MEG OM 5 ÅR: SYK / FRISK

Hallo, gjett hvem som skal på dansing i dag da! Åhhh, som jeg gleder meg! Jeg kan ikke huske sist jeg danset faktisk.. jeg tror det er 1 og 1/2 år siden eller noe.. Heldigvis skal danseskolen ha sommerkurs i år også, så jeg har meldt meg på jazz og moderne voksne som går over 3 onsdager. Det blir jo noe annerledes på grunn av korona, men jeg tror det skal bli veldig bra.

Men over til noe annet: noe som setter ting veldig i perspektiv for meg er om jeg tenker frem i tid. En ting er her og nå, men hvor vil jeg egentlig være om 5 år? Det skremmer meg mer å være så syk om 5 år enn det gjør å være syk her og nå. Om 5 år er jeg 28 år gammel og det er så mye jeg vil ha på plass innen da. Det har vært nok sykdom nå.

Om 5 år er jeg fortsatt syk. Kanskje har jeg til og med blitt alene, for sykdom har blitt prioritert fremfor Andreas. Jeg har en liten leilighet jeg leier sammen med den yngste katten, men mindre Andreas har fått den med seg. Eller kanskje vi er sammen, men samvittigheten min gnager og jeg ønsker noe bedre for Andreas. Jobb har jeg ikke mulighet til da hvert ledig øyeblikk går til spiseforstyrrelsen. På siden prøver jeg å holde på med interessene mine, men jeg er så dårlig at det ikke går noe særlig.

Innimellom er jeg på sykehus, for jeg klarer ikke å ta vare på meg selv. Jeg har mistet flere venner og jeg unngår alt som har med måltidssituasjoner å gjøre. Jeg har i grunn ikke stort å fylle livet med annet enn sykdom, men jeg er jo i det minste tynn da og det er jo det viktigste..? Så trist kan livet mitt se ut om jeg fremdeles er syk om 5 år.

Om 5 år er jeg så og si frisk. Jeg er frisk nok til at det er jeg som styrer mitt eget liv og ikke spiseforstyrrelsen. Enten holder jeg på å studere eller så er jeg ute i jobb i en barnehage. Andreas og jeg har fått et barn sammen og vi har det veldig fint. Giftet oss har vi også. Ved siden av familieliv og jobb driver jeg med interessene mine: strikking, fotografering, politikk og skriving. Jeg har overskudd til å drive med det jeg ønsker. Kroppen er også i god form og jeg danser mye.

Kanskje har jeg til og med skrevet en bok eller startet på en. Andreas og jeg har kjøpt oss et lite rekkehus sammen som vi har pusset opp selv. Vi lever et skikkelig A4-liv, men det er vårt liv og det er et fint liv. Vi er en aktiv familie som liker å gå turer i skogen sammen og vi finner på mye forskjellig. Vi kan spontant dra ned for et sommerbad i varmen eller vi kan spontant dra ut for å spise. Og slik, slik kan livet mitt se ut om 5 år hvis jeg er tilnærmet frisk.

 

Hvordan tror du ditt liv ser ut om 5 år?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg