FASTELAVN

Egentlig regner jeg med at folk fikk nok bilder av boller i går? På et møte jeg var på i går hadde Anni bakt boller og det var sååå godt! Jeg kan ikke en gang huske sist jeg spiste boller, det må ha vært flere år siden. Her vil jeg legge til at det ikke er spiseforstyrrelsesrelatert, men på grunn av at det ikke er bare bare å få tak i glutenfrie boller. Jeg har prøvd å lage det selv to ganger før, men det ble så mislykket at det ikke kan kalles boller engang hehe. Gjærbakst og jeg går ikke så bra sammen nemlig, spesielt ikke glutenfri gjærbakst. Bollene Anni lagde derimot ble suuupergode og jeg spiste faktisk hele fire stykker med krem.

Visste dere forresten at fastelavn er en hedensk skikk og “feires” fordi det er den tredje dagen før man skulle faste i 40 dager før påske? At bjørkeris som man ofte pynter med ble sett som en fruktbarhetsvekker? Jeg synes det er litt interessant å vite historien og fakta rundt forskjellige markeringer. Det varmer forresten hjertet mitt å se at så mange skrev fastelavn riktig i går, bare for noen år siden irriterte jeg meg grønn over at selv på reklame kunne jeg flere ganger lese “fastelaven”. Jeg er dessverre ett av disse irriterende menneskene som er over gjennomsnittet opptatt av rettskriving og særskriving.

Tusen takk for alle gode ord ang innlegget jeg postet tidligere i dag forresten! Det varmer♡ Jeg vet ikke hvordan bloggingen kommer til å bli når jeg blir innlagt, fordi jeg ikke vet hvordan det blir med utgang (for å ta bilder) og ei heller med meg selv. Jeg blir så usikker på meg selv etter jeg når en viss vekt, noe som gjør det vanskelig for meg å bo i min egen kropp og enda vanskeligere at noen skal se den. Jeg skal prøve, men jeg har rett og slett et konkret svar ennå.

Spiste du boller i går?

//Elise Amanda

3 kommentarer
    1. Spiste en , uten krem 🙂 Søsters hadde laget. Ikke så glad i gjærbakst egentlig. Greit nok det jeg er veldig glad i sjokolade, så veier opp litt det. Nå spiser jeg ikke så mye snop heller lenger, fordi jeg blir dårlig i magen, men NOE blir det. LITT.. Jeg må lese forrige innlegget 🙂

    2. Er mange feiringer og skikker som er hedenske;) bl.a. Jul som stammer fra å feire at solen snur seg, feiltolkning av påsken som ble feiret lenge før Jesus. Så har vi bare religionen kristendommen da.. direkte oversatt betyr kristen å være jesu etterfølger. Kristi etterfølger betyr å følge i Jesu fotspor. Jesus må ha vært utrolig innflytelsesrik, bibelen forteller at hele poenget med at han kom til Jorda var å gjøre opp med synden til adam og eva, og å forkynne om Guds rike.
      Så har vi det at prester tar betalt for å lære andre om bibelen.. bibler koster penger.. bibelens lære har helt blitt undergravd samfunnets normer og regler.
      De som kaller seg “kristne” nå tildags gjør det kun av tradisjon, kristendommen i Norge holder på å dø ut.
      Mvh. Tidligere Teologi student.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg