HVORDAN IKKE VÆRE ÅPEN OM SPISEFORSTYRRELSER

Jeg er jo relativt åpen av meg, som dere helt sikkert har merket og det er det mange andre som er også. Ikke bare bloggere, men også folk på Instagram, YT og ikke minst media. Det er mange forskjellige måter man kan velge å være åpen på og det er nettopp dette jeg skal fortelle dere litt om nå. Svært mange er dessverre åpen på en måte som kan være til skade for seg selv og for andre. Noen kanskje uten å være klar over det, mens andre er fult klar over det. Spesielt media synes jeg burde ta et stort ansvar her, da måten spiseforstyrrelser blir langt frem på ofte er svært uheldig.

Noen ting man absolutt ikke burde dele er vekt og her synes jeg media står på toppen av verstinglisten med overskrifter som “Åse veide bare XX kg på sitt tynneste” og lignende. Vekt definerer ikke hvor syk man er og vekt er helt unødvendig å dele slikt da det er noe som trigger utrolig mange og nærmest mater en spiseforstyrrelse. Eller ikke nærmest, det gjør faktisk det. Konkrete oppskrifter på hvordan bli sykelig undervektig synes jeg også media er fæle på å dele, jeg tror ikke de forstår hvor skadelig det er. Med tekster som “Åse spiste kun xx og xx i løpet av en hel dag” eller “Åse gjorde xx og xx for å få kastet opp mest mulig mat”. Dette er ikke ting som burde deles offentlig, det er jo rett og slett tips og idèer til hvordan man kan ta sitt eget liv! Hvor sykt er ikke det!?

Så dere som skriver offentlig om spiseforstyrrelser, jeg ber dere: ikke del vekten, ikke del hvor mange kalorier du spiser eller hvor langt du har løpt. Ikke del teknikker for å kaste opp mat eller hvor mange cm du målte rundt midjen. Ikke del at du kastet opp lunsjen din eller at du ikke spiste lunsjen din. Tenk på hva du skriver og tenk på om det du skriver er ødeleggende for deg og andre. Jeg sier ikke at vi ikke skal snakke om spiseforstyrrelser, for det skal vi så absolutt gjøre. Jeg sier at vi ikke skal snakke om spiseforstyrrelser på en slik måte at man gir en oppskrift på hvordan man sakte men sikkert kan ta sitt eget liv! Det er så viktig å være varsom når man både snakker og skriver om et slikt tema. Jeg skulle ønske folk forstod hvor stor påvirkningskraft ord og bilder faktisk har.

Jeg setter pris på om flest mulig vil dele dette innlegget, da det er så uhyrlig viktig at folk får med seg dette.

 

 

Har du noen tanker rundt dette?

 

 

//Elise Amanda

5 kommentarer
    1. Kunne virkelig ikke vært mer enig! Det jeg føler også er at måten media fremmstiller det på er at man må være sykelig undervektig for å ha en spiseforstyrrelse, noe som er så langt ifra sannheten. Det kan jo gjøre det vanskelig å bli bli tatt seriøst eller å tørre å fortelle noen. Liker veldig godt hvordan du er åpen og at du på ingen måte romantiserer det. Veldig bra innlegg!

    2. Heilt enig, hugser då
      eg var dårleg før eg blei frisk korleis slike ting kunne trigge meg, og media skapte uheldige situasjoner osv.. så kjempebra du skriv om dette✌️

    3. Viktig innlegg og du er så bevisst alle disse tingene, og skriver så “riktig” selv. Derfor tror jeg du kommer deg ut av dette. Du er sterk og du VIL ut, du trenger bare redskapene og tryggheten på at du er en himla flott personlighet 🙂
      En annen ting angående innlegget, jeg får ikke opp det første bildet. Ser ut som det ikke ER der. Men kanskje bare hos meg. Bare tenkte jeg ville si fra 🙂 God helgeklem 🙂

    4. Kunne ikke vært mer enig! Sliter selv med sf, men det er nesten ingen som vet det, da jeg ikke føler noen forståelse, pga vekten min. Jeg blir hvertfall veldig trigga av media, og andre som er opptatt av sånn og slikt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg