbransjen, og holdt på å vaske over toalettene da jeg plutselig får høre umisskjennelige lyder i boden ved siden av. -Og det ble snarlig klart at det ikke var noe bakterie eller virus som var skyld i at denne dama kastet opp, for dette var selvpåførte brekninger uten tvil.. Hun fikk aldri noen anelse om at noen hadde vært vitne til opptrinnet, for når hun åpenbart ikke hadde hørt meg i utgangspunktet, hørtes jeg iallefall ikke da jeg ble stående som om jeg var fryst fast i tiden eller noe, hvor spm hvorvidt jeg ikke burde gjøre noe nå eksploderte inne i hodet. Men evnen til konstruktiv tenkning var som visket bort, så jeg ble stående der som en salstøtte..
      Det jeg har lurt på i all den tid som har gått etterpå, er hvorvidt det er noe jeg kunne og/eller burde gjort eller sagt i denne sammenhengen som kunne ha hjulpet vedkommende på ett eller annet vis?.. Som servitør/resturantmedarbeider, er det jo en viss sannsynlighet for at jeg vil oppleve lignende episoder i fremtiden, for å si det sånn..

      1. Hei! Jeg tror jeg skriver under på kommentaren til “Abc” da jeg er helt enig med henne! Fint at du bryr deg, det er godt å høre og at du søker etter råd til hvordan hjelpe<3

    2. Jeg hadde kanskje gitt henne en lapp med tlf nummeret til ros senter slik at hun får pratet med noen som jobber der og som kan med spiseforstyrrelser ❤️ Bedre råd har jeg faktisk ikke 🤷🏻‍♀️ Det er ikke lurt å konfrontere henne foran alle så du gjore egentelig det rette føler jeg.

    3. Akkurat stoppet med oppkast på ordentlig, men vet du hvor lang tid det tar før hevelse og ødem går bort? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg