“..har jeg aldri blitt tatt på alvor”

God kveld! For en liten stund siden fikk jeg en kommentar som jeg valgte å spare til et eget innlegg, for å kunne svare utdypende nok. På spørsmålene som stilles til spørsmålsrundene må jeg svare så kort på grunn av det er så mange spørsmål som kommer med i ett innlegg, men noen ganger er det spørsmål som krever lengre svar og da pleier jeg gjøre slik som nå: sette av et helt innlegg til dem.

Håper innleggelsen hjelper å at ting blir litt bedre ❤️ Jeg lurte på om, hvis du har mulighet og hvis du har lyst til det, om du kunne ha skrevet et innlegg om det å spørre om innleggelse? De gangene jeg har tatt kontakt med legevakt om å bli lagt inn på akuttpsyk med engang så har jeg aldri blitt tatt på alvor og heller fått beskjed om å ta kontakt med de som ordner med innleggelse på dps døgn. Noe som ofte tar mye tid når jeg heller skulle hatt den hjelpen der og da. Om du ønsker eller ikke ønsker å skrive et sånt innlegg er selvsagt opp til deg 🙂 God jul❤️

Først og fremst: tusen takk! Jeg har også spurt om innleggelse via legevakten x antall ganger før og de gangene har det endt med en av to ting: enten ett døgn på akuttpsyk (på mottak) eller avvisning. Dessverre er det slik at legene som jobber på legevakten har svært mye å gjøre og så er det mange forskjellige leger, slik at det er liten sannsynlighet for at man møter noen som kjenner til historien ens fra før av. Det er dessverre heller ikke alle som bestandig tar en på alvor heller og det føles utrolig fælt når man først tar steget og ber om hjelp.

Akkurat denne innleggelsen her spurte jeg om via behandleren min på spiseenheten, men den forrige jeg hadde her i sommer gikk via legevakt. Da ordnet legevaktslegen time med AAT morgenen etter, slik at jeg dro hjem den kvelden, hadde samtale med AAT morgenen etter og så ordnet de en innleggelse. Det lureste er nok å gå mellom lege eller behandler, altså folk som kjenner til en fra før. Men i en akutt situasjon er det jo legevakt man må ta kontakt med.

Hvis ting virkelig er ille så er mitt eneste råd å ikke gi deg og stå på for hva du mener du trenger, selv om det kan være veldig vanskelig. Å få avslag fra legevakt kan være med på å forverre situasjonen, det vet jeg. At det i tillegg ofte er en bakvakt som legen på legevakten skal konferere med finner jeg litt merkelig, da bakvakten ikke en gang møter pasienten.. men det er en helt annen sak. Jeg har dessverre ikke så mange andre tips enn å prøve å få ordnet sånt via andre, men i akuttsituasjoner stå på ditt på legevakten.

Det er heller ikke alltid det er nødvendig med innleggelse, selv om det kan føles sånn. Så noen ganger tar legevakten riktig valg ved å sende pasient hjem. Men de gangene man virkelig trenger det og likevel får avslag, de gangene skulle jeg ønske at noen slapp å oppleve.

Håper du har fått en god jul og masse lykke til, håper ting ordner seg <3

 

 

//Elise Amanda

2 kommentarer
    1. Når man ber om en innleggelse så trenger man det som regel, man ber ikke om innleggelse med mindre man føler man trenger det. Og man ber ikke om innleggelse for moro skyld- da skal man bli tatt på alvor

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg