MIN VERSJON AV CHANA MASALA

Fortsatt god påske kjære lesere! Dagen i dag har vært veldig fin! Vi har ryddet og vasket litt her hjemme og jeg har gått en tur sammen med Anni. Vi tok oss en tur opp på Salsås i det nydelige været og det var så fint å komme til toppen, nyte utsikten og kjenne solen varme kropp og ansikt. Det var faktisk veldig mange andre der i dag, noe vi egentlig hadde forventet. Heldigvis er Salsås stor så det var null problem med kjempegod avstand. Vi har så flaks med en påske med så fint vær! Det hadde jo vært gøy å kunne stå på ski, men når det først ikke er snø så er det jo ikke noe bedre vær enn dette her.

Da jeg kom hjem fra tur laget jeg middag og på menyen i dag stod min versjon av Chana masala. Egentlig skal man bruke kokosmelk i den, men butikken var utsolgt da det er tomt hos produsenten/leverandør. Jeg valgte da å droppe å ha noe i min, mens Andreas ville røre inn litt Creme Fraiche i sin. Det funket veldig fint:) Hvis man bruker kokosmelk er denne retten helt vegansk forresten.

Et lite tips før man begynner å lage selve maten er å kutte opp det som skal kuttes opp (løk, hvitløk, chilli), skylle kikertene og la de renne av, klippe opp esken med kokosmelk og esken med hakka tomat.

Du trenger:
-1 pk kikerter
-1 pk hakka tomat
-1/4-1/2 pk kokosmelk (butikken var tom, så det ble creme fraiche)
-1 løk
-chili etter smak
-3 fedd hvitløk
-ris
-tandori kyllingkrydder
-tandori masala
-paprikakrydder
-gurkemeie
-malt ingefær
-litt salt
-litt olje til steking

Nå er på en måte dette tidenes dårligste oppskrift da jeg ikke har noen nøyaktige mål på krydderet. Jeg tar det alltid på gefühlen, men jeg skal prøve å gjengi så godt jeg bare kan. Jeg bruker vel ca 1 ss gurkemeie og tandori masala. Tandori kyllingkrydder og paprikakrydder går det vel ca 1 ts av. Malt ingefær vil jeg tippe at det går 1/2 ts av.

Det er lurt å smake til etterhvert og så eventuelt justere med det ene eller andre. Det smaker dere dere frem til 🙂

Slik gjør du:
-kok ris etter anvisningen på pakken
-stek  løken blank I litt olje i en stekepanne
-når løken er blank tar du i chili og hvitløk og steker litt videre
-tilsett kikertene
-tilsett krydder, bland det godt sammen med det andre i panna og stek mens du kjenner en nydelig lukt bre seg ut i rommet
-hell oppi en boks hakka tomat og kokosmelk, bland alt godt sammen.
-juster eventuelt mengden krydder, det er bare å smake seg frem.
-la det koke i 5 minutter og så er det bare å nyte.

-serveres med ris til og eventuelt nanbrød også.

 

Er du glad i indisk?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg