HVORFOR JEG STEMMER VENSTRE

Og hvorfor du også burde det om du er enig med meg!

Psykisk helse
Psykologforeningen har undersøkt alle partienes programmer og testet dem i politikk for psykisk helse. Som eneste parti kom Venstre ut av testen med høyeste terningkast: en sekser. Venstre vil blant annet gjøre det mulig å få psykisk helsehjelp på kommunalt nivå og styrke kompetansen på psykisk helse i skolehelsetjenesten.Psykisk helse er en av mine hjertesaker og det var hovedsakelig på grunn av Venstres politikk rundt psykisk helse at jeg følte at det er Venstre jeg hører til i.

Dyrevelferd
Dette er også et veldig viktig punkt for meg! Venstre ønsker blant annet å opprette dyrepoliti i alle distrikt, stille strengere krav til dyrevelferd i dyrebutikker, klargjøre straffeloven slik at alle dyr har egenverdi og at vold mor dyr er mer alvorlig enn skadeverk mot annen eiendom,  innføre forbud mot pelsdyroppdrett (dette skal avvikles, jeg ble så glad da jeg da det ble vedtatt!!) og import av pels.

Miljø
Det er så frustrerende å se flere generasjoner ødelegge fremtidige generasjoners jordklode ved å ikke ta vare på miljøet, derfor er det så viktig å faktisk jobbe for dette! Venstre vil jobbe for et rent hav, fritt for plast og søppel, holde LoVeSe oljefritt, billigere buss (dette har vi får gjennom i Vestfold!) og bane og ta vare på de store rovdyrene.


Asylpolitikk
Debatten rundt asylpolitikken gjør meg ofte trist å se, heldigvis er Venstre et parti som ser menneskene. Venstre ønsker blant annet å gi klimaflyktninger flyktningstatus, gi asylsøkere bedre helsetilbud og gi barn i asylmottak rett til barnehageplass.


Skole

Det er mange gode endringer som kan gjøres i skolen! Selv skulle jeg ønske at flere av disse tingene her hadde skjedd mens jeg selv gikk på skolen, men jeg vet jo derfor hvor viktig noen av disse tingene er! Venstre ønsker blant annet å styrke lærerne med mer videreutdanning, la lærere bruke mer tid på barn og Minde på byråkrati, at barn som faller utenfor skal få hjelp tidlig og gi gratis barnehage og SFO til de familiene som trenger det.

Rus
Ruspolitikk synes jeg er et utrolig interessant område. Jeg kjemper for at å være rusavhengig skal bli sett på som en sykdom og ikke noe en skal straffes for. Heldigvis er Venstre enig i det og ønsker blant annet opprette flere heldøgns behandlingsplasser, at ruspasienter skal få time til poliklinikk eller behandling innen 24 timer etter avrusning, styrke lavterskeltilbudet rettet mot barn av rusmisbrukere, etablere lavterskeltilbud for ungdom med rusavhengighet og ungdom med rusproblemer kombinert med psykiske og sosiale vansker.

Er det noe av dette du er enig i? Hvis du er enig i mye og/eller er interessert i Venstre eller Unge Venstre må du bare ta kontakt:)

//Elise Amanda

3 kommentarer
    1. Jeg stemte de selv sist, og er helt enig i det du skriver! Også er det jo supert at de vil holde oss inn i Nato, isteden for å ta oss ut!

    2. Dette var kjempe interessant å lese! Jeg har begynt å helle mer og mer mot venstesiden i det siste, så dette innlegget fikk meg til å tenke enda mer på det 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg