HVA JEG VEIDE PÅ MITT MINSTE

Veldig mange artikler som publiseres som omhandler mennesker som har eller har hatt spiseforstyrrelser bruker gjerne “Lise veide kun XX kg” eller lignende i overskriften. Det lokker veldig mange mennesker til å klikke seg inn, dessverre lokker det veldig mange mennesker av feil målgruppe også. Utallige syke mennesker bruker slike artikler som motivasjon for ytterligere vektnedgang, til å mate sin egen sykdom og de bruker slike artikler til å sammenligne med seg selv og føle at “så syk/tynn må jeg også bli” og de lager en konkurranse mot seg selv. Antall kilo man veier som syk er ikke relevant med mindre det er behandlingsteamet rundt en som skal vite det. Å publisere tall gjør virkelig ingen godt og allmenheten trenger faktisk ikke å vite. Man trenger faktisk ikke publisere vekt for å understreke hvor syk man er / har vært. Sykdommen sitter i hodet, vekten er kun et symptom.


Jeg kan også legge til at det er mennesker som har en normal og som har en overvekt som har holdt på å dø på grunn av en spiseforstyrrelse. Hjerterytmeforstyrrelser og underernæring blant annet kan ramme alle, uenhengig av vekt. Derfor er det så utrolig synd at media er med på å opprettholde myten om at jo lavere vekt = jo sykere er man. For det er nødvendigvis ikke tilfellet og det fører også til at mange er redde for å søke hjelp. Nettopp fordi de ikke føler seg “tynne nok” til å være syke. Til og med i helsesektoren er det noen som dessverre har den oppfatningen.  Jeg skulle ønske at ikke bare influensene, men også media kunne være flinkere til å følge vær varsom-plakaten. Du kan lese den ved å klikke HER.
Så til overskriften: hva veide jeg på mitt minste? Eller sykeste, som veldig mange har spurt meg om? Jeg kan fortelle med en gang først at jeg på mitt sykeste var langt unna den laveste vekten jeg har hatt som syk. Ergo, vekten min har ikke og kommer aldri til å definere hvor syk jeg er eller har vært. Nettopp fordi sykdommen sitter i hodet, det kan jeg ikke få gjentatt nok. Aldri noe sted har jeg publisert hva jeg veide på mitt minste som syk og det kommer jeg heller aldri til å gjøre. Men hva jeg veide på mitt minste? Tar jeg ikke helt feil veide jeg rundt 3 kg da jeg ble født og noe annet enn det trenger dere virkelig ikke å vite.

//Elise Amanda

12 kommentarer

Siste innlegg