HEFTIG INFEKSJON + OPERASJON

Jeg fortalte jo i går at jeg var på akuttime hos en tannlege og at jeg hadde fått en heftig infeksjon i den ene visdomstanna mi. Infeksjonen hadde i tillegg spredd seg til kjeven, så i tillegg til at tanna verker gjør det vondt i hele kjeven og øret på den siden også. Nå går jeg heldigvis på en heftig antibiotikakur og noen andre piller i tillegg for infeksjonen + smertestillende, så håper jeg at det gir seg snart.

På grunn av at jeg har hatt så mye problemer med visdomstennene og at de kun har vokst halvveis ut (på grunn av plassmangel) ønsket tannlegen at jeg skulle operere dem bort. Hvis tennene har vokst helt ut kan man trekke dem, men når de er slike mine er må de opereres bort. Jeg ble derfor henvist til tann og kjevekirurg med time for operasjon allerede på mandag.

Men i dag ringte jeg for å avlyse operasjonen. Det koster nemlig 3500kr i egenandel pr visdomstann for å operere dem bort. Jeg har fått beskjed at jeg kan søke nav i etterkant om å få det dekket, men da er jo problemet at man først og fremst må ha nok til å legge ut og man er jo heller ikke garantert å få det dekket. Noe annet som også påvirket meg til å avlyse er at jeg tror rett og slett det ikke er trygt å operere i munnen når man har alvorlig bulimi. Jeg sitter fremdeles med skrekk i meg etter det som skjedde etter jeg tok mandlene for noen få år siden..

Så jeg håper at antibiotikaen og infeksjonsmedisinen tar knekken på det for denne gang og at jeg ikke får noen problemer i nærmeste fremtid med visdomstennene. Jeg håper også at feberen gir seg snart, for nå har jeg hatt feber i en del dager. Så får jeg heller be om en ny henvisning hvis problemene kommer tilbake igjen.

 

 

Har du operert bort dine visdomstenner? Kan du fortelle litt om det isåfall?

//Elise Amanda

8 kommentarer
    1. Har gjort begge deler. Operasjon tok jeg før fylt 20 år (tror jeg), og da får man ganske mye rabatt. 3500- kr pr tanne er sinnsykt dyrt… men bare vær obs, for om de vokser og presser seg ut likevel, så forskyver de ALLE tennene, og det blir nok ikke så pent, så da er det kanskje verdt pengene 😛
      Jeg syns å trekke var mer smertefult enn operasjon. Det går kanskje fort begge deler, egentlig. Du må jo bedøves men det er ikke sånn at du blir i full narkose, så tror ikke bulimien skal ha noe å si. Å spise etterpå blir ganske problematisk da

      1. Takk for informasjon! Det jeg er bekymret for mtp bulimien er at jeg ikke klarer å slutte uansett hvor vondt det gjør, noe som da kan føre til infeksjon i såret og/eller at jeg river det opp og får store blødninger.

    2. Jeg opererte den ene bort, og helt ærlig, så har jeg aldri hatt mer smerter enn de 2 ukene, men fysøren så glad jeg er nå for at den er ute! Hadde infeksjon for 4 gang og tannlegen sa det bare ville bli verre frem til den var ute, men turte ikke tanken på å ta bedøvelsen, men fikk til slutt nok av smertene (lå å grein om nettene selv).Min hadde ikke kommet helt opp fordi den lå og stanget i jekselen vedsidena, men hadde også ikke helt ferdigutvikla røtter, noe som gjorde operasjonen mindre smertefull. Jeg røykte etter operasjonen og fikk infeksjon og kinnet ble over dobbelt så stort, og såret var helt svart, selvom jeg var flink med å rense med corsodyl, men jeg har ikke noe erfaring med å kaste opp, men vil tro det ikke er noe bra, med tanke på all syren som kommer opp i tillegg😬 Jeg er veldig glad jeg gjorde det, men jeg håper jeg aldri trenger å gjøre det igjen😅 masse lykke til!! Håper det ordner seg for deg❤️

    3. Hei
      Jeg har operert bort 3 visdomstenner. Jeg hadde da (og har fortsatt) en alvorlig sf (alvorlig anorexi med oppkast x flere daglig) . Det ble ikke noe komplikasjoner. Det grodde raskt og fint i munnen. Og alt i alt betydelig mindre plager, smerter og tull enn det var før de ble fjernet. Så jeg er glad jeg gjorde det.

    4. Nei, men jeg har hatt masse problemer med andre tenner. Den ene måtte fjernes. Hadde to problemer med den, det ene var hull og det andre var at det hadde gått opp i nervene så uansett om jeg hadde borret bort hullet hadde det ikke hjulpet. Og ville mest sannsynlig bare komme tilbake da. Så de fjernet hele tannen. Synes det er grusomt og allerede ødelagt tanna mi i en alder av 25, hvordan ser de ut om 10 år hvis jeg ikke blir frisk fra sf? Kommer til å bli seende ut som en tannløs narkoman 🙊 Men veldig deilig å ikke ha konstant vondt, gjorde så vondt at halve ansiktet verket.

      Forresten så gikk jeg på valium etter jeg hadde fjernet tanna. Jeg fikk det av legen så jeg ikke skulle b/p mens det grodde. Fordi trangen var så sterk jeg hadde ikke klart å latt være hvis ikke.

    5. Jeg tror forresten du får tannlege dekket om du går i behandling på dps, for da har sykehuset ansvar for tennene dine. Jeg måtte bare be de kopiere ut et ark om bevis og ga det tannlegen så var det i orden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg