FØRSTEINNTRYKK AV DAGENHETEN + UKEPLANEN

Nå som jeg har gått en uke på dagenheten har jeg jo fått et førsteinntrykk av opplegget. Dette er jo som sagt førsteinntrykk bare, for det er jo begrenset hva slags innrykk man kan få etter kun en uke. Behandlingsformen heter CBT-E behandling. Jeg trodde jeg ikke hadde vært borti slik type behandling før, men etter en uke innser jeg at jeg faktisk har det tidligere. Jeg startet i tillegg rett på trinn 2 som vil si dagenheten hvor man da er fra kl 08.00-16.00 hver dag og har alle måltider utenom mellommåltid og kveldsmat der. Vanligvis starter man på trinn 1 som vil si samtaler på dagenheten, men jeg startet da altså rett på trinn 2. Dette er noe som blir sagt om behandlingsformen:

-CBT er en effektive behandlingsform for bulimi

-Enkeltstudier som har demonstrert at CBT-E kan behandle både bulimi, anoreksi og andre former for SF (Fairburn, 2009, 2013; Byrne 2011)

-CBT-E: Kognitiv atferdsterapi for spiseforstyrrelser

Det er mye ansvar lagt over på pasientene og registreringsskjemaer blir hyppig brukt. I registreringsskjemaene registrerer man blant annet måltider/hva man spiser og følelser som dukker opp. Det vil si at jeg til hvert måltid har med meg et slikt skjema som jeg bruker under måltidet. Siden jeg følger kostplanen til dagenheten trenger jeg ikke skrive nøyaktig hva jeg spiser, men skriver bare feks “frokost”, “lunsj” osv. Det er også viktig å ikke bare registrere negative følelser, men også motfølelser (friske) til de negative.

Selve programmet synes jeg egentlig er veldig bra om man er i stand til å ta så mye egenansvar som kreves og har nok kontroll selv til å ta de riktige valgene når man ikke har støtte rundt seg (altså uten om måltider og etter klokken 16.00). Man er en god del overlatt til seg selv mellom måltidene og man oppfordres til å skrive om man har det vanskelig, men hvis man trenger så er det behandlere på dagenheten man bare kan banke på døren til om man trenger en prat.

Timeplanen er egentlig ikke så annerledes enn intensivavdelingen. Likevel er det store forskjeller mellom de forskjellige programmene, men det kan jeg lage et eget innlegg om siden. Jeg tenkte at det kan jo være nyttig for noen som vurderer å søke seg inn å vite litt mer om det og om forskjellene/likhetene. Under her får dere iallfall se hvordan ukeplanen ser ut på dagenheten.

 

 

Vil dere høre mer om behandlingsformen, hvordan jeg responderer på den og lignende?

 

 

//Elise Amanda

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg