ESTLANDSK KJØTTBOLLESUPPE

Forrige uke trakk vi Estland som et land vi skulle lange en rett fra. Valget falt på Estlands kjøttbollesuppe, men siden jeg er vegetarianer måtte jeg gjøre den vegetarisk. Det var null stress i grunn da det bare var å bytte ut kjøttbollene med vegetarboller og å bruke grønnsaksbuljong. Jeg valgte også å ha litt chili og hvitløk i. Selv om det forandrer smaken en god del så gir det samtidig retten et lite piff. Så her får dere min versjon av Estlands kjøttbollesuppe!

Jeg vil også fortelle at denne uken trakk vi Spania, men at det ikke kommer noen oppskrift før tidligst neste uke. Jeg er jo kun hjemme i helgene, men akkurat nå har jeg fryktelig tannverk i en visdomstann slik at hele kjeven gjør vondt og det er smerter opp til øret også. Dermed blir det ikke laget noe spesielt i dag. Hva vi skal lage er iallfall klart, så dere får følge med neste uke!

Denne suppa er perfekt på høsten, men det passet å spise den på sommeren også. Nå er jeg veldig glad i suppe da, både slike supper som dette og kremet supper. Her kommer iallfall oppskriften!

 

-2 store gulrøtter
-2 selleristilker
-1 purre
-1 pastinakk
-1 stor potet (jeg brukte en bakepotet)
-2 fedd hvitløk (dette var originalt ikke i oppskriften)
-1/2 chili (dette var originalt ikke i oppskriften)
-2 terninger grønnsaksbuljong
-1 pakke vegetarboller
-salt og pepper

 

-Forhåndsstek de vegetariske bollene (dette gjorde ikke jeg, men det burde jeg så absolutt ha gjort!) og legg de til side.
-Kutt opp grønnsakene og stek alle blanke sammen i en kjele utenom potet, chili og hvitløk.
-Når grønnsakene er blanke tar du i chili og hvitløk og steker det litt til.
-Hell over 8 dl vann og sleng oppi buljongen og den oppkuttede poteten.
-La det koke i 10 minutter og smak til med salt og pepper.
-Til slutt tilsetter du vegetarbollene og gir det et lite oppkok.
-Vel bekomme!

Så det godt ut?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

3 kommentarer
    1. Vet dette ikke er så veldig hyggelig og mest sannsynlig et vondt tema. Så bare svar om du ønsker. Bulimi preger ofte i svært stor grad tannhelsen. Er dette noe du bekymrer deg for / forebygger , og får du eventuelt hjelp med det? Vêt av egen erfaring at det er tannhelse og tannstatus kan påvirke både psyke , utseende og ikke minst økonomi 😣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg