GALDHØPIGGEN

På tirsdag stod tante og jeg opp, spiste frokost, kledde på oss og pakket sekker for så å ta fatt på målet for turen: Galdhøpiggen. Været var veldig deilig i starten, men jo høyere vi kom jo mindre sikt fikk vi og jo kaldere ble det. Den siste timen ca snødde det en god del og på det verste var sikten på kun noen få meter. Da vurderte vi faktisk å snu av sikkerhetsmessige årsaker, men valgte å fortsette så sant det ikke ble verre. Og toppen, den ble nådd, den! Håret mitt frøs faktisk til is! Men fy søren for en god følelse det var å nå toppen! Det eneste som var kjipt var at vi ikke fikk sett noe annet enn ca to meter hehe.. Når det ikke er slik skal det derimot være helt fantastisk utsikt der oppe!

Det ble ikke tatt noen bilder med kameraet på toppen da det ikke var noen vits på grunn av sikten, så bildene under her er tatt på vei ned igjen. Vi hadde med oss en plastpose hver i sekken, da det nemlig går an å ake deler av veien ned. Veldig gøy og veldig kjekt da jeg slet en del med knærne mine på vei ned. Så å ta med plastpose (eller rumpeakebrett!) anbefales virkelig! Jeg gikk faktisk med fjellsko jeg aldri hadde brukt før, så jeg tok en sjanse der, men heldigvis så ble det null gnagsår eller andre ubehageligheter med føttene. I sekken lå det et ekstra par med sko (vanlige tursko), men de fikk jeg ikke bruk for. For en tur altså og så gøy det er å ha besteget Norges og Nord Europas høyeste fjell! Vi brukte ca 4 timer opp og ca 2 timer ned.

Anbefaler lue fremfor pannebånd forresten!

 

Landskapet man går i varierte mellom sånn her, store steiner man må balansere / småklatre på, noe nærmest ren klatring og snø.

 

Av klær hadde jeg på meg superundertøytights, treningstights og deretter turbukse, ullsokker på beina og fjellsko med høy ankel, ullundertøygenser, collagegenser og anorakk, vanter og lue. Jeg hadde med ullgenser i sekken, men siden vi gikk hele tiden hadde det blitt alt for varmt (til tross for at det ble minusgrader etterhvert). De områdene på turen hvor jeg var veldig varm tok jeg av lue og vanter og i tillegg åpnet jeg anorakken i siden, dro ned glidelåsen i halsen og dro opp armene. Dette passet perfekt å gå i, så jeg tenkte det kunne være greit å fortelle hvis noen andre er usikker på hva de skal ha på om flere her skal gå Galdhøpiggen. Det er også lurt å ha med ekstra sokker og vanter i tilfelle. Og så klart mat, drikke og sjokolade i sekken!

 

Galdhøpiggen ligger faktisk over dette fjellet her og enda høyere opp. Jeg som trodde dette var toppen haha.

 

Noen søte kuer på sommerbeitet vi møtte på rett etter vi satte oss i bilen for å ta fatt på turen hjemover.

 

Har du gått Galdhøpiggen før?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

1 kommentar
    1. Nei, ikke gått Galdhøpiggen. Tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Har gått mange andre topper, men MÅ ikke gå Galdhøpiggen kjenner jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg