MATRIX I BET-BEHANDLING

I BET-behandling (basal eksponeringsterapi) blir noe kalt for en matrix brukt veldig mye. Hva dette er, hvordan det fungerer og hvordan det er å jobbe etter det kommer jeg til å skrive litt om nå, da dette er en form for behandling mange kanskje ikke har hørt om. Dere er også så heldige at dere får se notatet mitt fra en gruppetime (og ja, jeg liker å gjøre litt ut av ting haha, derfor blomstene osv). Jeg tror skriften min er sånn ok å lese, men hvis det er noe dere ikke forstår så er det bare å spørre.

Først litt fakta: Matrixen brukes i act og bet-behandling, men ble utviklet for act. Akkurat act har jeg ikke satt meg noe inn i og vil derfor ikke uttale meg om. Act står iallfall for acceptance and commitment therapy.

Hva er matrix? Det er delt opp i fire retninger hvor man selv står i midten. På venstre side har man negative ting og på høyre positive ting. Nede til venstre skriver man inn vanskelige følelser og tanker man har (generelt eller til en gitt situasjon/handling) og oppe til venstre skriver man inn vanskelige handlinger eller reaksjoner som kommer som en følge av de vanskelige følelsene/tankene.
Nederst til høyre skriver man inn sine verdier/hva som er viktig for en. Oppe til høyre skriver man inn alternative handlinger/reaksjoner til de vanskelige handlingene/reaksjonene.

Hvordan bruker man matrixen? Man ser da hvordan ulike ting påvirker en og hvilke valg man faktisk tar. Hvilke valg som fører en i retningen man faktisk vil og hvilke valg som fører en i motsatt retning. Hvordan alt dette påvirker hverandre og henger sammen og ikke minst hvilken retning/valg man tar når forskjellige ting oppstår og ting/valg man kan prøve å gjøre istedenfor. Ofte blir man låst i et visst spor. Jeg feks blir ofte låst fra nede til venstre, til oppe til venstre, men noen ganger klarer jeg å svinge over til oppe til høyre istedenfor. Hovedpoenget med denne er vel å reflektere og kunne se at man faktisk har forskjellige valg.

Jeg føler egentlig at jeg er veldig klar over egne mål her i livet, egne verdier og hva som drar meg fra og til disse. Men så er det noen situasjoner hvor det kan være kjekt å bruke matrixen for meg. For eksempel det å skulle gå tur, det kan både være noe positivt og negativt for meg. Da er det kjekt å kunne skille det fra hverandre og bli litt mer bevisst.
Det at man alltid har et valg er jeg derimot ikke helt enig i altså, men det får så være. Matrixen er ment som et livskompass og noe man kan bruke som et hjelpemiddel til å nå det man ønsker i livet og bli mer bevisst på ting.

 

Er det noe dere lurer på ang Matrix? Er det noe annet spesielt dere vil jeg skal skrive om?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

1 kommentar
    1. Så interessant at du er på BET! Har vært litt nysgjerrig på denne behandlingen selv, da den virker til å være for folk som har ganske høyt smertetrykk og har prøvd annen behandling over lang tid tidligere(kjenner meg igjen her, bortsett fra at jeg ikke har en historie med innleggelser). Det meste man finner om BET er bare teori, kan du fortelle mer om behandlingen og hvordan det oppleves senere? (Selvfølgelig ikke mer enn du er komfortabel med å dele.) Hvilke synspunkter du har, og eventuell lærdom du får med deg?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg