HVORDAN UNNGÅ OVERSPISING

God kveld! Dette har vært en litt travel dag gitt. Jeg har hatt en time på spiseenheten i dag hvor Andreas var med og på grunn av busstilbudet her i Vestfold var vi borte i 5 og 1/2 time. Det tar sin tid med andre ord, men det var en veldig nyttig time i dag. Etter timen spiste vi lunsj sammen og kikket litt rundt på Farmandstredet før vi tok bussen hjem. Nå skal jeg straks avgårde til ei venninne hvor vi er tre jenter som skal ha vinkveld. Ja, du leste riktig: vi skal ha vinkveld på en onsdag.

 

Dette har vært et etterspurt innlegg og endelig har jeg fått ut fingeren. Husk at jeg ikke er helsepersonell og at jeg ikke har noen utdanning innenfor dette feltet. Mine tips er basert på egne erfaringer og ting jeg har lært i egen behandling. Folk er forskjellige, så det som funker for meg funker kanskje ikke for deg. Trenger du hjelp burde du rådføre deg med fagpersoner. Her er likevel noen av mine tips til hvordan man kan unngå overspising.

Spis ofte nok og spis nok – to ting som fort fører til overspising er sult og/eller lavt blodsukker. For å unngå dette er det viktig å spise ofte nok, men også spise nok når man spiser. Mange som overspiser prøver å kutte i mengden mat eller hyppigheten av måltider. Dette er derimot en svært dårlig idé da det ofte fører til at man overspiser senere. De fleste har vel stått sulten på butikken og plutselig endt opp med å kjøpe noe helt annet enn planlagt? Det er en grunn til at man sier man aldri skal gå sulten på butikken. Ved å spise ofte nok og spise nok vil du holde et stabilt blodsukker og du vil aldri bli skrubbsulten, noe som vil gjøre trangen til å overspise mye mindre.

Redusere undervekt – dette gjelder de som strever med overspising, men samtidig er undervektige. Undervekt fører ofte til en fysiologisk sult som igjen kan føre til overspising. Ved å redusere sin egen undervekt vil ikke kroppen skrike etter mat og næring på samme måte og det blir lettere å unngå å overspise.

Ta ting i riktig tempo – hva ens tempo er for noe er individuelt, men hvis du har bestemt deg for å jobbe med overspisingsproblematikken er det fort gjort å ville klare alt på en gang. Jeg har vært der selv og ennå tar jeg meg selv ofte vann over hodet. For å bli bedre fra ting kreves ofte eksponering og mengdetrening. Ved å unngå matvarer en vet trigger til overspising løser man ikke problemet, man holder det bare i sjakk. Men ved å skulle utfordre seg på alt med en gang kan det også gå galt, nettopp fordi utfordringen blir for stor. Derfor er mitt tips å ta ett skritt om gangen, da får du kjenne mestringsfølelse og kommer deg forhåpentligvis videre i prosjektet ditt.

Distraher deg selv – kjenner du trangen til å overspise? Ved å tenke på mat vil trangen ofte øke. For meg kan det hjelpe å gå ut i to minutter under et måltid for å ta litt luft og samle meg om jeg kjenner trangen til å overspise blir stor. Etter måltider kan det hjelpe for meg å fokusere på andre ting, da gjerne noe jeg må bruke hjernen eller kroppen på. Her er strikking en stor favoritt, dessuten så er det ikke så lett å kombinere spising og strikking. Det roer meg også ned å ha noe å sette fingrene i.

 

Har du noen tips?

 

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg