LEGEVAKT, UTSKRIVELSE OG FRUSTRASJON

Herlighet for et døgn dette har vært! I går var pappa, Andreas og jeg i møte på DPS i Sandefjord ang behandlingen der og at jeg mener de brøt med pasient- og brukerrettighetsloven §§ 2-1a og 2-1b. For å forklare det lett: de har overhodet ikke gitt meg forsvarlig behandling og jeg har i et skremmende tempo blitt dårligere av å være der. Les blogginnlegget jeg postet om det i går om du vil lese et utdypende svar på hvorfor. I møtet kom vi dessverre ingen vei, alt vi fikk høre var “jeg skjønner det er frustrerende” og “sånn jobber ikke vi”. Jeg ble enig med familien min om å bli der enn så lenge til vi hadde et annet alternativ.

Litt utover dagen ble jeg svært fortvilet og bestemte meg for å gå ned på legevakten i Sandefjord selv, da jeg ikke holdt ut en time til på DPS engang. På veien dit fikk jeg ringt nærmeste familie og informert dem om hvorfor jeg dro dit og at jeg dro dit. Gråtende fikk jeg også en samtale med RASP på telefonen, noe som var veldig godt. På legevakten var de selv fortvilte over situasjonen min, da de rett og slett ikke hadde lov til å hjelpe meg så lenge jeg var skrevet inn på DPS. Gråtende løp jeg ut og snakket med pappa, som kunne fortelle meg at Beate skulle kjøre til Sandefjord nå for å plukke meg opp.

Sammen med Beate dro jeg tilbake til avdelingen hvor jeg krevde å få snakke med vakthavende lege for å bli skrevet ut. Vakthavende lege forstod absolutt ingen ting, men gikk til slutt med på å skrive meg ut, heldigvis! Deretter bar turen til legevakten i Larvik hvor pappa møtte meg for å “ta over”. På legevakten fikk vi snakke med en veldig forståelsesfull og hjelpsom lege som prøvde å få meg inn på akuttpsykiatrisk. Noe som ikke gikk, men han fikk ordnet en time til meg neste morgen klokken 09.00 (altså i dag) med ambulant akutteam.

Deretter kjørte pappa meg hjem til Andreas hvor jeg ble natten over. I dag tidlig kjørte bestefaren min meg til møtet jeg hadde med AAT og plutselig satt jeg på møte med dem. Der møtte jeg to mennesker som genuint ønsket å hjelpe meg, som forstod situasjonen min og som var helt enig med meg. Under en time etter at jeg hadde ankommet møtet hadde de allerede fått ordnet med en innleggelse i Tønsberg til meg. Hvor mange kilo lettere jeg følte meg da kan jeg ikke beskrive engang (litt humor må inn: ironisk setning med tanke på at jeg har en alvorlig spiseforstyrrelse hehe).

Koffertene hadde ikke blitt pakket ut av, så de var det bare å dra med seg og så ble jeg kjørt til Tønsberg med drosje til psykiatrisk avdeling. Jeg er så takknemlig for hjelpen jeg har fått dette døgnet av pappa, Beate, Andreas, legevakten og AAT at jeg ikke kan få sagt takk mange nok ganger! Det samme til Tønsberg som har forstått meg og sett hvilke behov jeg har, her har de faktisk kompetanse og jeg tror virkelig de kan hjelpe. Jeg er så glad for at vi valgte å ta de avgjørelsene vi gjorde i går med å skrive meg ut fra DPS! Det var virkelig det riktige valget å ta! Jeg setter aldri foten min innenfor det stedet igjen, ikke så lenge jeg har en spiseforstyrrelse iallfall.

Så må jeg også si, til alle dere som har skrevet kommentarer og sendt meg meldinger: jeg er rystet over at så mange sitter med samme dårlige erfaringen som hva jeg gjør når det kommer til DPS døgn i Sandefjord. Det er ikke greit å bli behandlet slik og jeg kommer til å sende inn en klage, kanskje ta det et skritt lenger enn det til og med. Jeg får vondt i hele meg av å vite at så mange av dere har blitt mye dårligere av å være der. Jeg vil også si tusen hjertelig takk for alle gode ord og støtte, jeg svarer dere så fort jeg har overskudd til det. Enn så lenge håper jeg dere leser dette og vet at jeg setter så stor pris på tilbakemeldingene deres! <3 <3 <3 Bildene ovenfor her er forresten tatt nå, på rommet mitt her i Tønsberg enn så lenge.

 

 

//Elise Amanda

5 kommentarer
    1. Jeg er så glad du er kommet til Tønsberg nå!! 🙂 <3

      (Men jeg forstår ingenting av hvorfor du måtte gjennom alt dette for å komme dit og hvorfor der du var ikke kunne hjelpe deg med det. Det høres jo nesten ikke ut som de brydde seg om mennesker der, for dette handler jo ikke bare om kompetanse heller (som er kjempeviktig) men også hvordan de møter folk og tar tar i ting?)

      Bra du sender inn en klage. Og håper flere av de somhar opplevd dårlige erfaringer der gjør det.

      Jeg må bare si jeg er kjempeimponert over deg. Du tar virkelig tar i ting og tar ansvar for helsen din. Og kjempebra de rundt deg har støttet deg. Jeg er så utrolig glad på dine vegne, fikk faktisk tårer i øynene, hehe! Jeg heier på deg! <3 Og du må være så stolt av deg selv. Rommet ditt ser fint ut. Håper du får en bra kveld! Stor klem

    2. Opplevelsen med døgnpost. DPS Sandefjord var skremmende. Ekkelt å vite at slike personer jobber med mennesker i en vanskelig situasjon . Jeg kan love dere om at dette blir tatt videre når ting har roet seg ned, vi har fått pustet ut- og fått litt tid til ettertanke. Jeg/vi tar ikke dette videre kun for egen vinning, men rett og slett for å advare andre i samme situasjon om dette stedet. Har aldri i min levetid møtt et så snevert menneskesyn innen helsevesenet som der borte . Ispedd en smule arroganse og uvitenhet gjør denne opplevelsen skremmende. Unner ingen å oppleve det samme. Det lønner seg å kjempe uansett hvor bratt motbakken er. Til slutt treffer man på de riktige folkene innen helsesektoren. Heldigvis er disse i et stort flertall. Hilsen pappaen til Elise

      1. Så glad jeg er for at dere fikk orden på dette. Og FLOTT at dere tar det videre! Jeg har ved to anledninger klaget samme avdeling inn for pasientombudet. Uvitenhet er en ting, men man kan komme langt med litt empati og vilje til å møte pasienten på den måten vedkommende trenger. De har lagt om behandlingsmåten der nå, og alle skal tas under samme kam. Rett og slett horribelt! GODT hun har en pappa som deg! Om man så må gå til media burde denne avdelingen få seg en skikkelig tankevekker.

    3. ❤️Sååå lettet og glad for å høre at du har kommet til et bedre sted ❤️😘🤗Men virkelig tragisk og trist alt du har måttet gå gjennom de siste dagene🥺. Tenkt mye på deg, Elise Amanda. Du er så fantastisk sterk, vakre deg! 💪🏼🖐🏻👏😘😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg