GRATULERER MED KVINNEDAGEN!

I Larvik har vi, som resten av kommunene i Norge, mange dyktige politikere. Det er kvinner og menn, mennesker med forskjellige etniske bakgrunner, det er unge mennesker og eldre mennesker, mennesker med og uten funksjonsnedsettelser, det er mennesker med yrkesfaglig bakgrunn og mennesker med akademisk bakgrunn, ja rett og slett mange forskjellige mennesker. Akkurat slik det skal være. Men hvorfor har vi sett så få av disse menneskene? Men hvorfor har denne variasjonen ikke vært reflektert på toppen av partienes lister før? 

For innen alle disse gruppene finnes det dyktige mennesker, mennesker som fortjener å bli løftet frem for den dyktige politikeren de er og ikke minst for jobben de ønsker å gjøre for innbyggerne i kommunen vår. 

Nå gleder det meg å se at det endelig ikke kun er hvite menn som pusher 50 på topp nå når toppkanditatene til de forskjellige partiene etterhvert blir presentert for folket. For så klart finnes det dyktige politikere som er hvite menn som pusher 50 (og er langt forbi), men trenden med at kun denne gruppen står på topp har vært en lei trend i politikken i Larvik i årevis. 

Larvik har ennå en lang vei å gå innenfor mangfold på toppkanditater i politikken, for mangfold er mer enn kjønn, men det gleder meg å se en større kjønnsbalanse til årets kommunevalg. Det er en start, for vi har mange dyktige kvinner i politikken i Larvik. I Larviks historie har vi tilsammen hatt to kvinnelige ordførere i det som i dag er storkommunen Larvik. TO! Jeg kan med sikkerhet si at vi har hatt mange flere kvinner som burde stått på topp. Ikke fordi de er kvinner, men av dyktighet ene og alene. 

Larvik Venstre stilte med to dyktige kvinner som toppkandidater ved forrige valg. Ikke bare var vi alene om å ha to kvinner på topp to, men vi var alene om å i det hele tatt ha en kvinne på topp. Det gleder meg derfor å se at flere partier nå har kvinner på topp! Mangfold er viktig og vi må heie på hverandre! Som kvinne selv (og ung) har det bestandig vært få jeg har kunnet sett opp til i lokalpolitikken. Jeg vet også at mange kvinner kvier seg for å snakke høyt, hvor lett det er å bli overkjørt av erfarne (mannlige) politikere og hvor stort behov det har vært for kvinnelige forbilder i lokalpolitikken. 

Jeg ønsker meg enda større mangfold i politikken i Larvik og kanskje vil resten av partiene i Larvik være med meg og prøve å innfri det ved neste valg? Enn så lenge heier jeg virkelig frem at det ved årets valg er en mye bedre kjønnsbalanse! For det er nettopp det det er, en bedre kjønnsbalanse, men det er ikke overflod av kvinner på listene til partiene. Dette må vi fortsatt jobbe for å bedre. Vi kvinner kan vi også, og endelig gjenspeiles det i politikken i Larvik. 

Gratulerer så mye med kvinnedagen til alle der ute som definerer seg som kvinner! 

 

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg