HVA FÅR EN TIL Å OVERSPISE OG HVA MED MEG?

Først og fremst, hva er overspising? Overspising defineres slik:

Overspising og overspisingslidelse kjennetegnes av gjentatte og hyppige episoder av stort matinntak over kort tid, med et tydelig tap av kontroll. Du spiser ikke fordi du kjenner fysisk sult, og overspisingen skjer oftest utenom vanlige måltider.

Det er flere grunner til at noen overspiser og ofte er det ting som fører til en overspisingsepisode. For eksempel kan dårlig selvtillit og/eller dårlig selvfølelse føre til overevaluering av kropp/vekt/kontroll som igjen kan føre til at man prøver å unngå mat som deretter kan føre til overspising. En annen faktor som kan føre til overspising er undervekt, men husk også på at de fleste som overspiser er normal eller overvektige. Noe jeg selv føler mest på er det jeg kaller for “trangen”, trangen er rett og slett en trang til å overspise på lik linje som et sug etter rus.

Diett/slanking – Mange som overspiser kutter i maten for å prøve å gå ned i vekt. Dette resulterer ofte i at man blir ekstremt sulten og at man derfor ikke klarer å stoppe å spise når man først begynner. Derfra blir det en ond sirkel med underspising og overspising.

Emosjonell overspising – Man kan også overspise av emosjonelle grunner. Kombinasjonen av fett og sukker produserer dopamin i hjernen, noe som er kroppens eget lykkehormon. Derfor kan mat få en til å føle seg bedre i et kort øyeblikk. Den følelsen forsvinner ofte så fort man er ferdig å spise. Dette er hva man kaller for trøstespising.

Sug/rus – Det som påvirker meg mest er derimot trangen til å spise. Som sagt tidligere så blir det som et sug etter rus. Visste dere at sukker er mer avhengighetsskapende enn heroin? Da er det ikke rart det er vanskelig å slutte å overspise, spesielt ikke hvis overspisingen består av sukkerholdige matvarer.

Folk er forskjellige og derfor er det forskjellige grunner til at man overspiser. Det kan være helt andre grunner enn de jeg har nevnt over. Noen overspiser for eksempel for å kjenne følelsen man får etter man har kastet opp. Der er ikke jeg, men jeg synes det er viktig å nevne likevel. Det er også mange måter man kan kompensere for overspisingen på. For å ikke trigge noen kommer jeg bare til å nevne to helt åpenbare grunner som er å for eksempel spise mindre / prøve å spise mindre eller kaste opp. Det er heller ikke alle som prøver å kompensere eller som kompenserer. Overspising kommer også i forskjellige varianter. Noen kan overspise litt, mens andre kan overspise helt ekstreme mengder.

Men hva med meg? Jeg føler at hovedgrunnen til at jeg overspiser er denne trangen. Jeg pleier å forklare den slik: se for deg at du holder pusten under vann. Etterhvert vil du få en helt ekstrem trang, ja til og med et instinkt på å svømme opp til overflaten for å fylle lungene dine med luft. Suget mitt etter mat kan være større enn det suget etter luft.

Det er også andre grunner til at jeg overspiser. Det kan være det at jeg føler jeg har spist for mye, så da kan jeg like så godt bare spise mye mer (i følge spiseforstyrrelsen altså, det burde ikke være slik). Det kan være at jeg ikke har spist regelmessig nok og det kan være enda flere grunner. Det er svært mange faktorer som spiller inn.

Hvordan kan man slutte å overspise? Det kommer jeg til å skrive et eget innlegg om senere.

 

Har du noen erfaringer du vil dele?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg