KAN MAN SNU EN DÅRLIG DAG?

Kan man virkelig snu en dårlig dag? Det er mange som snakker om å snu dagen om til noe positivt om man har en dårlig dag. Om å bare endre sin egen innstilling og tenke bedre tanker, så vil man få det bedre. Om dette stemmer kan jo diskuteres opp og ned i evigheten, føler jeg. Nå tenkte jeg derimot å dele mine tanker rundt dette. Jeg har jo tidligere laget en video om hvordan man kan føle seg litt bedre på en dårlig dag, men kan man virkelig snu en dårlig dag om til en god dag?

For min del kommer det helt an på dagen. Om det er en dag som bare er litt dårlig kan jeg faktisk ta et tak i meg selv og endre innstillingen min til den dagen. Jeg kan da ta ansvar for å få noe godt ut av dagen og rett og slett skjerpe meg. Slik som jeg gjorde denne morgenen. Dagen var ikke tipp topp, men jeg tok likevel ansvar og den ble litt bedre. Jeg kan sammenligne det litt med smerter i hodet: om jeg har vondt i hodet kan jeg ta med en Paracet og komme meg ut, selvom det gjør vondt i starten så kan det bli bedre. Har jeg migrene derimot er det bare i å drite i resten av dagen, den er allerede kjørt.

Er det derimot en virkelig dårlig dag (se sammenligningen min over, altså migrene) er det ikke noe vits i å prøve engang for meg, det gjør alt bare verre og får meg til å føles enda mer mislykket. På slike dager trenger jeg faktisk å kunne ligge i sengen, med gardinene dratt for og isolert fra resten av verden. Kanskje gråte litt også og synes litt synd på meg selv. Klage litt til Andreas om hvor mye jeg hater alt og alle eller hvor idiotiske noen mennesker er. En dårlig dag for meg er gjerne så dårlig at selvforaktet tar all plass, hver eneste celle i kroppen blir fylt. Prøver jeg på slike dager å kle på meg ender det fort i hysteriske gråteanfall fordi jeg hater meg selv så intens og ikke kan fordra følelsen av å være i min egen kropp. Jeg kan begynne å gråte over katten min som døde for rundt 10 år siden, eller gråte over at brødskiven jeg smørte meg ble stygg. Prøver jeg å komme meg ut av huset på en dårlig dag resulterer det ofte i angstanfall og/eller at jeg går enda mer bananas på matbutikken enn hva jeg vanligvis gjør. Noe som igjen får meg til å føle meg enda verre fordi “jeg klarer jo ikke en gang x, da er jeg mislykket da”. Så om jeg har en dårlig dag? Da lukkes gardinene og jeg later som om verden utenfor ikke eksisterer. For en stund.

Klarer du å snu en dårlig dag?

//Elise Amanda

2 kommentarer
    1. Bra skrevet. Jeg klarer veldig ofte redde inn dårlige dager. Men jeg tror også det noen ganger er greit å bare akseptere at dagen er dårlig og ikke prøve så altfor hardt. Hvertfall fokusere på veldig små ting. Ikke ta maraton skritta på dårlige dager- Hvis det koster mer enn det gir og man blir sliten er det bedre å roe ned. Dersom man er ordentlig dårlig kan det også bli verre som du sier, eller gå ut over andre.

    2. Tror definitivt det kommer an på typen dårlig dag! Jeg kan snu en dag selv om den starter med migrene, men jeg blir generelt bedre utover dagen enn om morgenen <3 Bra skrevet! Er veldig lett å havne i den tankegangen at starter den dårlig, så er hele dagen ødelagt, så er definitivt noe å være bevist på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg