MATVARER DU IKKE VISSTE VAR VEGANSKE

“Jeg gidder iallfall ikke å spise vegansk haha” og lignende har jeg hørt såååå mange ganger! Derfor tenkte jeg å fortelle dere om matvarer som ikke er merket som veganske / står i allergihylla, men likevel er veganske. For jeg kan vedde på at dere har spist flere av disse matvarene uten å en gang tenke på at de er veganske. Nå kommer jeg ikke til å nevne ting som åpenbart er veganske altså, som frukt og grønnsaker. Andre produkter derimot! Jeg tror flere vil bli overrasket over hvor mye vegansk mat det er i butikkene og hvor mye vegansk gjennomsnittsmenneske faktisk spiser! Dette er da kun noen eksempler på matvarer og snacks som er accidentally vegan:

Oreo-kjeks, kanelboller fra eldorado, Nesquick frokostblanding, Piano sin ferdige bringebærgele, gullvafler, toro brownie-mix (om du tilsetter feks banan fremfor egg), lovehearts, økologisk peanuttsmør, coop mørk sjokolade, salt sild, lakrisal, gjendekjeks, tyrkisk peber, Tom & Jerry kjeks, Pandalakris i rød pose, lakrissnører fra Malaco, Mariannedrops.

Mange pastasauser, stroganoff-gryte, grønnsakssuppe, meksikansk-gryte, de fleste brød, de fleste lomper, som regel bringebærsyltetøy, Mr Lee nudler med kyllingsmak, de fleste pølsebrød, ketchup, tacokrydder fra Old El Paso, salsasaus, tørr spagetti, mange typer potetgull (salt potetgull er så og si alltid vegansk), mange ferdige pizzabunner.

Dette er da kun matvarer jeg kom på i farten, men det finnes så mye mer vegansk “der ute” enn hva man skulle tro! Jeg vil tippe at flere av dere ble overrasket over flere av matvarene, selv ble jeg iallfall det første gang jeg fikk vite at flere av de tingene jeg nevnte er veganske. Så folk spiser ofte mye mer vegansk enn hva de tror for vegansk mat er ikke synonymt med salatblader, for å si det sånn (heldigvis!). Fortell gjerne hvis dere ønsker flere slike type innlegg eller feks innlegg om billige veganske næringsrike middager som smaker skikkelig digg!

 

 

Noe du ble spesielt overrasket over er vegansk?

 

 

 

//Elise Amanda

5 kommentarer
    1. Ønsker meg gjerne flere slike innlegg! Nylig blitt veganer og jo mer inspo og kunnskap, jo bedre!

      Er du veganer selv? Hadde vært spennende med et innlegg om din “prosess” og tanker rundt emnet, og da også fra et “spiseforstyrret” ståsted om det er noe du er komfortabel med å skrive om. Da mener jeg altså at veganere som ikke er innblandet i psykiatrien ofte blir møtt med skepsis og tvil og beskjed om at det ikke er optimalt for helsen, også av fagfolk. Hvordan har du som veganer blitt møtt, i forhold til for eksempel behandling? (Eventuelt om du ikke er veganer men kjenner noen som er og har vært i systemet)

      Ønsker deg en ellers fin dag videre 💚

      1. Så gøy, da blir det flere slike innlegg! Dette svarer jeg på i et eget innlegg i løpet av uken da jeg synes det fortjener et langt svar! Takk og lige så <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg