“Hun må jo være helt idiot i hodet”

På tide med et nytt innlegg i kategorien “Let’s talk about..” og denne gangen skal jeg snakke om (det ofte ikke-eksisterende) nettvettet til mange voksne. For helt ærlig, jeg forstod godt at flere yngre kvier seg sterkt for å bruke ytringsfriheten sin. Kvier seg for å publisere meningene sine, til å sende inn leserinnlegg om ting de virkelig brenner for til aviser og lignende. Jeg forstår det så alt for godt. Under her er et lite utvalg av ting jeg har skrevet som har blitt publisert + artikler som omhandler meg og/eller mine meninger.

“Hun må jo være helt idiot i hodet”

Bare en av kommentarene jeg har fått. Istedenfor å ha en saklig debatt blir jeg kalt idiot i hodet. Ikke akkurat så hyggelig og ikke bidrar det særlig godt til debatten heller. Og vet dere hva? Det sårer faktisk innmari. Ikke tro at jeg står med rak rygg og klarer å overse slike usaklige kommentarer, for det gjør jeg ikke. Jeg er et menneske, jeg har følelser og slikt gjør meg lei meg. Så jeg gråter. Tar det dessverre til meg. Til tross for det stopper det meg ikke fra å skrive meningene mine, jeg kan virkelig ikke la nettroll ødelegge for meg. Men jeg vet at det dessverre stopper mange andre. Og det forstår jeg godt.

Det blir snakket og skrevet så mye om nettvett blant unge. Men hvor er debatten om nettvett blant voksne? Hvor er artiklene om det? Blar du gjennom kommentarfelt på Facebook ser du lett at det er godt voksne mennesker som er verst. Voksne mennesker som går til personangrep på unge og kaller dem fæle ting, kun fordi en mening ble delt. Når ble dette ok? Hvorfor i all verden er det ingen som gjør noe med det? Gjerne går de samme menneskene igjen. Så er det dobbeltmoralen da! For flere ganger har jeg sett samme mennesker gå til personangrep på noen, mens i kommentarfeltet på en annen artikkel er det “Uff, skulle ønske barn ikke mobbet andre, jeg har en datter selv og dette er fælt” og så sitter de bak tastaturet og er like fæle selv! Lurer på hva disse menneskene hadde følt om noen hadde gått til personangrep på nett på deres sønn eller datter, med tanke på at flere av menneskene som gjør nettopp dette har barn selv.

Det virker som om flere tror at så lenge de gjemmer seg bak tastaturet så er det ok. Flere ganger har jeg sett unge prøve å si ifra under fæle kommentarer, uten at personen som skrev en fæl usaklig kommentar faktisk tar det til seg. Drar gjerne frem alderen til den som prøver å si ifra eller slenger ut enda en usaklig fæl kommentar. Dagens unge er hundre ganger bedre på nettvett og normal folkeskikk på nett enn hva voksne er, det tør jeg å påstå. Derfor lurer jeg på hvorfor i all verden fokuset og kampanjer ikke retter seg mot voksne?

//Elise Amanda, ei som tydeligvis er helt idiot i hodet

5 kommentarer
    1. Det er virkelig mye pinlig oppførsel ute og går blandt folk så fort de ikke står ansikt til ansikt med den de retter seg mot. Når det er sagt, er det faktisk ikke slik at den eller den aldersgruppen er værst i så måte. Det kan godt være du har opplevd det slik, men da er det nok heller grunnet i hvilke alderstrinn det respektive nettstedet appellerer til. -Nettroll generelt, opptrer i alle aldre og samfunnslag. Om en f.eks ser på de bloggerne som er i begynnelsen av 20 årene, er det imidlertid folk under 22-23 som utgjør majoriteten, rett & slett fordi det er de som i stor grad følger de. Her er det jo også de som opplever at det er mindreårige helt ned i 12 årsalderen som står bak de virkelig grove meldingene. -Hvor sykt er ikke det, liksom!?..

      Jeg vet ikke hvor gammel du er, men ut fra bildene, sammen med at du fremdeles ikke ser deg selv blandt ‘de voksne’, vil jeg nok tro jeg kunne vært moren din dersom jeg var litt tidlig ute (haha). På disse årene som skiller deg & meg, lærer en masse om å se de ulike motiver bak det folk slenger av dritt. Jeg kan sef ikke gi deg 15 års livserfaring, men jeg kan fortelle deg dette; Negative kommentarer på utseendet er aldri sanne, for dersom en faktisk mener MENER noen f.eks kunne hatt godt av å gå opp/ned noen kg, har snodige ansiktstrekk, døllt hår, er flatbrystet, eller hva det måtte være, vil de ALDRI finne på å si noe om det! Utseende-dritt er bestandig basert på misunnelse av en eller annen form. Bare tenk på det; Hvorfor i himmelens navn skulle en påpeke feil hos en de ikke misunner!? Det er jo helt meningsløst!
      Når det kommer til ‘name-calling’ i argumentasjon, kommer det helt enkelt av manglende holdbare motargument (ev. ordforåd/språkføring for å fremme disse). Tro meg på dette her, for dette er faktisk sannheter uten unntak, what so ever.. 😉

    2. Bra du bruker stemmen din til å fremme viktige temaer. Hun som sa den kommentaren kunne jo ikke tatt mer feil da. Er mange som mangler “nettvett” desverre! <3

    3. Vi kvinner må prøve å vær mer tøffere å si vår menig, å bruk vår stemme og ytringsfriheten vårs på å tørre å si vår mening om ting. å ikke tillate oss å bli pillet på nesa av mannfolk, å bruke stemmen våres så lenge vi kan.

    4. du er utrolig bra, kjempe hyggelig og kjempe pen!<3 skulle ønske jeg var like tøff som deg og turte å si hva jeg mener og vil.. står selv midt oppi en rollekonflikt med helt vidt forskjellige forventninger.. lever jeg et dobbeltliv? Det har ihvertfall hindrrt meg i å gjøre mye..
      Føler at jeg svikter folk om jeg velger det ene eller det andre, men en dag så må jeg vel velge..

    5. Så bra du deler dette! ❤ At voksne mennesker i det hele tatt tørr å kommentere på måten de gjør til sånne saker, skjønner ikke jeg! Er det mulig å prøve å tenke litt lenger enn nesen sin liksom

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg