HVORDAN JEG TAR VARE PÅ HÅRET

Jeg har fått en del kommentarer på at jeg har veldig fint hår, noe jeg setter utrolig stor pris på å høre da jeg faktisk gjør en god del for å ta vare på det. Eller rettere sagt: det er en god del ting jeg unngår for å ta vare på det og noen ting jeg aktivt gjør for å ta vare på det. Jeg har også fått en del spørsmål det siste året på hva jeg gjør, spesielt med tanke på at håret blir veldig påvirket av spiseforstyrrelsen. Derfor kommer det et helt innlegg dedikert til hvordan jeg tar vare på håret mitt og samtidig noen tips til hvordan dere kan ta vare på deres.

Unngå varmebehandling av håret. Jeg føner, retter eller krøller håret kanskje 10 ganger totalt sett i løpet av et helt år. Varmen fra disse tingene sliter veldig på håret. Jeg lufttørker håret mitt etter å ha hatt det litt i en håndkleturban etter å ha dusjet. Jeg bruker heller ikke håndkle til å tørke det med, da det sliter på håret å gni det med et håndkle.

En annen ting som åpenbart sliter på håret er jo spesielt bleking av hår, men det vet jo alle. Nå er mitt noe bleket, men jeg er svært forsiktig med det og har kun bleket og stripet det en gang hver.

Behandle det våte håret forsiktig og godt. Jeg bruker alltid hårolje i håret mitt når det er vått. Man skal helst ikke børste det våte håret sitt heller, men der er jeg litt sløv da håret blir så rart om jeg ikke børster det. Jeg bruker iallfall en hårbørste som er mye mer skånsom for håret enn vanlige hårbørster. Så kanskje det er lurt for dere å bytte hårbørste til en som er mer snill med håret om dere bruker slike vanlige børster?

Riktig næring. Jeg har merket at håret mitt får det så mye bedre av at jeg får i meg riktig næring. Det vokser også veldig mye fortere av det. Med riktig næring snakker jeg ikke om noe ekstremt, men kun å få i seg deg man skal og tilstrekkelig med det man skal. I dårlige perioder vokser håret mitt nesten ikke og utrolig mye hår faller ut, noe som er ganske ubehagelig.

Generelle andre tips: jeg kurer håret mitt minst en gang i uken og prøver å ikke vaske håret mer enn tre ganger i uken. Jeg avslutter alltid en dusj med å skylle håret i kaldt vann, noe som gjør at skjellaget i håret lukker seg og derfor blir håret mindre utsatt for slitasje.

Når jeg skal sove har jeg alltid i en flette på siden for å unngå slitasje når jeg sover og som en bonus får jeg fine bølger av det. Jeg klipper også håret mitt når jeg ser at tuppene begynner å splitte seg og dette er det to grunner til. Den ene grunnen er at jeg sparer håret og dermed ikke vil klippe det unødvendig mye, den andre grunnen er at hvis man ikke klipper det når tuppene deler seg så vil det bare dele seg enda mer og lenger opp.

 

Ønsker dere å vite litt om hvordan jeg tar vare på hud og negler også?

//Elise Amanda

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg